کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

شایعه تولید پیکان جدید از کجا شروع شد ؟

کدخبر:۱۱۰۴۶شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷:۵۸۱۵۶۵۳ بازدید

سال گذشته و همزمان با روند رو به بهبود تولید در شرکت‌های خودروساز، شایعه‌ای در فضای مجازی به راه افتاد که از تولید «پیکان جدید» در ایران‌خودرو ...
شایعه تولید پیکان جدید از کجا شروع شد ؟

سال گذشته و همزمان با روند رو به بهبود تولید در شرکت‌های خودروساز، شایعه‌ای در فضای مجازی به راه افتاد که از تولید «پیکان جدید» در ایران‌خودرو حکایت می‌کرد.
از آنجا که مسوولان ایران‌خودرو هیچ واکنشی نسبت به تولید پیکان جدید نشان ندادند، این شایعه آنقدر دهان به دهان چرخید و آن چنان قوت گرفت که برخی حتی از معرفی نمایندگی‌هایی از سوی ایران‌خودرو برای پیش فروش پیکان جدید نیز خبر دادند. 


  آمد و رفت پیکان

اما ماجرای پیکان جدید ایران‌خودرو چیست؟ آیا واقعا گاو شیرده ایران‌خودرو قصد بازگشت به «جاده مخصوص» را دارد؟ آیا پس از فیس لیفت پژو و سمند، چشم ایرانی‌ها به فیس لیفت پیکان هم روشن خواهد شد؟ راستی اگر پیکان جدید، وجود خارجی دارد و آمدنش شایعه نیست، قیمت آن چقدر است؟برای پاسخ به این پرسش‌ها باید به یک دهه پیش برگردیم، به بیست و پنجمین روز از اردیبهشت‌ماه 84؛ روزی که خودروسازی ایران با فرزند ارشد و سر به راهش وداع کرد. پیکان در سال 1346 و پس از عقد قرارداد میان ایران ناسیونال (ایران‌خودرو فعلی) و گروه صنعتی روتس انگلستان (شرکتی که در حال ورشکستگی بود)، وارد زندگی ایرانیان شد و نزدیک به چهار دهه میهمان «جاده مخصوص» ماند. البته پیکان در اصل متعلق به شرکت «تالبوت» از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی روتس بود و در طول حدودا 40 سالی که به تولید رسید، ایران‌خودرویی‌ها توانستند آن را در چند مدل از جمله «پیکان معمولی»، «پیکان جوانان» و «پیکان استیشن» و حتی «پیکان اتومات»، روانه بازار کنند. 

پیکان با وجود آنکه امکانات خاصی نداشت و خودرویی بسیار ساده به‌شمار می‌رفت، عجیب در دل ایرانی‌ها جا باز کرد و حتی برخی از مسوولان دولتی (در قبل و بعد از انقلاب)، از آن به‌عنوان خودرو شخصی استفاده می‌کردند. معروف است که نخست وزیر دولت قبل از انقلاب، پیکان داشته و با همین خودرو به محل کار خود می‌رفته است. در دوران بعد از انقلاب نیز می‌توان به افرادی مانند محمد ستاری‌فر، رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اشاره کرد که خودرو شخصی‌اش پیکان بود.نگاهی به فیلم و سریال‌های پیش از انقلاب و حتی دهه 60، به خوبی مشخص می‌کند که پیکان چه جایگاهی در نزد ایرانی‌ها داشته و این خودرو چه خاطراتی را از خود به جا گذشته است. اگرچه پیکان در مقایسه با خودروهای دوران خود، محصولی معمولی و ساده به‌شمار می‌رفت، اما در ایران جایگاهی ویژه داشت و حتی برخی کارشناسان، خودروسازی کشور را مدیون آن می‌دانند.

به گفته آنها، خودروسازی ایران وامدار و مديون پيكان است و حالا هم که توفيقاتي در عرصه طراحي و ساخت خودرو به دست آمده، نمی‌توان نقش پیکان را در این اتفاقات خوب انکار کرد. به‌عبارت بهتر، کارشناسان معتقدند اگر امروز مي‌توانيم در طراحي و ساخت خودرو و قطعه‌سازي ادعايي داشته باشيم به‌خاطر آن است كه از وجود پيكان به‌عنوان پايه و اساس اين صنعت بهره برده‌ايم.با همه کش‌و‌قوس‌هایی که بر سر تولید پیکان در ایران به‌وجود آمد، این میهمان انگلیسی سال‌ها در «جاده مخصوص» زندگی کرد و دست آخر نیز محترمانه و در شرایطی که خیلی‌ها راضی به رفتنش نبودند، راهی موزه شد. «پیکان ارابه‏ای بود که صنعت خودرو ایران بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‏گر اعتلای این صنعت کشور باشد»؛ این جمله را اسحاق‌جهانگیری وزیر وقت دولت اصلاحات در اردیبهشت‌ماه 1384 روی آخرین پیکان تولیدی نوشت تا این خودرو با صندوقی پر از خاطرات برای ایرانی‌ها، با «جاده مخصوص» وداع کند.

 
پیکان چرا رفت؟

در مورد حذف پیکان از خودروسازی ایران، روایات مختلفی وجود دارد؛ برخی می‌گویند پیکان رفت تا جا برای تندر-90 باز شود و برخی نیز تاکید می‌کنند که مصرف سوخت و آلایندگی بالا و همچنین نداشتن امکانات، دلایل اصلی رفتن پیکان محسوب می‌شوند. این وسط یک روایت دیگر نیز وجود دارد که می‌گوید یک سری حواشی و اتفاقات غیر صنعتی، حذف پیکان از خودروسازی ایران را رقم زده است. هرچه هست، پیکان با به جا گذاشتن تیراژی حدود دو میلیون و 300 هزار دستگاهی، به موزه رفت تا نظاره گر اعتلای صنعت خودرو ایران باشد و این در حالی است که برخی از کارشناسان و مسوولان پیشین و فعلی ایران‌خودرو هنوز هم از رفتن پیکان گله کرده و معتقدند تولید این خودرو باید ادامه می‌یافت.

استدلال آنها این است که با رفتن پیکان، نه تنها خودروسازی کشور سرمایه‌ای ملی را از دست داد؛ بلکه ایران‌خودرو نیز به لحاظ مالی بسیار متضرر شد؛ زیرا نه ایران‌خودرو و نه هیچ خودروسازی دیگری نتوانست جایگزین مناسبی برای پیکان بیاورد.هر چند قرار بود تندر-90 جای پیکان را در بازار خودرو ایران بگیرد، اما آغاز تولید آن با قیمتی نزدیک به 10 میلیون تومان، از همان ابتدا نشان داد این محصول نمی‌تواند جانشین خوبی برای پیکان باشد. قیمت پیکان آنقدر برای ایرانی‌ها به‌صرفه بود که بسیاری از آنها چندان توجهی به امکانات اندکش نداشتند و شش هفت میلیون تومان می‌دانند و حتی با بی‌کولری‌اش هم می‌ساختند.


  آغاز پروژه پیکان جدید

اما ایران‌خودرویی‌ها ازآنجاکه می‌دانستند پیکان دیر یا زود از خط تولیدشان حذف خواهد شد، زودتر دست به کار شده و در اواخر دهه 70، پروژه طراحی و تولید پیکان جدید را کلید زدند. پروژه موردنظر «X11» نام داشت و قرار بود طی آن خودرویی جدید روی پلت‌فرم پیکان ساخته شود، خودرویی که در عین داشتن قیمتی مناسب، از امکاناتی به روز هم بهره ببرد. 

این پروژه در دوران مدیریت منوچهر غروی در ایران‌خودرو و با مسوولیت حمیدرضا کاتوزیان (نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی) آغاز می‌شود، اما آن‌طور که «کاتوزیان» در گفت‌و‌گوی چند سال پیش خود با «ایسنا»، عنوان می‌کند، با وجود به سرانجام رسیدن پروژه موردنظر در سال 81، مدیریت جدید ایران‌خودرو آن را به حالت تعلیق درمی‌آورد.اظهارات کاتوزیان در شرایطی است که سه سال بعد از توقف پروژه پیکان جدید، ایران‌خودرویی‌ها مجبور به حذف پیکان از خطوط تولید خود می‌شوند و در مقابل، وزرات نفت تعهد می‌دهد که بابت این اتفاق، 310 میلیون دلار به حساب آبی‌های جاده‌مخصوص واریز کند. با این حال و به ادعای انجمن خودروسازان و مسوولان ایران‌خودرو، وزارت نفت تا 3سال و اندي پس از حذف پيكان از چرخه توليد، تنها 90ميليون دلار به ایران‌خودرو می‌پردازد و 220 میلیون دلار آن باقی می‌ماند.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در همان دوران و طی گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» اعلام می‌کند که طبق توافقنامه منعقد شده ميان وزراي نفت و صنايع و معادن وقت و شركت ايران‌خودرو، باید 310ميليون دلار بابت خروج پيكان از خط توليد، به ایران‌خودرو پرداخت شود، اما با گذشت بیش از سه سال از رفتن پیکان، هنوز 220 میلیارد تومان از این پول پرداخت نشده است. هر چند مشخص نیست سرانجام این پول طی سال‌های گذشته به حساب بزرگترین خودروساز ایران واریز شده یا نه، اما به هر حال ازآنجاکه به ادعای ایران‌خودرویی‌ها، وزرات نفت تعهد مالی خود را انجام نمی‌دهد، آنها (مسوولان ایران‌خودرو) تصمیم می‌گیرند پروژه پیکان جدید را در سال 84 دوباره فعال کنند. در کنار بدعهدی وزارت نفت و عدم پرداخت 220 میلیون دلار به ایران‌خودرو، افتادن این شرکت در گرداب مالی (پس از رفتن پیکان) از یک سو، شکست پروژه L90 (پروژه‌ای که قرار بود از دل آن خودرویی ارزان قیمت بیرون بیاید)، از سویی و یکه‌تازی پراید سایپا در بازار خودروهای ارزان نیز از سویی دیگر، همه و همه آبی‌های جاده مخصوص را به فکر بازگشت پیکان می‌اندازد. از همین رو در اواخر سال 84 و تنها چند ماه پس از رفتن پیکان، پروژه X11 دوباره به راه می‌افتد تا خودروسازی ایران در آستانه بازگشت پیکان قرار گیرد.بسیاری از کارشناسان معتقدند بحران مالی که ایران‌خودرویی‌ها در اواسط دهه 80 به آن مبتلا شدند، از خروج پیکان و عدم پرداخت 310 میلیون دلار وعده داده شده از سوی وزارت نفت، سرچشمه می‌گیرد. به گفته آنها، تا سال 84 كه ايران خودرو از وجود پيكان به‌عنوان محصولي پرتيراژ و پرفروش، بهره كافي را مي‌برد، با بحران مالي مواجه نبود؛ زیرا پیکان «گاوی شیرده» به حساب می‌آمد و با وجود آن، بحران مالی اصلا معنایی برای آبی‌های جاده مخصوص نداشت.

 
ngvbx4vk3b3vl968j5y.jpg

 چه کسی پیکان جدید را رد کرد؟

بشنویم اما از ماجرایی که یکی از مسوولان ارشد ایران‌خودرو در مورد پروژه پیکان جدید روایت می‌کند. به گفته وی، پروژه پیکان جدید پس از ازسرگیری، سرانجام در سال 85 به نتیجه می‌رسد و حتی علیرضا طهماسبی وزیر صنایع وقت دولت نهم نیز موافقت و حمایت خود را از آن اعلام می‌کند. طهماسبی طی یکی از اظهارنظرهایش در این مورد، تاکید می‌کند که وزارت صنایع امکانات مناسب و وام خوبی را برای طراحی و تولید پیکان جدید در نظر گرفته است. وی این را هم گفته بود که پروژه پیکان جدید، سرمایه‌گذاری بالایی را به خود می‌بیند و پس از سه سال توقف و با انجام یکسری اصلاحات، احیا شده است.

اما بدون تردید برگ برنده ایران‌خودرویی‌ها در پروژه پیکان جدید، قیمت آن بود، چه آنکه این خودرو قرار بود قیمتی بین هشت تا 14 میلیون تومان داشته باشد. هر چند ایرانی‌ها آخرین پیکان‌های تولیدی را با قیمتی حدود هفت میلیون تومان خریده بودند، اما به گفته کارشناسان، اگر پیکان جدید با قیمتی بالاتر از اینها روانه بازار می‌شد، با توجه به تغییر ظاهر و اضافه شدن امکانات رفاهی و ایمنی به آن، باز هم مورد استقبال مشتریان قرار می‌گرفت.

اما برگردیم به روایت یکی از مسوولان ارشد ایران‌خودرو در مورد داستان پیکان جدید. وی می‌گوید: با وجود آنکه طهماسبی وزیر وقت صنایع نیز از پروژه پیکان جدید حمایت به عمل می‌آورد، اما این خودرو در نهایت مجوز ورود به خط تولید ایران‌خودرو را دریافت نمی‌کند.

 این مقام ارشد، دلیل ناکام ماندن پروژه موردنظر را مخالفت علی اکبر محرابیان، دیگر وزیر صنایع دولت نهم با تولید پیکان جدید، عنوان کرده و تاکید می‌کند:پس از آنکه محرابیان جای طهماسبی را در وزارت صنایع دولت نهم گرفت، پروژه پیکان جدید را نزد وی بردیم تا مجوز تولید آن را بگیریم، اما محرابیان از آینده پروژه اظهار نگرانی و اجازه تولید را صادر نکرد.

به گفته وی، نگرانی محرابیان از این بوده که پروژه موردنظر به اصطلاح نگیرد و مشتریان از پیکان جدید استقبال نکنند و شکستی سخت در کارنامه وزارت صنعت و خودروسازی ایران ثبت شود.این مقام ارشد ایران‌خودرو تاکید می‌کند که در پروژه X11، چند مدل محصول روی پلت‌فرم پیکان ساخته شده و عکسی که در فضای مجازی با نام «پیکان جدید» منتشر شده نیز واقعیت دارد و یکی از آن مدل‌ها است.گفته‌های این مقام ارشد در حالی است که ایران‌خودرویی‌ها رسما تولید پیکان جدید را مورد تایید قرار نداده و تاکید می‌کنند که قصد دارند محصولاتی به روز و مطابق با استانداردهای روز دنیا در قالب شراکت با خودروسازان معتبر جهان، بسازند.هر چه هست، فعلا که هیچ خبری از تولید و عرضه پیکان جدید به گوش نمی‌رسد و آنچه از برنامه‌های ایران‌خودرو برمی آید، تولید محصولاتی مشترک با خودروسازانی مانند پژو و رنو است و کسی حرفی از پیکان جدید نمی‌زند.دنیای اقتصاد

همراه مکانیک



دیدگاه ها

ب: 1394/1/2208:44:26،
441
23
اینجا ایران است.... حتی ژیان هم بخوان تولید کنند من یکی تعجب نمیکنم!
درکل: 1394/1/2209:03:55،
308
19
طراحی خودرو جدید در ایران= تغییر چراغ جلو و عقب خودرو با همون موتور و بدنه و السلام
حامد: 1394/1/2209:10:29،
147
26
از جلو شبیه نیسان آبیه
مهندس: 1394/1/2209:10:59،
179
26
پیکان چیه .. بگو GMC آمریکا
مهندس: 1394/1/2209:12:28،
246
24
جلوش مثه GMC آمریکایی و پشتش مثه ماشینه مستر بینه . خلاقیته و نبوغ لامصبا نمیدونم از کجا میارن . شهر که بی صاحب بشه غورباقه هفتیر کش میشه
پوريا: 1394/1/2209:32:39،
132
22
بازگشت به 40 سال پيش!!!!!؟؟؟؟؟؟
سلام: 1394/1/2209:40:16،
161
20
خواهشا درست کنین کمی بخندیم....

خیلی باحاله
احسان: 1394/1/2209:41:10،
33
192
ما که تو انرژی هسته ای این همه پیشرفت کردیم چرا تو صنعت خودرو این طور ضعیف و افتضاح کار میکنیم؟
فکر میکنین دلیلش چیه؟
نمیتونیم +++++
نمیخواهیم که بتونیم --------
جواد: 1394/1/2209:41:39،
45
21
می گی تعجب نمی کنی، پس اون علامت تعجب که آخر گذاشتی چیه؟
مهدی: 1394/1/2209:58:54،
69
21
بابا ژیان پیش این شرف داره. چیه اینو آدم میبینه دل پیچه میگیره!!
سیاوش: 1394/1/2210:01:26،
76
18
فقط کشته مرده طراحی عقب این ماشین هستم به نظر شما اینهمه خلاقیت را این مجموعه از کجا می آورد
عبداله: 1394/1/2210:13:07،
50
17
هی اقا کجای کارین منم شایعه اش اومده بود شنیدم
هی میگفتن زمان ثبت نامش کی هست پیش پرداختش چقدره بخدا
مردم دست و پا میزدن دم نمایندگی ها تا ثبت نام کنند
چند تا از فامیل هامون و بچه محل ها انچنان تعریف میکردن از این طرح که هر کی نمی دونست پیکان چیه فکر میکرد رولزرویس اومده ایران
قیمت هم میدادن خخخخ 17 میلیون ناقابل
نيما: 1394/1/2211:18:50،
46
26
خدايي خيلي بي ريخته
كمبوجيه: 1394/1/2211:50:25،
52
19
فقط به درد فيلمهاي اكشن ميخوره.از كوه بنازينش پايين آتيش بگيره.حتما" توليد بشه.
فرهاد: 1394/1/2214:21:18،
36
21
اخه مگه محصولات ارزون دیگه ای بود که با پیکان رقابت کنه...همچنین میگه عجیب در دل ایرانیها جا باز کرد,که دهن آدم صد گز باز میشه...از بدبختی و مجبوری بود که پیکان انتخاب کردند...درست مثل مردم کوبا
محمدرضا: 1394/1/2216:08:01،
35
19
خیلی بی ریخنته چهرتا مهدس طرراحی خنگ تو ایران استخدامن ک عرضه هیچ کاری رو ندارن
سیروس: 1394/1/2220:12:08،
27
18
جای یه لوگوی اسب روی جلو پنجره ش خالی است، تا همه بدونن کی این اتیقه رو طررررررررررررررررررررراحی و تولید کرده
یک فنجان چای: 1394/1/2220:12:49،
27
15
الان هم دارن پیکان تولید میکنن فقط اسمش شده وانت کارا
انداختنش تو پوسته مزدا ۲۰۰۰ هیشکی نفهمه؛-)
مدد: 1394/1/2222:43:30،
21
17
من کشته مرده این طراحیم ....فرض کن خریدی بعدشم گل زدی می خوای عروسو ببری تالار خخخخخخخخخ.....عجب جکی میشه....مردم از خنده تلفات می دن
psk: 1394/1/2301:32:35،
26
19
خدا پدر مادر آقای محرابیان را بیامرزه که جلوی تولید این چهار چرخ مسخره را گرفت.
تا کی ایران و ایرانی باید مضحکه بشن؟؟
Amir: 1394/1/2208:44:57،
110
21
بابا خیلی زشته قبلی بهتر بود !!!!!!
مهندس وحید: 1394/1/2213:18:35،
42
23
جلوش مدل اپیروس هست ' عقبش هم تانک
حمید: 1394/1/2208:45:04،
88
17
واقعا که مسئولین صنعت خودرو خسته نباشند.
بهتر نیست یک نگاه به دور و بر خودشان بیندازند.....
kazem: 1394/1/2208:48:08،
62
16
آخه اين چه طراحيه مذخرفيه واااااااي همه دنيا دارن پيشرفت ميكنن ولي توايران همه چي برعكسه!نمرديم معني طراحي اتومبيل تو ايرانم ديديم!!!حالا ملت بياد ببيبن چه اشتياقي نشون ميدن بهش واسه خريد واقعا كه خيلي بدبختيم ما...
جهان سومی: 1394/1/2208:51:56،
60
17
کشورهای دیگه دنبال سری ساخت جدید فراری ، مازراتی و غیره هستن و ما دنبال سری ساخت پیکان جدید ... متاسفم واسه شما نه فقط فقط واسه خودم !!!
گمنام: 1394/1/2208:52:23،
69
16
ببخشید ولی این حرکات تهو آوره،دنیا کجا میره ،ما کجا میریم
omid: 1394/1/2208:53:10،
48
25
واقعا خجالت آوره
کم با جان این مردم بازی کردین ؟
بعد هم میگین ما جهان سوم نیستیم
خدا از شخصی که پیکان رو وارد ایران کرد نگذره
دانی: 1394/1/2209:17:58،
41
23
کل صنعت مدیون پیکانه
اینکه ما بدبختیم بحثش جداست پیکانم دوره خودش خوب بود
میثم: 1394/1/2208:53:18،
49
20
آقا! نکنید این کارها را. نزنید این حرف ها را. مردم به اندازه کافی عصبی هستن.
lpln: 1394/1/2208:59:52،
38
18
خدایش اسب و گاری خیلی از این و حتی بسیاری از تولیدات داخلی قشنگتره
نوید: 1394/1/2209:01:52،
28
19
همه به فکر فتح کرات دیگر آسمانی هستن ما اندر خم کوچه ساخت پیکان جدید. نم اگه ماشین برامون گرون در میاد مثل بقیه تولیداتی (گندم وغیره) که در کشور نابود شدن واردات کنیم.
علیXXXL: 1394/1/2209:03:20،
36
19
محض یاد آوری:
قبل از پیکان درشکه حسین داشکاچی هم خوب بود اونو تولبد کنید بهتر تر میشود.
چون تو بعضی فیلم ها اون هم نشون میدن.
علی: 1394/1/2209:06:26،
26
47
سلام..
ظاهرش از جلو جذابه... یاد رولز رویس افتادم... حداقل از L90 بهتره...
اگه روی موتور و امکاناتش هم کار کنن و البته قیمتش هم مناسب باشه به نظر پروژه بدی نیست...
داریوش: 1394/1/2210:11:04،
34
23
واقعا تو اینو از L90 قشنگ تر میبینی؟؟؟؟؟؟؟؟
به یه چشم پزشک مراجعه کنی بد نیست
sina: 1394/1/2210:15:06،
25
16
بابا جون مادرتون دست بردارید دیگه.خودرو سازی ایران هر ماشین بروزی هم که داشت خط تولیدشو جمع کرد مثل ویتارا.کیزاشی.مگان و...
خدا لعنتشون کنه انشاالله
بهنام: 1394/1/2209:17:21،
28
19
خدایی آدم اینو کجای دلش جا بده؟
mjk: 1394/1/2209:19:36،
31
20
تو ایران با عوض کردن چراغ و سپر یه ماشینه جدید تولید میشه
خیلی کاره طراح هامون سخته
ماشین باز: 1394/1/2209:26:40،
35
19
الآن اگه ازشون بپرسی چرا ؟ میگن این در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتیه . در حالیکه ایران در صنایع فرش ، زعفران ، پسته ، خرما ، خدمات مهندسی و .... میتونه اقتصاد رو تقویت کنه . آخه این کارا چیه ، تو که طراحی فرغون رو هم بلد نیستی چرا به خودت و مردم بی حرمتی میکنی .
ماشین باز: 1394/1/2209:30:20،
48
20
سال 1345 وقتی ایران قرارداد تولید پیکان رو با شرکت تالبوت انگلستان بست پیکان( یکی از محصولات تالبوت ) از بهترین ماشینای زمان خودش بود . اینا دست از حرص و ولع توی شرایط انحصار ورنمیدارن . مثل 405 که دیگه فقط توی روستاهای کشورهای آفریقا ازش استفاده میشه .
ناصر: 1394/1/2209:34:51،
36
19
روی فرغون یه سقف بکش یه موتور ١٢۵ بنداز روش.بگو ماشین ٢٠١۵یورو چهاره!26میلیون بده مردم مستضعف ایران
ماشین باز: 1394/1/2209:35:01،
34
18
انحصار ، تولید کننده بدون رقیب ، حرص و ولع و تنزل صفات انسانی برخی تصمیم گیرندگان ، حاصلش میشه این . آقای تصمیم گیر ، طراح ، تولید کننده تو خودت و خانوادت رو سوار همچین ماشینی میکنی . آخه دیگه کسب مال و ثروت به هر قیمتی ؟؟؟ دیگه بسه خجالت بکشین بی صفتها .
حسین: 1394/1/2209:36:51،
28
23
وای خدای من چه فاجعه ای !!!!!!!!!!!
شتر شیر گاو پلنگ جدید محصول ایران خودرو
جلوش قابل تحمله ولی درهاااااااااااااااااااااااش
یا خدا
ماشین باز: 1394/1/2209:37:34،
30
21
وسایل مدرن تولید رو در قسمت پشت ماشین روی زمین میبینید ؟
حسن: 1394/1/2209:39:16،
31
20
اگه اين عكسها واقعى باشن، حتما بايد به طراحان اين خودرو بهترين نشان افتخار داده بشه! واقعا كارى كردن كه پيكان مدل قديم، كم كمش ١٠٠ سال از اين به روزتره...
naser: 1394/1/2209:42:55،
45
19
امیدوارم موشکامون و هواپیمای جنگیمون مثل این ماشین ها نباشه:-):-):-):-):-)
کارمند تحصیلکرده: 1394/1/2209:47:17،
33
20
چیزای جالبی تو این متن نوشته شده بود. یک بار دیگه با هم بخونیم تا یادمون باشه. مثلا: "حالا هم که توفيقاتي در عرصه طراحي و ساخت خودرو به دست آمده" یا این جمله: "کارشناسان معتقدند اگر امروز مي‌توانيم در طراحي و ساخت خودرو و قطعه‌سازي ادعايي داشته باشيم "
واقعا خیلی آدم باید رو داشته باشه. میگم نکنه اینا واقعا باورشون شده که توانمندن که اینطوری دارن رفتار می کنن؟
mj: 1394/1/2210:17:23،
27
16
قبلیش قشنگ تر بود
amirooo_ahwaz: 1394/1/2210:22:39،
27
18
ههه!!درگ 400متر پیکان باوانت پراید!!ول خداوکیلی اگه بسازنش ای مردم میخرن جدی میگم آدم بدبخت زیاد هست.
شروین: 1394/1/2210:34:00،
26
18
کارشناسان معتقدند اگر امروز مي‌توانيم در طراحي و ساخت خودرو و قطعه‌سازي ادعايي داشته باشيم!!!!!!!!!
کارشناسان عزیز خجالت نمیکشین از این ادعا؟؟؟
چه ادعایی میتونید داشته باشین با تولید لگن هاتون؟؟؟ :))
حامد: 1394/1/2210:35:18،
20
23
جلوش خوبه.اما عقب افتضاحه
رکوردی : 1394/1/2211:18:22،
20
17
ما رکورد زدیم
امین: 1394/1/2211:22:43،
23
19
لحظه ی دیدن این تصاوریر از جمله لحاظاتی هست که آدم خجالت می کشه از ایرانی بودنش! هرچند متاسفانه الان این نوع لحظات بیش از هر موقع دیگری است. واقعا متاسفم! این گزارش هم بسیار شرم آوره! ایرانجیب عزیز لطفا از این گزارشهایی که توهین آمیزه نذار! یا کمتر بذار حداقل! ملت ایران این همه سر محرومیت از داشتن خودرو به روز سختی نکشیدند که بعد از 30 سال حمایت این را بعضی ها تحویل مملکت بدهند! حتی اینکه تو ذهن کسی همیچین کاری بگذره، غیر قابل قبوله!
صادق: 1394/1/2211:30:14،
26
22
تورودونه ابلفضل کوتاه بیاین اینقدرازمغزتون کارنکشین
حسن: 1394/1/2211:44:03،
25
23
از L90 که قشنگ تر به نظر میاد.
اصغر: 1394/1/2211:46:55،
21
19
به خدا اگر اینا سه چرخه از اینایی که تو هند و پاکستان هست رو هم تولید کنن مردم برای خرید صف میکشند پیکان که جای خود داره فکر میکنید همین الان چقدر از مردم در حسرت یه ماشین هستن حالا هرچی باشه چون بدبختن و پول ندارن.
امير: 1394/1/2212:01:58،
23
16
تو زشتي زده رو دست تيبا مخصوصاً از عقب!!!!!!!
کیوان: 1394/1/2212:08:31،
24
19
آخ خدای من...اینقدر زشت بود که حالت تهوع بهم دست داد! اونایی این طرح رو دادن انگار در سال 1340 زندگی میکنن!
احمد: 1394/1/2212:46:48،
21
20
عجب از کشوری که ادعای داشتن خودرو و موتور ملی دارد هنوز
روی خودروی پنجاه سال پیش فوکوس می کند.ایا نباید بپذیریم
که با شعار و تبلیغات یکطرفه نمی توان بر واقعیتها سرپوش گذاشت.
م: 1394/1/2213:19:24،
21
11
از ایران خودرو که حیف هست اسم ایران را کنار خودرواش بگذاریم بعید نیست مثل همین الان هراشغالی بجای ماشین تولید کنه به مردم ایران بفروشه وگرنه خودشونم میدونند که غیر ایرانی هیچکس ماشیناشونونمیخره
مهدی: 1394/1/2213:21:05،
14
12
سلام به همگی !
کسی اطلاع داره کی اونو پیش فروش می کنن ؟
مصطفی: 1394/1/2213:32:46،
11
12
سلام به همگی،
کسی میدونه قیمتش چنده و از کی پیش فروش میشه
پدرام: 1394/1/2214:39:18،
16
12
ایران خودرو که چراغهای سمندو عوض کردند اسمشو گذاشتن دنا اسم اینو می گذاشتند اشتران کوه
دلسوز: 1394/1/2214:49:06،
19
13
مگر ما پیاده رو نداریم که بعضی ازمدیران ایران خودرو روی اعصاب ملت راه می روند.پراید کم ملت را به کشتن می دهد وایران خودرو می ترسد عقب بیفتدوحتما باید ارابه مرگ دیگری به جاده هابیاورد .سال سال دریغ ازپارسال
مهرداد: 1394/1/2214:57:39،
16
12
باید به توان واقتدار بالای ایران خودرو آفرین گفت باشد که شاهد برگ زرین دیگری از این اقتدار ایران خودرو باشیم
علي: 1394/1/2217:08:59،
14
11
بگو واقعيت شايعه كجا بوده
موسی: 1394/1/2218:04:51،
15
11
داداش شرکت های خارجی میان طراحی خودرو های آینده رو میکنن اماما به فکر تولید خودرو های 40 سال پیش هستیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
صهر: 1394/1/2220:24:50،
14
15
آخه فرقون را هم میشه آزک کرد و اسمش را خودرو گذاشت. هر خفتی را که نباید پذیرفت. ،!
مهدی: 1394/1/2220:28:43،
16
17
چظور دلشون اومده همچین جیگری رو تولید نکنند!به کلاه قرمزی گفته زکی!
علیXXXL: 1394/1/2221:02:31،
17
18
عشق من پیکان...
sam: 1394/1/2301:55:02،
14
10
2015 هستیم !
مهدی: 1394/1/2302:10:19،
16
9
انصافا بیکان خیلی با شرفتر از ماشینهای تولید امروز داخلیه.

امين: 1394/1/2302:42:23،
18
13
خيييييييييييييييييلي زشته خييييلي
علیرضا: 1394/1/2303:46:55،
17
15
خدا کنه در تولید جدید پیکان کروک هم ساخته بشود نسل جوان اکثرا دنبالش می روند اگه رنگ قرمز هم تولید بشه که دیگه عالی میشه واقعا فکرش رو بکنید
بی نام: 1394/1/2308:13:04،
14
17
آقا من عکس پایینی برداشتم دوباره تو واتساپ شایعه درس کردم بخندیم هه
فرزین: 1394/1/2310:03:54،
16
10
الان در ایران خودرو تبریز وانت آریسان تولید میشه با اتاق پرشیا ولی موتور گیربکس همان پیکان 40 سال پیش هستش. تازه با کیفیتی به مراتب بدتر و پایینتر...
محمد اریا: 1394/1/2815:53:04،
22
23
ماشین خوبیه کارامده با کلاسه در طراحیه جدیدش حتما امکانات زیادی هم داره ولی ما نمیخوایم شایعه اون هم زشته میتونی بی ام و بساز میتونی بنز بساز میتونی ائودی بساز نمیتونی شکر نخورید بابا مرض قند میگیرید
دنی: 1394/4/2912:42:32،
7
6
قیافش از سمند بهتره.من بی صبرانه منتظر نام نویسی هستم.همیشه پیکااااااان

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما