کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا پس از توافق , دلار ارزان نشد ؟


کد خبر : ۱۰۹۲۹یکشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۶۱۷۷۷۱ بازدید

«دلار 2800 تومان شد.» این جمله یکی از شایعات بعد از انتشار تفاهم نامه لوزان در ساعات پایانی پنجشنبه هفته گذشته بود، شایعه‌ای که در بهترین حالت ...

«دلار 2800 تومان شد.» این جمله یکی از شایعات بعد از انتشار تفاهم نامه لوزان در ساعات پایانی پنجشنبه هفته گذشته بود، شایعه‌ای که در بهترین حالت کسی آن را باور نداشت و ندارد؛ زیرا کاهش قیمت ارز در بازار بسته به ثبات شرایط اقتصادی مناسب و میزان عرضه و تقاضا است که بعد از انتشار تفاهم نامه لوزان تغییری در هیچ یک زا این موارد رخ نداد.

بازار ارز بسیار متاثر از میزان عرضه و تقاضا است که در کنار این موضوع تا حدودی از شرایط روانی و رفتار متقاضیان تاثیرپذیر است در گذشته تجربه نشان داده قبل و بعد از مذاکرات ایران با گروه 1+5 نرخ ارز به ویژه دلار نسبت به پیش‌بینی‌های صرافان، متقاضیان و دلالان دستخوش تغییر می‌شد که این موضوع در این سری از مذاکرات رخ نداد.

قیمت ارز به ویژه دلار در آغاز کار بازار با قیمت 3175 تومان شروع شد که رفته رفته قیمت به همان 3200 تا 3250 تومان رسید، برخی بر این نظر هستند که ثبات قیمت ارز در محدوده متعارف آن به دلیل عدم تغییر در شرایط بازار بوده و اینکه نتیجه مذاکرات اخیر تفاهم‌نامه بوده نه توافق‌نامه.

بازار اخیر ارز آن‌چنان مورد توجه مردم عادی نیست و حجم اعظم معاملات توسط دلالان انجام می‌شود دلالانی که ارز خود را به همکار دیگر عرضه می‌کنند و با قیمت قابل قبول ارز مردم را خریدار هستند. بازار ارز همچنان در گیروداد تماس‌های تلفنی قرار دارد و دلالان به لحظه حجمی از ارز افراد پشت خط را به حراج می‌گذارند، حراجی که دلالان آنچنان رغبتی برای آن ندارند زیرا آنقدر در ساعات اولیه روز خرید کرده‌اند که دیگر نیازی به دلار یا یورو ندارند.

در کنار جنب‌و‌جوش برخی از دلالان افرادی نیز هستند که دست به هیچگونه معامله‌ای نمی‌زنند و تنها در بازار حضور فیزیکی دارند.

بازار ارز در میدان سکه خیابان منوچهری و میدان فردوسی آنچنان میزبان متقاضیان و فروشندگان عادی ارز نبود و در گوشه و کنار این بازار معدود افراد شهرستانی و مهاجران افغان حضور داشتند که برای فروش ارز خود که بیشتر دلار بود به این بازار ورود کرده بودند.

اکثر دلالان حاضر در این بازار خواهان خرید ارز این افراد بودند اما فروشندگان به دنبال فردی بودند تا بیشترین قیمت را برای خرید ارز پیشنهاد دهند.

در مجموع ثبات نسبی قیمت ارز و عدم هجوم افراد برای فروش ارز خود نشان از آن دارد که بازار ارز از تفاهم‌نامه لوزان تاثیری نپذیرفته و مردم دیگر نسبت به هر اتفاق و خبری رفتار غیرمنتظره‌ای از خود بروز نمی‌دهند، اما با وجود آنکه بازار ارز از تفاهم‌نامه لوزان تاثیری نپذیرفته است بازارهایی که ارتباط تنگاتنگی با قیمت ارز دارند در چند روز اخیر کسب و کار خود را تا حدودی تعطیل کرده و محصولاتی را که با ارز به کشور وارد کرده‌اند را برای فروش عرضه نمی‌کنند. 

در میان کسب و کارهای نیمه تعطیل که در انتظار قیمت واحد برای ارز هستند برخی از آن‌ها کالای خود را با ارز مبادلاتی به کشور وارد کرده‌اند و هیچ تاثیر پذیری از بازار آزاد ارز ندارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها