کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ثبت 40 میلیون سفر نوروزی


کد خبر : ۱۰۸۸۵شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹:۳۶۱۵۵۰ بازدید

درحالی‌که تعطیلات نوروزی به پایان رسیده است و مسافران به شهرهای خود باز می‌گردند، آخرین آماری که از سفرهای داخلی اعلام شده، مربوط به 10 روز ...

درحالی‌که تعطیلات نوروزی به پایان رسیده است و مسافران به شهرهای خود باز می‌گردند، آخرین آماری که از سفرهای داخلی اعلام شده، مربوط به 10 روز نخست تعطیلات است. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از مرکز کنترل راه‌های کشور و در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری، اعلام کرد که بیش از 36 میلیون نفر- شب اقامت در 10 روز نخست تعطیلات در سراسر کشور بر اساس آمار اماکن قابل شمارش ثبت شده است. مسعود سلطانی‌فر با مقایسه آمار میزان اقامت‌کنندگان در سراسر کشور امسال نسبت به سال گذشته گفت: در مقایسه 10 روز نخست سال گذشته، میزان اقامت‌کنندگان با امسال تقریبا برابر بوده است. وی افزود: از این آمار، فقط 8 درصد متعلق به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بوده‌اند و حدود 14 درصد متعلق به مکان استقرار دستگاه‌های دولتی و بقیه مربوط به کمپ‌های موقت بوده‌اند. بنابراین باید برای سال‌های آینده کمپ‌های موقت را توسعه و تجهیز کنیم. اما معاون رئیس‌جمهوری در حالی آمار 10 روز نخست را 36 میلیون نفر- شب اقامت اعلام کرد که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی یازدهم فروردین، آمار سفر در کشور را تا پایان روز نهم فروردین 41 میلیون نفر- شب اقامت در واحدهای رسمی اقامتی عنوان کرد.
 

نظام آماری، دغدغه‌ای برای همه سال‌ها!

چنان‌که به نظر می‌رسد دغدغه دقت در بحث‌های آماری در عرصه گردشگری، رو به افزایش است اما گویا هنوز همان‌طور که شخص رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به آن واقف است، توریسم کشور با مشکلات آماری دست به گریبان باشد؛ به گفته سلطانی‌فر در بخش گردشگری داخلی نظام آماری ما در سال‌های گذشته با هر فرمولی نتوانست یک نظام کامل و جامع باشد تا بر آن اساس برنامه‌ریزی دقیقی شود. معاون رئیس‌جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: به‌طور مثال یک سال نظام نفر- سفر استفاده شد که در جمع‌بندی آمار مسافران تعداد آنها بیشتر از جمعیت کشور بود اما امسال از نظام آماری «نفر اقامت در شب» در اقامتگاه‌های رسمی استفاده می‌کنیم و فقط از  کسانی که در هتل‌ها، کمپ‌های موقت، خانه مسافرها و مراکز اداری دستگاه‌های دولتی مستقر می‌شوند امکان آمارگیری داریم و بنابراین اگر مسافری اقامت خود را در خانه شخصی یا خانه اقوام بگذراند، شامل آمارگیری ما نمی‌شود.او تاکید کرد که باید در سال 94 یک هماهنگی و یک همفکری داشته باشیم و با وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور ناجا به یک روش مناسب برای آمارگیری گردشگران برسیم تا آمارها به واقعیت بیشتری نزدیک باشند.


عملکرد ستاد هماهنگی سفر

اما ستاد هماهنگی خدمات سفر، روزهای پرکاری را در نوروز پشت سر گذاشت.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در دیدار با وزیر آموزش و پرورش، گزارشی از عملکرد 10 روز نخست تعطیلات ستاد هماهنگی خدمات سفر ارائه کرد.

مرتضی رحمانی موحد، با اعلام اینکه مشهد، شیراز و کیش بیشترین مسافر را به خود اختصاص داده است، گفت: براساس آمار موجود تا 10 فروردین، 5 و نیم میلیون نفر مسافر توسط سازمان راهداری جابه‌جا شده‌اند که از این تعداد، 564 هزار نفر از طریق پایانه‌های مرزی، 130 هزار نفر از طریق دریایی، 4 میلیون و 300 هزار نفر به صورت جاده‌ای، یک میلیون و 260 هزار نفر از طریق راه‌آهن و 15 هزار نفر از طریق هوایی به مقاصدشان رسیده‌اند. وی با بیان اینکه بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی با رشد 170 درصدی همراه بوده است، تصریح کرد: تقویت فرمانداری‌ها و شهرها در رابطه با برنامه‌های ستاد از مهمترین اولویت‌های ما در سال 94 خواهد بود.معاون گردشگری کشور درباره عملکرد جمعیت هلال احمر در قالب سازمان جوانان و امداد و نجات گفت: این سازمان در ایام تعطیلات نوروز 94 به بیش از 5 میلیون نفر خدمات ارائه کرده است و به‌طور میانگین روزانه بین 3 هزار نفر به این خیمه‌ها مراجعه کرده‌اند. وی همچنین به فعالیت‌های سازمان امداد و نجات و اورژانس اشاره کرد و افزود: این سازمان در طول ایام نوروز 3 هزار و 900 مورد عملیات داشته است.

رحمانی‌موحد ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از دستگاه‌های اعضای ستاد، 11 هزار و 507 بازرسی داشته و 10 هزار پرونده در گشت‌های سیار کارشناسان و بازرسان این دستگاه تشکیل شده است؛ همچنین 94 میلیارد تومان محکومیت توسط قضات کشیک در این ایام صادر شده است. رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر همچنین به فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ستاد اشاره کرد و افزود: بازرسی‌های صنفی، ارائه خدمات توسط امداد خودرو و سامانه 124 ازجمله فعالیت‌های این دستگاه در این ایام است. به نظر می‌رسد همچنان مدیریت این حجم بالا از سفر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسوولان در امر سفرهای داخلی باشد؛ امری که شاید با توزیع تعطیلات و ساماندهی آن و به تبع آن افزایش کیفیت سفرها، هزینه‌های هنگفت اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی برای مقاصد پرتردد را کاهش دهد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها