کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

خودرویی که در ایران سرنوشت تلخی داشت

کدخبر:۱۰۸۳۶جمعه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۴۵۳۵۰۳۶ بازدید

پس از قطع واردات خودرو در اواسط دهه 70 بود که بازار خودرو ایران بیش از پیش انحصاری شد. پژو 405، پراید، پاترول، رنو 5 و دوو ریسر و بعدها ...
خودرویی که در ایران سرنوشت تلخی داشت

پس از قطع واردات خودرو در اواسط دهه 70 بود که بازار خودرو ایران بیش از پیش انحصاری شد. پژو 405، پراید، پاترول، رنو 5 و دوو ریسر و بعدها سیلو تنها خودروهایی بودند که می‌توانستید به عنوان یک خودرو صفر خریداری کنید. این وضع تا سال‌های اول دهه 80 و پیش از معرفی امثال دوو ماتیز، پژو 206، نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا کم و بیش ادامه داشت و بسیاری امیدی به بهبود وضع نداشتند. با این حال در ابتدای همین دهه 80 بود که خودروسازی گمنام پا به عرصه وجود نهاد و محصولی را به بازار ارائه کرد که از هر نظر ساختارشکن و جدید بود. سیناد محصول کیش خودرو سعی داشت تا انحصار و یکنواختی بازار ایران را از پایه و اساس بلرزاند و به خاص‌ترین خودرو تولیدی کشور بدل شود؛ با این حال مشکلات متعددی سد راه سیناد شد و در نهایت این خودرو به تاریخ پیوست. شاید برای بسیاری طلوع و انحطاط این خودرو ایرانی همواره مرموز و سوال‌برانگیز بوده باشد.

در این مطلب به طور خلاصه به پایه و اساس ظهور این خودرو و سرانجام و برخی نکات جالب پیرامون آن می‌پردازیم.

شرکت کیش خودرو در سال 1374 با مشارکت بخش خصوصی ، سرمایه‌گذار خارجی و بانک صنعت و معدن به منظور تولید سالانه 5000 دستگاه خودرو سواری در منطقه آزاد کیش تاسیس شد. از ابتدای راه این شرکت تصمیم گرفت تا یک تجربه کاملا جدید را در صنعت خودرو ایران عملی کند؛ ساخت خودرویی با طراحی مدرن و بدنه کامپوزیت. در بازار کم‌تنوع خودرو ایران اتخاذ چنین تصمیمی یک شمشیر دو‌لبه محسوب می‌شد؛ چرا که در نگاه اول با آنکه ورود یک محصول جدید می‌توانست روح تازه‌ای به این بازار ببخشد، اما ممکن بود بسیاری از خریداران خودرو در کشور با رویی گشاده به استقبال این ایده عجیب نروند. در نهایت از ابتدای سال 76 طراحی و ساخت پیش‌نمونه‌های محصول جدید با همکاری شرکت BMS انگلستان آغاز شد. نوع خاصی از فایبرگلاس (پروسه Vacuum Injection Shell Process (ا‌VISP)) برای ساخت بدنه خودرو انتخاب شد و شاسی و سایر متعلقات فنی این خودرو به جز پیشرانه و گیربکس با کمک همان کمپانی مذکور طراحی و ساخته شد. برای این خودرو باید پیشرانه‌ای مدرن با بازدهی مناسب و در عین حال کم‌مصرف و اقتصادی انتخاب می‌شد. در اواخر دهه 90 میلادی نسل اول رنو مگان به پرفروش‌ترین خودرو اروپا بدل شده بود و همین امر کافی بود تا در کنار ارتباطات خوب صنایع خودروسازی ایران و فرانسه، نهایتا مدیران و مهندسان شرکت به سمت انتخاب پیشرانه 1.6 لیتری کد K7M این خودرو برای محصولشان سوق داده شوند. پس از ساخت اولین پیش‌نمونه از این خودرو که تحت عنوان Sultan (سلطان) شناخته می‌شد، تست‌های ایمنی در موسسه MIRA انگلستان انجام گرفت و ایمنی سلطان توسط این موسسه تایید شد؛ به نحوی که این خودرو قابلیت دریافت مجوز صادرات به کشورهای اروپایی را داشت. در نهایت در نمایشگاه خودرو تهران در سال 1378 این خودرو با نام سیناد معرفی شد. 
 
شکل عجیب سیناد از کجا آمده است؟
بنا بر شایعاتی نام این خودرو برگرفته از نام فرزندان مدیرعامل کیش خودرو (سینا و نادر) بوده است. پیش فروش سیناد اندکی بعد آغاز شد و خودرو در سال 1379 رسما به بازار معرفی شد. به گفته مدیران کیش خودرو قرار بود تا سالیانه حدود 4000 دستگاه سیناد تولید و این خودرو با نام Sultan به کشورهای اروپایی و ترکیه نیز صادر شود.

برخلاف شایعاتی که عنوان می‌کند طراحی سیناد به طور سفارشی برای کیش خودرو انجام شده است، ظاهر این خودرو سال‌ها قبل و توسط استودیو طراحی مشهور I.A.D شکل گرفته بود.  استودیو I.A.D (کوتاه شده International Automotive Design)  که در سال 1976 برای توسعه طراحی ترن‌های شهری در انگستان تاسیس شد، در ابتدای دهه 80 به سمت طراحی خودرو گرایش پیدا کرد و به طور جدی وارد رقابت با استودیوهای مشهور ایتالیایی همانند پینین فارینا، ایتال دیزاین و برتونه شد. برخلاف رقبای ایتالیایی که بیشتر مشغول به نمایش گذاشتن ایده‌های ناب خود در خودروهای مفهومی عجیب بودند، I.A.D تصمیم گرفت تا هر سال از یک یا 2 خودرو مفهومی جالب در یکی از نمایشگاه‌های معتبر جهانی رونمایی کند و در کنار آن به همکاری با خودروسازان مطرح جهان در پروسه طراحی و ساخت محصولات جدید کمک کند و در حقیقت نقش یک پیمانکار طراحی را داشته باشد. در اواخر دهه 80 تعداد پرسنل این استودیو حدود 1400 نفر بود و شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه این شرکت در ساخت نسل اول مزدا میاتا بود که به نحوی روح انگلیسی مورد نیاز مزدا به واسطه این شرکت در آن دمیده شد. با این حال در سال 1993 دوو استودیو I.A.D را خریداری کرد و نهایتا فعالیت‌های آن محدودتر شد. اما I.A.D در سال 1987 و در نمایشگاه فرانکفورت از یک خودرو شاسی بلند مفهومی عجیب و جمع و جور پرده‌برداری کرد که Interstate نام داشت. این خودرو برپایه پلت‌فرم دودیفرانسیل فورد Sierra XR 4X4 پدید آمده بود و مجهز به یک پیشرانه V6 از نوع OHV به حجم 2.8 لیتر و قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن متر بود. طول این پیش‌نمونه 4220 میلیمتر، عرض آن 1750 میلیمتر و فاصله محورهای آن 2610 میلیمتر عنوان شده‌ و وزن آن نیز 1275 کیلوگرم است. این خودرو پایه و اساس طراحی نمونه نهایی سیناد است که بنا بر گفته‌هایی، در ابتدا توسط شرکت BMS به یک کمپانی ترکیه‌ای پیشنهاد داده شده است، اما پس از مدتی مورد توجه کیش خودرو قرار گرفت و به عنوان پایه و اساس نمونه نهایی سیناد برگزیده شد. در مقایسه با نمونه نهایی سیناد باید بگوییم علاوه بر متعادل‌تر شدن طرح و حذف برخی المان‌های انقلابی نامتعارف، ارتفاع خودرو کاهش یافته،  طول خودرو نیز اندکی کاهش یافته است (4130 میلیمتر در نمونه نهایی)‌، اما فاصله دو محور بدون تغییر مانده، عرض نیز اندکی افزایش یافته است (حدود 1780 میلیمتر). به دلیل حذف سیستم دو‌دیفرانسیل و استفاده از پیشرانه کوچک‌تر 1.6 لیتری، وزن سیناد رقمی کمتر از Interstate و در حدود 1110 کیلوگرم عنوان شده است. با این حال ایده کلی طرح و المان‌های جذابی همانند طرح جالب دماغه و فرورفتگی پشت گلگیرهای جلو تقریبا دست‌نخورده مانده است. بعدها همین ظاهر خاص سیناد به یکی از مهم‌ترین عوامل شکست آن بدل شد و کیش خودرو نیز برای بهبود آن دست به اصلاحاتی زد.

 

واکنش بازار و متخصصان

ورود یک خودرو جدید و ناشناخته با ظاهری انقلابی و البته نامتعارف موجی از بحث‌های خودرویی را در اواخر دهه 70 پدید آورد. با این حال سیناد وارد بازار شد و در سال 1379 حدود 900 دستگاه از آن با قیمتی نزدیک به دوو سیلو (یکی از خودروهای مطرح آن دوران) به فروش رسید. عملکرد پیشرانه رنو مورد توجه بسیاری قرار گرفت؛ چرا که به مدد همین پیشرانه 92 اسب بخاری و وزن کم خودرو، سیناد توانایی شتابگیری از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در حدود 10.5 ثانیه و حداکثر سرعتی در حدود 210 کیلومتر در ساعت را داشت که در مقابل تمامی تولیدات داخلی تقریبا بهترین وضعیت را داشت. مصرف سوخت این خودرو نیز رقمی مناسب و در حدود 8.5 لیتر در 100 کیومتر در شهر و 6.7 لیتر در 100کیلومتر در بزرگراه بود. اما مشخصات فنی تمامی آن چیزی نیست که یک خودرو برای موفقیت در بازاری همانند بازار ایران به آن نیاز دارد. آزمایش‌های نشریات خودرویی کشور در آن دوره نسبت به همین نکات مثبت روی خوشی نشان دادند، اما ظاهر عجیب و تقریبا سردرگم سیناد که چیزی بین یک مینی ون، اس‌یو‌وی و کوپه کاربردی بود، نتوانست نظر مثبت متخصصان و مردم را به‌دست آورد. علاوه بر این کیفیت ساخت سیناد نیز چندان مناسب نبود و مواردی همچون عدم اتصال مناسب برخی قطعات بدنه و صدای بیش از حد پیشرانه در کابین آزار‌دهنده ارزیابی می‌شد. در مورد مشکلات فنی باید به دورگیری خاص پیشرانه نیز اشاره کرد که تا دور موتور 3000 به نرمی صورت می‌گرفت، اما پس از آن بسیار سریع و خشن انجام می‌شد و تا حدودی شتابگیری ثانویه خودرو را بیش از حد انتظار سریع می‌کرد. اما برخی مالکان برای بهتر شدن ظاهر خودروشان دست به پر کردن فضای خالی پشت چرخ‌های جلو به وسیله قطعاتی زدند که در ابتدا توسط کارگاه‌های مستقل تولید شده، بعدها توسط خود کیش خودرو عرضه شد. با این حال هنوز هم بازار دست دوم این خودرو به خاطر ظاهر نه چندان دلچسبش گرم نبود.

 

وضعیت کنونی سیناد

بازار دست‌دوم سیناد پس از مدتی به دلیل خارج شدن این خودرو از مرکز توجهات وضعیت بدتری یافت. با این حال هنوز هم این خودرو بازار و طرفداران خاص خود را دارد. با اینکه شایعاتی مبنی بر وضعیت بدنه این خودرو و خورده‌شدن آن توسط احشام عنوان شده است، اما تعمیرات آن به مدد رواج بیشتر صنایع فایبرگلاس در ایران در سال‌های اخیر، به راحتی صورت می‌گیرد. به دلیل سادگی فرم‌دهی به فایبرگلاس و بدنه سیناد، بسیاری از مالکان نیز به سلیقه خود تغییراتی در بدنه سیناد خود داده‌اند. اما در صورت شدید بودن تصادف و وارد شدن خسارتی اساسی به بدنه سیناد، مخارج کلی بیش از یک خودرو فلزی خواهد بود. از نظر قطعات یدکی نیز سیناد اشتراکات فراوانی با برخی خودروهای تولید داخل دارد که از این نظر وضعیت آن را بهتر از آن چیزی می‌سازد که برای بسیاری متصور است. برای مثال، لنت‌های ترمز، پلوس، گردگیر پلوس و برخی قطعات شاسی آن با رنو 21، بالابر شیشه، پمپ قفل مرکزی، فیلتر روغن و بنزین و رادیاتور کولر آن با پژو 405 و برخی محصولات دیگر ایران خودرو، منبع انبساط آن با دوو سیلو و تیغه برف‌پاک‌کن و برخی بخش‌های سیستم تهویه متبوع آن نیز با پراید مشترک است. اما مهم‌ترین اشتراکات سیناد در بخش پیشرانه و همچنین تزئیناتی همچون دسته راهنما و اهرم برف‌پاک‌کن است که با تندر 90 یکسان است. مهم‌ترین نکته این است که پیشرانه مورد استفاده در تندر 90، در حقیقت همان پیشرانه سیناد است؛ با این تفاوت که نمونه مورد استفاده در سیناد 8 سوپاپه است (در برابر 16 سوپاپ برای تندر) و به همین جهت قدرت پیشرانه در سیناد حدود 18 اسب بخار کمتر است. اما نباید نهایتا انتظار آن را داشته باشید که تمامی تجهیزات و لوازم این خودرو را به آسانی و در تمامی شهرهای کشور بیابید. بنا بر گفته‌های مالکین، سیناد از نظر داخلی خودرویی نسبتا راحت است و به مدد پایین بودن مرکز ثقل هندلینگ مناسبی دارد. برخلاف سایر خودروهای تولیدی در دهه 70 شمسی فضای داخلی آن اندکی جذاب و شتابگیری آن نیز مناسب است. در مقابل نقاط کور زیادی در کابین وجود داشته، درهای خودرو سنگین هستند و تا زاویه اندکی باز می‌شوند، تنظیمات صندلی‌ها ابتدایی است و برای همگان مناسب و ایده‌آل نیست. اگر همه این موارد را به ظاهر عجیب، بازار دست دوم سرد و مشکلات قطعات یدکی بیفزاییم، علت اصلی محدود بودن بازار این خودرو را درمی‌یابیم؛ خودرویی که در اواخر دهه 70 شمسی بارقه‌ای از امید را در دل خودرو‌دوستان ایرانی روشن کرد؛ کسانی که از دیدن پژو 405، دوو سیلو، رنو 5، نیسان پاترول، پیکان و پراید در خیابان‌های کشور خسته شده بودند و به دنبال خرید یک خودرو خاص و مدرن با امکاناتی قابل قبول بودند. سیناد امروز یکی از صفحات جذاب تاریخ صنعت خودرو ایران تلقی می‌شود.

 

سرانجام سیناد

در پایان سال 1384 و در حالی که به روایتی تنها 1800 دستگاه (به نظر برخی 2300 دستگاه) سیناد و سیناد 2 خط تولید را ترک گرفته بودند، تولید این خودرو متوقف شد. تعداد محدودی از سیناد2 نیز در سال 85 عرضه شد که در حقیقت همان نمونه‌های تولید شده در سال 84 بودند. فقط یک دستگاه از سیناد وانت و سیناد Axon تولید شد و به روایتی 5 تا 6 دستگاه از سیناد کوپه تولید شد. پیش نمونه‌های نقره‌ای و زرد‌رنگ  سیناد کوپه به سرنوشتی نامعلوم دچار شدند و نمونه قرمز‌رنگ تیون شده و قرمز‌رنگ ساده نیز گویا در دست خود کیش خودرو باقی ماند. ‌تنها نمونه سیناد کوپه که روانه خیابان‌های شهر شد، نمونه‌ای مشکی‌رنگ بود که با پلاک آزمایشی گذر موقت به تهران آمد و پس از مدتی در پارکینگ یکی از مجتمع‌های مسکونی مشهور حوالی اتوبان کردستان رها شد. به دلیل مشکلات اقتصادی و دشواری‌های مدیریتی به طور کلی پروژه سیناد از دستور کار کیش خودرو خارج شد و برنامه صادرات آن به کشورهای انگلستان و آلمان نیز به طور کمل منتفی شد. به روایتی یک تا 2دستگاه از سیناد به انگلستان صادر شده ‌که بنا بر تصاویر موجود فقط یکی از آنها موفق به اخذ پلاک و مجوز تردد شد. پس از مدتی کیش خودرو به سراغ همکاری با کمپانی‌های چینی و واردات اتوبوس‌های شهری روی آورد و هم اکنون نیز با کمپانی BAW برای واردات وانت بارهای کاربردی همکاری دارد.
 

سینادهای جدید

 کیش خودرو تصمیم گرفت تا نمونه بهبود یافته سیناد را با نام سیناد 2 در سال 82 معرفی کند. این خودرو از نظر ظاهری دچار اصلاحاتی اساسی شده بود و طرح دماغه، جلوپنجره، چراغ‌ها، گلگیرهای جلو و سپر و برخی جزئیات کابین آن مورد بهسازی قرار گرفته بود. سیناد 2 از همان سال جانشین سیناد و تولید آن آغاز شد. در کنار این نمونه فیس‌لیفت شده، در سال 83 نمونه‌های جدید سیناد یعنی سیناد کوپه و سیناد Axon به نمایش درآمدند. سیناد کوپه که طراحی کاملا متفاوتی با نمونه عادی داشت، از همان متعلقات فنی و مشخصات سیناد بهره می‌جست؛ با این حال به تدریج نمونه نهایی فیس‌لیفت شده آن به نمایش درآمد و عنوان شد که لیست بلندبالایی از امکانات و تزئینات جدید همانند رنگ‌بندی متفاوت، طرح‌های روی بدنه، چراغ‌های عقب با طلق شیشه‌ای، تودوزی چرمی اسپرت و سیستم صوتی مناسب برای این خودرو قابل سفارش است. Axon نیز نمونه چهار‌در (در حقیقت پنج‌در) سیناد بود که علاوه بر طول بیشتر، از ظاهری لوکس‌تر و امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌جست.‌ استفاده از قطعات و تزئینات کرومی و رنگ‌بندی خاص به نحوی بر طبیعت لوکس‌تر Axon تاکید بیشتری می‌کرد. علاوه بر این پیش‌نمونه سیناد پیکاپ (وانت) نیز در همان سال‌ها تولید شد و به نمایش درآمد. اما در سال 1384 بود که سیناد جدید با نام ویک (Veek) معرفی شد. این مینی ون کوچک که برپایه رنو سنیک (مگان سنیک) پدید آمده بود، از نظر ظاهری نیز شباهت‌های زیادی به برادر فرانسوی خود داشت. با این حال متعلقات فنی آن دقیقا مشابه سیناد بود و از همان پیشرانه 1.6 لیتری 92 اسب بخاری در ویک استفاده شده بود. حتی فضای داخلی ویک نیز ملغمه‌ای از قطعات سیناد 2 و رنو سنیک بود.


خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

خودروی سیناد

همراه مکانیک



دیدگاه ها

مهدی: 1394/1/916:04:30،
400
152
طراحیش فوق العاده بود یه چیزی تو مایه های بی ام و x6
مدیر عامل کیش خودرو باید به خود ببالد با تولید همچین اتومبیل رویایی .عربها تو کف این ماشین موندن .
واقع گرا: 1394/1/918:21:15،
241
41
هر چیزی و هر کسی که تو ایران میمیره بعدش عزیز میشه...
کی در زمان تولید سیناد به جای سیلو می گرفت>؟
ادریس: 1394/1/919:00:10،
231
86
انصافا طراحی کوپش عالیه ... پرستیژ خاصی داره .. دمش گرم .
محمد: 1394/1/919:13:17،
241
48
به نظر من . مشگل این خودرو 2 در بودن آن بود
چون در ایران ماشین را برای همه کار میخوان
نسبت به سال طراحی اش . مگه از L90 و تیبا زشت تره؟
آیدین: 1394/1/919:40:59،
356
29
مگه جناب باند بزرگ ایران خودرو و سایپا میزارن کس دیگه ای تو این مملکت کاسبی کنه
محسن: 1394/1/922:09:32،
72
198
هههههه مزاح میفرمایی آقا مهدی جدی با x6مقایسش کردید بنده این طراحی رو با تیبا مقایسه میکنم... یا اصلاح کنم اصلا قابل مقایسه نیست...! یه بلانسبت تیبا هم بگم بهش بر نخوره
صاحب: 1394/1/1000:33:32،
74
38
اقا ما یدونه از اینا داشتیم مشکلش این بود بدنه اش کائوچوی بود مثل سپر ماشین پلاستیکه بخوره باید عوض شه صافکاری نداره هنوزم داریم کسی می خوادش بیاد بخره
احمدی: 1394/1/1000:36:17،
87
29
دوستان حال خوشی دارن تعطیلات عیده یه عکس میبینن نظر میدن فکر میکنید ده سال دیگه لیفان و ام وی ام و ام جی جیلی و جک اینا سرنوشت بهتری دارن ؟ تولد قطع شه قطعه نیاد
علي: 1394/1/1016:21:23،
43
53
من يه سيناد كوپه صفر تو نمايشگاهم دارم با نيو كوراندو عوض مي كنم . هر كي خواست نظر بده .
حسام : 1394/1/1019:29:36،
39
27
من با پرشیا از پشت با این ماشین تصادف کردم ماشین خودم جز سپر و چراغ خسارت نخورد ولی سیناد داغون شد .البته زاپاسش نصب نبود!
کوراندو: 1394/1/1101:23:02،
31
29
علی جان تا حالا سیناکوپه دیدی ابعادش با پراید برابره کوراندو چرخش تا اینه بغله این ماشینه
تا: 1395/12/2713:17:47،
30
8
همه ماشين هاي توليد ايران سرنوشت تلخي دارن ارزش ندارن
ايراني: 1395/12/2713:20:23،
38
12
سيناد از محصولات ايران خودرو و سايپا ي جديد و محصولات چيني خيلي سر تره بدون شك
ماهی: 1395/12/2713:33:26،
21
16
خبر مال سال 94 هست؟؟؟الان سال 96 هستیما!!!!!!
خودرو خیلی زشت و بی ریختی هست:/
Amin: 1395/12/2714:17:23،
11
30
محسن خان کی گفته طراحی تیبا بده؟فقط مشکلش رینگ و لاستیکای کوچیکشه
ash: 1395/12/2720:25:23،
11
5
اون زمان ماشین زشتی نبود تنها مسئله ش قیمتش بود که زیاد بود همین طور بدنش خیلی ضعیف بود
واقعآ دمشون گم چی ساختند
اگه کوپش تولید میشد با قیمت استاندارد شاید موندگار میشد
بهزاد: 1395/12/2720:28:41،
10
4
یادش بخیر یه بنده خدایی عکسشو تو روزنامه دیده بود بعد فکر کرده یود پاجرو داره ثبت نام میکنه خلاصه بعد از اینکه گرفت تازه فهمیده یود اشتباه کزده:)
ماندانا: 1395/12/2721:10:47،
27
22
یک چیزی بگم
ناراحت نشین
شرمندم
اما حیف وقت
واقعا حیف وقت که میایین و اخبار خودرو در ایران را اینگونه
دنبال میگنین
الانه حدود 28888 نفر این خبر رو خوندن
واقعا شرم آوره
یعنی اینقدر بیکارین !!!!؟؟
دو تا سی دی انگلیسی بزارین توی کامپیوتر زبونتن بهتر بشه
روزی یک فیلم خارجی ببینین
چیه اینقدر اخبار بازار رو به مرگ خودرو در ایران رو. میخونین !!؟!
وحيد يوسفي: 1394/1/916:05:50،
101
31
هيچ چيز خوبي توي ايران به دست مصرف كننده نميرسه تا وقتي كه تحريم هست. تا وقتي كه تحريم هست بايد دست سازهاي لگن ايران خودرو و سايپا رو سوار شد. اونم با قيمت بالا.
جاگوار: 1394/1/1000:59:11،
36
28
اون 2تا عکس اولی طراحیش چقد زشته هیچ انحنا و خطوطی روی کاپوت و سپر دیده نمیشه جلوپنجرش هم که مثل ی نخ باریک میمونه عوضش رو گلگیر جلوش چنان قوسی داده که فکر میکنی یه ایسوزو از بغل زده تو ماشین...!
احسان : 1395/12/2715:26:47،
7
8
یعنی خودرو زشت تر از مدل ویک ندیده بودم چشمان درد گرفت! خود سیناد هم طراحی خوبی نداشت و خیلی مکعبی بود
مهندس اصلی: 1394/1/916:17:09،
154
67
الحق والانصاف جزو زشت ترین ماشین هایی است که تا حالا دیده ام.
میثم: 1394/1/916:22:18،
106
52
خداییش ماشینش ضایعه....این دیگه چیه؟؟؟
پارسا : 1394/1/916:28:02،
47
55
همو بهتر ک درش تخته شد وگرنه دیگ ای اندک شمار ماشینا وارداتیم نمیدیدیم....
امین: 1394/1/916:31:31،
62
27
واقعا خودرو سوال برانگیزی بود! از همون اول که تو tv تبلیغ می شد! (به نظر من البته)شاید اولین خودرویی بود که تو تلوزیون ایران تبلیغ می شد! یادش بخیر! بعد تبلیغات جی ال ایکس هم اومد و ... .
amiroo-ahwaz: 1394/1/917:02:15،
54
29
این آش دهن سوزی که شما میگی نبود ایرا جیب. تو همون سالها خیلیا از شتاپ ب پایینش و زود وارفتن بدنش شاکی بودن.
بهنام: 1394/1/917:03:15،
116
29
داستان تلخي بود ، سرنوشت يه خودرو كه بدون حمايت به بازار ايران اومد و نتونست با ايران خودرو و سايپايي كه شديدا حمايت ميشدن رقابت كنه
سيناد خيلي بلندپرواز بود ايران خودرو و سايپا بعد از ٥٠ سال جرات نكردند يه خودروي كوپه بسازن ولي سيناد جرات داشت شهامت داشت و نتيجه شهامت داشتن متاسفانه نابودي اين خودروي ساختارشكن بود
سيناد اگر دوام مياورد شايد الان اين همه خودروي چيني تو خيابونا نبود و ميتونستيم با قيمت خيلي پايين يه خودروي كوپه سوار بشيم
سرنوشت سينا مثل كمپاني ساب تلخ بود
باشماغی: 1394/1/917:05:18،
65
51
کاری به کیفیت ندارم ولی از نظر قیافه 206 بهتره
Mohsen: 1394/1/917:09:06،
89
28
الان دوباره تولید کنید مردم برای ثبت نام تو سرو کله هم میزنن
والاه!
دهه شصتی: 1394/1/917:34:35،
37
49
منحوس به تمام معنا
بهزاد: 1394/1/917:38:32،
118
32
واقعاً برای اولین بار حس کردم حداقل یک کار درست توی کشورم انجام شده افسوس که ادامه پیدا نکرد.

ممکنه بعضی ها بگن همش مونتاژ بوده ولی خب الان چی مگه شدیم؟ حداقل اون موقع بهترین هارا مونتاژ می کردیم.

خواهش می کنم با نهایت انصافتون به مدل کوپه نگاه کنید حتی هنوز هم ظاهری زیبا دارد.

امیدوارم تا بدتر از این نشدیم نسلمان منقرض بشود...
as: 1394/1/918:13:45،
41
26
یعنی این خودرو ایرانی بود؟
ايليا: 1394/1/918:30:22،
59
28
ماشين پت پستچي،يادش به خير!!
رسول: 1394/1/919:05:36،
65
26
خوشبختانه مدیر عامل شرکت سیناد زود متوجه شده که باید تولید و ول کنه بچسبه به دلالی خودرو.!!!!تولید خودرو ببخشید لگن تو ایران منحصرا واسه ایران لگن و تا حدودی سایپا موروثی شده .
معتقد: 1394/1/921:32:28،
44
25
با سلام خدمت دوستان

امروزه هر کاری علاوه بر علاقه نیاز به تخصص دارد. متاسفانه در مدیران کیش خودرو این علاقه وجود داشت ولی کمتر تخصص مناسب دیده میشد و نبود این امر منجر به ایجاد بدهی چند میلیاردی برای شرکت شد. سوال این است که چگونه خودرویی که هنوز مرحله پروتو تایپ را هم نگذرانده توانسته مجوز پیش فروش از وزارت صنایع وقت بگیرد؟ و این خودرو هیچ وقت نتوانست به مرحله تولید انبوه و تجاری شدن برسد در حالی که بیش از 100 دستگاه پیش فروش شده بود. به هرحال مسائل و مشکلات زیادی در این خودرو سازی وجود داشت که در پایان منجر به افزایش سهام توسط بانک صنعت و معدن و نهایتا به فروش رساندن آن شد. بطور خلاصه مشکلاتی که کیش خودرو را از پا در آورد عبارتند از:
عدم سنجش درست از بازار، نبود دانش مدیریتی مناسب در بین مدیران وقت و بلند پروازی های زیادی و بقا را فدای رشد کردن، نبود پشتیبانی جدی از بخش خصوصی،
معتقد: 1394/1/921:36:56،
44
26
ادامه کیش خودرو...
فقدان زیرساخت های لازم جهت پشتیبانی در بازار، آشفتگی درون سازمانی، عدم تحمل توسط رقبای دولتی
امیدوارم که با آموختن از گذشته، بخش خصوصی واقعی را بیش از پیش پشتیبانی کنیم تا هم منجر به افزایش بهره وری در صنایع گردد و هم مشکل اشتغال در کشور حل شود.
حسین: 1394/1/922:09:58،
34
36
این خودرو که به صورت کیت عرضه میشد (KIT CAR) اصالتا" انگلیسی بود (البته نه با موتور رنو) و در بریتانیا به پلاک آن حرف Q اضافه می شد و به آن معنا بود که این خودرو فقط میتواند در سال مسافت محدودی را طی کند. در مجموع هدف از این پروژه آب کردن این خودرو در بازار ایران بود که خوشبختانه شکست خورد.
007: 1394/1/922:21:38،
53
30
تکنولوژی این خودرو نسبت به همدوره های خودش خیلی جلوتر بوده
یه نفر: 1394/1/1114:36:12،
26
43
برای فرمایشتون یک منبع بفرمایید
حمید: 1394/1/923:53:24،
39
36
ولی خداییش طراحیش خیلی ضایعه.
برديا: 1394/1/1000:09:19،
67
55
١) ١٢ سال است دارم ، عوض نميكنم ، ١٢ سال بنزين سوپر خورده ،
٢) سيناد رو ببر روى چال ، خوابه همچين شاسى رو نميبينى، وقتى تير آهنارو ديدى مي فهمى چرا اين ماشين تا حالا كشته نداده
٣) كاپوت مگان رو بالا بزن ، سينادم بالا بزن ، پيشرانه يكى هست .
٤) ٢٢٥ تا سرعت قبض دارم ، قبل عوارضى بهشت زهرا .
٥) شتاب صفر تا ١٠٠ ، با گيربكس فابريك خود رنو = ٧/٨ ثانيه
دنده ٢ =سرعت ٩٠ ،، دنده ٣= ١٢٠ ،، غير محال كه زير ١٢٠ با دنده ٤ برم ، چون ماشين راه نميره .
٦) سرو صداى خيلى زياده داخل اتاق
٧) درب سنگين
صاحب: 1394/1/1000:38:44،
39
32
اینم بگو بدنه اش کائوچویه پلاستیکیه فلزی نیست
رضا: 1394/1/1009:39:24،
46
30
اقای محترم موضوع درباره سیناد هست نه لکسوس Rx
Amin: 1395/12/2714:20:16،
11
6
بردیا خان صفر تا صد ۷.۸ ثانیه؟؟؟مگه ماکسیماس
محمد: 1394/1/1010:37:47،
59
25
نکته افسوس بر انگیز داستان اینجاست که مثلا اون زمان که طرف هوس میکرد ماشین تولید کنه میرفت موتور و گیربکس و ... حتی خط رنگ و خود رنگ رو از فرانسه و آلمان انتخاب میکرد.

الان یه راست میرن کجا؟
برديا: 1394/1/1011:34:42،
36
34
شما كه لكسوس دارى ، ماشينتو هر جا از اين كشور كه دوست دارى ، قرار بزار ، من هم سيناد خود رو مياورم ،،، هر تستى كه مايل هستى انجام ميديم .
َعلی: 1394/1/1013:25:04،
20
25
چرا از 400 - امتیاز فنی و بیش از 67 ایراد در ساخت قطعه چیزی نگفتید؟
Reza: 1394/1/1014:25:32،
22
25
اون سيناد كوپه مشكيه شبيه ماشين هيت من نيست البته هيت من ١در كل خيلي ضاين
امیر: 1394/1/1019:24:28،
31
25
خیلی از صنایع مملکت سرنوشت تلخی داشتند که بعد از ده ها سال تولید به ورشکستگی رسیدند کارخانه ارج و پارس الکتریک
و کفش بلا و...... .حالا قطع تولید یک کارخانه که وابستگی شدید
هم به خارج داشت چه اشکالی دارد.
شهروند: 1394/1/1112:18:13،
37
28
چون دولتی نبود ..
1. طراحی بهتری داشت
2. شکست خورد
یه نفر: 1394/1/1114:03:31،
54
25
داستان جالبی بود
لطفا از خودرو ساز دیگه ای به نام زاگرس خودرو بگید که ایران خودرو و سایپا به خاک سیاه نشوندنش بعد کارخونشو خریدن و به جای پول بهش از ماشینهای خودشون دادن
این دوتا موتور محرک صنعت ایران نیستن اینا ترمز رشد اقتصادی ایران شدن
حمید: 1394/1/1220:29:27،
40
33
گلاب به روتون آدم با دیدنش دچار تهوع میشه.
شهسواري: 1394/1/1422:14:24،
39
32
خيلي زشته و وحشتناك خوبه توليدش متوقف شد
علی: 1394/1/1519:20:29،
44
46
خیلی بروزتراز ال نوده.خیلی خانوادها میگن بچه هامون از داشتن ال نود بیزاری میکنن.حتی حاضر نیستن سوار ال نود
بشن .ی نفر تعریف میکرد .پسرم هروقت سوار ال نودم میشه
پشت صندلی پتو به روی خود میکشه تادوستاش نبیننش
احسان : 1395/12/2715:28:22،
17
16
ال نود واقعا با کیفیت ترین ماشین در قیمت خودشه
شعیب: 1394/1/2013:57:44،
31
31
بسیار زشت و گند
علی بدیهی: 1394/2/323:37:13،
38
35
من مدتی این ماشینو داشتم.
از نظر فنی مشکل چندانی نداشت ولی سطح کیفیش خیلی بالا نبود.
یه مشکل خیلی بزرگ داشت آنهم دربهاش بود که خیلی بیشتر از استاندارد بزرگ بود.
سروش: 1395/12/2712:47:43،
19
17
زشت ترین ماشینی بود که به عمرم دیدم
محمد: 1395/12/2714:24:23،
8
7
تلخی داستان برای این بود که خوب نتونستن فروش کنن مثل سایپاوایران خودرو
62/28: 1395/12/2717:24:26،
11
6
مزخرف بود. حتی در انگلیس هم که طراحی شده بود مجوز تردد نگرفت.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما