کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

سرنوشت صنعت خودرو در دست تصمیم‌گیران اقتصادی

کدخبر:۱۰۹۳۹دوشنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶:۲۶۳۸۰۰ بازدید

رسانه‌های غربی پس از انتشار بیانیه مشترک ایران و 1+5 در لوزان سوئیس خبر از عطش خودروسازان خارجی برای ورود به بازار جذاب ایران و ...

رسانه‌های غربی پس از انتشار بیانیه مشترک ایران و 1+5 در لوزان سوئیس خبر از عطش خودروسازان خارجی برای ورود به بازار جذاب ایران و برنامه‌ریزی برای این بازار می‌دهند، اما در این میان آنچه بسیار حایزاهمیت است، نوع برخورد مسوولان و خودروسازان ایرانی در مقابل این فرکانس‌های مثبت خواهد بود. 

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران و سخنگوی شورای سیاستگذاری و بررسی صنعت خودرو در گفت‌وگویی که با ما داشت، تاکید کرد که اگر تحریم‌ها به‌صورت عملیاتی برداشته شود، تاثیر خود را بدون شک روی صنعت خودرو کشور خواهد گذاشت، اما نوع تاثیر بستگی به رفتار تصمیم‌گیران و فعالان این عرصه دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها طبیعتا منابع مالی و ارزی افزایش خواهد یافت که پس از آن دو سناریوی عمده را می‌توان برای این صنعت انتظار داشت. نخست آنکه این مساله می‌تواند بستری برای واردات خودرو شود که احتمالا مطلوب بخشی از جامعه باشد، اما قطعا به اقتصاد خودرو کشور لطمه خواهد زد. وی افزود: سناریوی دیگر آنکه از این منابع جدید مالی و پولی درست استفاده کرده و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را برای ارایه محصولاتی که متناسب با نیاز مردم باشد در پیش ‌گیریم. به‌هر‌حال انتظار از صنعت خودرو از سوی جامعه آن است که کیفیت محصولات متناسب با تکنولوژی روز افزایش یافته و قیمت‌ها نیز با توجه به شرایط اقتصادی جدید کاهش یابد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری و بررسی صنعت خودرو با بیان اینکه بهره‌گیری از سرمایه‌های آزادشده برای تولید خودرو می‌تواند به سود صنعت خودرو تمام شود، اظهار کرد: در‌این‌زمینه می‌توانیم مشارکت با برندهای معتبر جهانی را هدف قرار داده و مشارکت با شرکت‌های فاقد نام که به سبب شرایط نامطلوب مجبور به همکاری با آنها بودیم را کنار بگذاریم. به این ترتیب به‌جای اینکه خودرو وارد کشور شود، از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده جهان برای همکاری با شرکت‌های خودروساز داخلی یا سرمایه‌گذاران داخلی واقعی بهره گرفته می‌شود که نتایج مطلوبی را در پی خواهد داشت. در‌واقع می‌توان به‌صراحت گفت نوع رفتار مسوولان در داخل کشور تعیین‌کننده نوع تاثیر لغو تحریم در کشور خواهد بود. قربانی با اشاره به سابقه همکاری کشورهای اروپایی با خودروسازان داخلی تاکید کرد: بهترین گزینه‌ها برای مشارکت با خودروسازان داخلی، شرکت‌های معتبر اروپایی خواهند بود و آنطور که به نظر می‌رسد رغبت آنها برای حضور در صنعت خودرو ایران با اخبار مثبت منتشر‌شده افزایش یافته است.

از سویی با‌توجه به اینکه شرکت‌های آمریکایی نیز به‌صورت ضمنی، ابراز تمایل کرده‌ و در گذشته نیز شرکت‌های آمریکایی مانند جنرال‌موتورز در بازار ایران حضور داشتند، به نظر می‌رسد گزینه‌ پس از شرکت‌های اروپایی از این کشور باشند. وی ادامه داد: این کشورها به‌دلیل محدودیت ناشی از تحریم در سال‌های گذشته، عطش بیشتری برای حضور در بازار ایران دارند، البته در کنار این کشورها ممکن است کشورهای آسیایی مانند ژاپن نیز برای حضور در بازار ایران اقدام کنند.  دبیر انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: اگر پس از تحریم‌ها دست از واردات خودرو کشیده و تولید خودرو و نه مونتاژ آن را در دستور کار قرار دهیم، قطعا رقابت بین شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی ایجاد می‌شود که خود موجب ارتقای کیفیت محصولات و کاهش قیمت خودروها خواهد شد.

وی با اشاره به واکنش چینی‌ها در قبال رفع تحریم‌ها گفت: قطعا چینی‌ها از رفع تحریم علیه ایران حمایت نخواهند کرد، زیرا بازار خود را از دست می‌دهند، اما باید بدانیم که ما باید مصلحت کشور را در نظر بگیریم و صنعت خودروی داخلی را با مهارت، تکنولوژی و دانش روز با هدف صادرات تقویت کنیم که این امر نیز در گروی همکاری با شرکت‌های معتبر جهانی است و تاکید می‌کنم ما از خودروسازهای چینی چیزی نخواهیم آموخت. قربانی با اشاره با تغییرات قیمت خودرو پس از تحریم‌ها افزود: خودروسازان قطعا در چنین شرایطی با افزایش تولید و توسعه مهارت‌های تولید می‌توانند در آن بخش از قیمت تمام‌شده که به بهره‌وری، تولید کیفی و استفاده از نیروی انسانی با‌مهارت به‌همراه علم جدید بازمی‌گردد، در ارایه محصول رقابتی موفق باشند.

محصول رقابتی محصولی است که از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش حرفی برای گفتن داشته باشد. سخنگوی شورای سیاستگذاری و بررسی صنعت خودرو به تمایل خودروسازان به افزایش قیمت خودرو که به بخشی از قیمت ‌تمام‌شده مبتنی‌بر هزینه‌ای تحمیل‌شده به این صنعت بازمی‌گردد، اشاره کرد و گفت: در این بخش که سودی عاید خودروسازان نمی‌شود، قطعا افزایش قیمت را خواهیم داشت زیرا در اختیار خودروساز فعال در فضای اقتصادی موجود نیست، اما در موارد نخستی که به آنها اشاره کردم با کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم شد. به گزارش فارس، در گرماگرم خبرهای مذاکرات لوزان نباید فراموش کرد محدودیت‌های اقتصادی سال‌های گذشته، زمینه‌ای برای تلاش صنایع در جهت دستیابی به خودکفایی و استقلال نسبی فراهم کرد و در‌این‌میان، صنعت خودروسازی کشور نیز اقداماتی را برای کاهش وابستگی خود به شرکت‌های خارجی انجام داد که نتیجه آن، ادامه تولید خودرو در کشور و رشد کمی و کیفی تولید در طول سال‌های اخیر بوده است، هر‌چند باز‌هم فاصله زیادی با سطح مطلوب و قابل قبول در این بخش داریم. در این بین، آنچه باید در شرایط فعلی و در مذاکره با خودروسازان خارجی مد‌نظر قرار داشته باشد، تلاش‌هایی است که در طول سال‌های متمادی برای ایجاد خود‌اتکایی در صنعت خودروسازی ایران صورت گرفته است.

با توجه به دیدگاه‌های مختلف ارایه‌‌شده از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه که میان تمامی صنایع تا حدود زیادی مشترک است، می‌توان تاکید کرد سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد مسوولان دولتی و فعالان اقتصادی در کشور می‌تواند تاثیرات مثبت یا برعکس آن منفی را برای این صنعت بزرگ کشور به‌همراه داشته باشد. در نتیجه تدبیر و برنامه‌ریزی پیش از لغو کامل تحریم‌ها برای صنعت خودرو کشور ضروری به‌نظر می‌رسد. 

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

محمد: 1394/1/1708:49:21،
104
16
این صنعت خودروسازی یا بهتر بگم مونتاژ چین سازی رو درش رو ببندید .زمین هاشون رو بدید من سبزی کاری و گوجه و سیب زمینی بکارم توش، سودش والله بیشتر به مردم میرسه تا این خودرو سازی ها

ما هم به خودرو ساز ها پول میدیم و هم جون مون رو !!!
تا تعرفه آزاد نشه همینه و هی پسرفت میکنه
ايمان : 1394/1/1709:39:53،
23
75
روزنامه ها هفته آينده تيتر مي زنند :
پرايد 7 ميليون تومان شد ...
آزرا 20 ميليون ....
ali: 1394/1/1709:43:48،
55
23
آقا ایمان به همین خیال باش.
علی: 1394/1/1710:57:49،
27
16
تعرفه هم صفر بشه هزارجور مالیات داخلی دیگه روش می بندن باز هم خودرو به مردم ایران با سه برابر قیمت جهانیش می رسه مشکل اساسی هست تازه مگه فقط خودرو اینجوریه واردات وسایل پزشکی و دارویی هم دست یک مافیای دیگه هست ، واردات مواد خوراکی هم همینجور برو تا آخر کشور ما بهشت مافیا و فساد و رانت خواری شده.
بابک: 1394/1/1712:55:19،
17
17
تا وقتی بازار خودرو در انحصار چند تا فرغون سازا داخلیه و با قیمتای بالا و کیفیت افتضاح محصولاتشونو به مردم میفروشن هرگز راضی به سرمایه گذاری خارجی و ایجاد رقابت نمیشن همه جا نفوذ دارن و کار خودشونو پیش میبرن
تنها چاره نخریدن محصولات بنجلشونه تا مجبور به اصلاح خودشون بشن
س: 1394/1/1723:50:13،
18
23
در بین همه اینها امید من به فولکس واگنه اگه بیاد سرمایه گذاری کنه دیگه رقیب نداره آخه از رنو و پژو که خیری ندیدیم .
همونطور که میدونید فولکس واگن قبلا با کرمان موتور همکاری داشت ولی خیلی طول نکشید.
حمید: 1394/1/1708:55:39،
16
19
آقا ی سوال دارم دوستان راهنمایی کنن.من میخوام بنگاه املاکو تغییر بدم به ی مغازه دیگه.آخه هیچ خرید و فروشی تو مسکن نیست.چه حرفه ای بهتره؟؟؟؟
پاسخ: 1394/1/1709:59:11،
32
22
تهیه غذا بزن،زحمتش بیشتره اما عالیه
علی: 1394/1/1710:55:10،
21
14
تنها تفریح مجاز مردم در ایران خوردن پیتزا و ساندویچ و فست فود و بستی هست فکر کنم تبدیلش کنی به این شغل ها سود زیادی پیدا می کنی.
بهرام: 1394/1/1709:04:29،
41
17
بزودی تمام خودروهای داخلی و خارجی مفت خواهد شد! البته شتر در خواب بیند پنبه دانه!!!
مسلم: 1394/1/1715:40:56،
24
32
اش ماش باش.به همين خيال باش
صابر: 1394/1/1709:05:24،
44
16
هیچی عوض نمبشه تا زمانی که انحصار باشه همین
فلاکتی: 1394/1/1709:14:23،
52
16
خدایا ما را از دست استعمار خودرو سازان داخلی نجات بده. آمین
علی: 1394/1/1710:53:42،
22
14
خودمون باید تلاش کنیم و از خدا هم یاری بخواهیم نه اینکه بشینیم بگیم خدایا درستش کن.
شایان: 1394/1/1710:29:50،
25
17
سلام من یه x60 از اردیبشت 92 دارم.. خریده بودم 76 میلیون.. الان که x60 رو مفت کردن و کردن 60 تومن و دیگه همه خریدن میخوام عوضش کنم بین اسا بسترن b50f و جک s5 موندم.. میترسم s5 بخرم این کرمان موتور نامرد باز بهم ضرر بزنه.. راهنمایی کنین لطفا s5 +++++ اسا b50f _ _ _ _ _
رضا: 1394/1/1712:19:36،
11
16
سلام
1-بستگی داره اولویتت شاسی بلند(suv) یا سواری (سدان) باشه.
2- هردو چینی ولی فکر کنم بهمن خودرو نسبت به کرمان خودرو معتبرتره
علی: 1394/1/1710:40:23،
21
15
سرمایه گذاران خارجی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیستند زیرا قوانین ایران شفاف نیست و اقتصاد کاملا دولتی و حکومتی است و هر روز هم قوانین با سخنرانی این و آن عوض می شوند بنابراین خوش خیالی است که فکر کنیم سرمایه گذاران خارجی علیرغم بازار پرسود ایران حاضر باشند سرمایه ی خود را به خطر بیاندازند .
علی: 1394/1/1710:40:33،
22
20
سرمایه گذاران خارجی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیستند زیرا قوانین ایران شفاف نیست و اقتصاد کاملا دولتی و حکومتی است و هر روز هم قوانین با سخنرانی این و آن عوض می شوند بنابراین خوش خیالی است که فکر کنیم سرمایه گذاران خارجی علیرغم بازار پرسود ایران حاضر باشند سرمایه ی خود را به خطر بیاندازند .
مهدی: 1394/1/1710:52:41،
15
14
تا مافیای زالو صفت خودرو در ایران هست هیچ تغییری در وضع خودرو داده نمی شه این مافیا در واردات و تعیین تعرفه و مونتاژ قطعات بی کیفیت و انحصاری کردن بازار پشتیبانان قدرتمندی دارد . در یک کلام باید زمینه ی رشد و تولید مافیا از بین بره مافیای خودرو معلول هست نه علت ، علت اصلی باید از بین بره!
عباس: 1394/1/1711:10:58،
22
14
به چندین علت قیمت خودرو در کشور ما پایین نمی آید
اولا خود دولتی ها و نمایندگان در صنعت خودرو سهامدارند مثل جناب نعمت زاده
ثانیان تقریبان 30 درصد سود خالص نصیب دولت میشود پس دلیلی ندارد تعرفه واردات حذف کنند و به خودشان ضرر بزنند
سوما دولت از واردات هم تقریبا 40 تا 45 درصد سود خالص از گمرکات درآمد دارد که در هیچ کجای دنیا شما همچین چیزای رو نبینید مثل کشورهای افغانستان و عراق و ترکیه و غیره
خوش فکر: 1394/1/1712:23:04،
15
15
سوله های کارخانه های خودروسازی جون میده برای گاوداری اونهم شیری خیلی هم بدرد مردم میخوره فرقش با خودروسازی الان اینه که اونها دارن شیره مردم رو میخورند ولی گاوداریش کنیم مردم شیرشو میخورن.........آی گل گفتم ها معلومه از تابوتهای لگن بهتره
امیر: 1394/1/1713:03:43،
20
14
به خروجی خودروسازان نمی شود کلمه خودرو اطلاق کرد از بس
که بی کیفیت و تکنولوژی قدیمی دارند.بنابراین تصمیم گیری کنید
که یا تعطیل شوند یا خط تولیدشان هر چه سریعتر با خودروهای
روز جایگزین شوند وگر نه تلفات بیشتر مردم در جاده و الودگی
شهرهای بزرگ همچنان ادامه خواهد داشت ضمن اینکه تا چند
سال اینده هم تمامی مصرف نفت تولیدی را خواهند بلعید به
خاطر مصرف بالا.!!!!!!!!!!!
پیام: 1394/1/1713:07:15،
13
21
دوستان لطفانظر بدین
مزدا 3 مدل 89 +++++++++++++++++++++
کیا سراتو مدل 2010 -------------------------------
اگه نظری هم تو رنج 70 تا 75 دارید ممنون میشم راهنمایی کنید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما