کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گران کردن نوت‌بوک به بهانه حمایت از تولیدی که نیست


کد خبر : ۱۰۹۸۰سه شنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۱۲۶۱۸ بازدید

مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات نوت‌بوک بار دیگر با رشد 5 درصدی در سال جاری به گمرکات ابلاغ و زمینه برای واردات قاچاق سهل‌تر شد.

ابلاغ تعرفه‌های جدید وارداتی همزمان با فرارسیدن سال جدید و طبق کتاب مقررات واردات و صادرات 94 بار دیگر بر نگرانی فعالان بازار محصولات آی‌تی افزود و به نوعی بازار نوت‌بوک، تبلت و لپ‌تاپ را تحت تأثیر قرار داد.

هیئت وزیران در جلسه 27 اسفندماه سال 93، با مصوبه خود تعداد طبقات تعرفه‌ای واردات را از 14 به 10 طبقه کاهش داد تا تجارت سهل‌تری را پیشِ‌روی تجار ایرانی قرار دهد اما افزایش تعرفه برخی اقلام وارداتی با شعار حمایت از تولید داخلی، برخلاف تمامی نارضایتی‌ها و هشدارهای کارشناسانه نه تنها روال تجارت را برای برخی فعالان سهل‌تر نکرد بلکه از همین ابتدا آنها را به فکر فرو برد.سال گذشته تعرفه کالای نوت‌بوک از 4 به 10 درصد رسید که این افزایش نرخ به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه در کنار موضوعاتی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، باعث افزایش قیمت این کالا در سطح بازار و به تبع آن افزایش کالاهای قاچاق شد.


*تولید نوت‌بوک و تبلت در ایران توجیه اقتصادی ندارد*

پیش از آن بارها کارشناسان این حوزه تبعات افزایش تعرفه را تذکر داده بودند اما سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با توجه به ضرورت بحث نشستی را با اعضای صنف ترتیب داد که حسین غروی رام به عنوان نائب رئیس کمیسیون سخت‌افزار درخصوص تصمیم کمیسیون ماده یک برای افزایش تعرفه رایانه‌های همراه به بهانه تولید داخلی، صراحتا گفت :شرکتی ادعا کرده که در کشور خط تولید نوت‌بوک و تبلت ایجاد کرده است.

وی افزود: کمیسیون سخت‌افزار پس از بررسی‌های کارشناسی خود معتقد است که تولید نوت‌بوک و تبلت در ایران به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و علاوه بر ایجاد انحصار در این بازار، فعالیت اقتصادی واردکنندگان و مصرف‌کنندگان این حوزه را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.

غروی رام با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک از 4 به 10 درصد موجب افزایش نجومی قیمت این کالا در بازار می‌شود، ادامه داد: تجربه ناموفق افزایش تعرفه موبایل طی سالیان گذشته نشان داد که بالابردن تعرفه‌ها، نمی‌تواند حامی تولیدات داخلی باشد.او با اشاره به بالارفتن حجم کالاهای قاچاق دراثر افزایش تعرفه‌ گمرکی گفت: افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک و تبلت نیز قطعا علاوه بر افزایش قیمت، میزان قاچاق را در بازار این کالاها بالا می‌برد که این موضوع در نهایت واردکنندگان قانونی را محدودتر از گذشته خواهد کرد.


*افزایش عوارض گمرکی کالاهای آی‌تی ضربه بزرگی به صنف می‌زند*

این موضوع به همین جا ختم نشد و سید مهدی میرمهدی در قامت رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه نیز پا در میدان گذاشت و با انتقاد از چنین دیدگاه‌هایی که در ارتباط با حمایت از تولیدات داخلی مطرح می‌شود اما در نهایت چیزی جز ایجاد انحصار ندارد، گفت: افزایش عوارض گمرکی برای برخی کالاهای کامپیوتری ضربه بزرگی به این صنف خواهد زد.

وی در آن زمان عنوان کرد: براساس تعرفه‌هایی که در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 93 منتشر شده است تعرفه کالای نوت‌بوک از 4 درصد به 10 درصد رسیده که این افزایش نرخ باعث افزایش قیمت این کالا در سطح بازار و به تبع آن افزایش کالاهای قاچاق خواهد شد.

حال در شرایطی که تمامی فعالان و بازرگانان این صنف به عدم توانمندی تولید داخل در این حوزه تأکید دارند و معتقدند که در پشت هیچ یک از محصولات رایانه‌ای برچسب ساخت ایران نخورده است، بار دیگر شاهد افزایش تعرفه واردات نوت‌بوک در کتاب مقررات صادرات و واردات 94 هستیم.

ردیف 733 این کتاب مقررات کنونی در شماره تعرفه 84713020 مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای ماشین‌های خودکار داده‌پردازی شخصی کیفی (نوت‌بوک) را 15 درصد در نظر گرفته است.هدف از رشد 5 درصدی تعرفه واردات برای این محصول در سال جاری باز هم حمایت از تولیدات داخلی عنوان شده است اما در شرایطی که تولیدی در کشور به اثبات نرسیده، در آینده نزدیک باید شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ این محصول در بازار محصولات آی‌تی باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها