کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اختلافات اصلی ایران و 1+5 بر سر چیست؟


کد خبر : ۱۰۷۹۴دوشنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴:۱۳۱۰۱۳۴ بازدید

با وجود نزدیک شدن بی سابقه مواضع ایران و گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای اما همچنان اختلاف نظرهای جدی وجود دارد که توافق را از ...

با وجود نزدیک شدن بی سابقه مواضع ایران و گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای اما همچنان اختلاف نظرهای جدی وجود دارد که توافق را از دسترس دور می کند.

سایت شبکه اسکای نیوز عربی در گزارشی به قلم اشرف سعد خبرنگار این شبکه در لندن به مهمترین اختلافات در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پرداخت.

گفته های دو طرف مذاکرات هسته ای نشان می دهد ایران و گروه 1+5 در گفتگوهای لوزان سوئیس هیچ گاه تا اینقدر نزدیک نشده بودند با این حال اختلافات مهمی همچنان وجود دارد.

مذاکرات هسته ای محرمانه انجام می شوند اما با این حال برخی منابع، خبرهای غیررسمی را از گفتگوها درز می دهند که از سوی منابع رسمی هم معمولا تایید نمی شوند.

ایران و گروه 1+5 تا 10 فروردین 94 مهلت دارند به توافق برسند. آنها تا روز جمعه گذشته مذاکراتی را در شهر لوزان سوئیس انجام دادند و قرار است این مذاکرات از روز چهارشنبه آینده در همین مکان ازسرگرفته شود.

برخی از مهمترین اختلافات باقی مانده میان ایران و گروه 1+5 به این شرح است.

برنامه زمانبدی رفع تحریم ها

طرف ایرانی پیشنهاد قدرت های جهانی را در زمینه زمانبندی رفع تحریم ها نمی پذیرد. براساس این طرح پیشنهادی، تحریم ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای اش، در چند مرحله و زمان های مختلف برداشته می شوند.

ایرانی ها خواهان برداشتن کامل و نهایی همه انواع تحریم ها به محض آغاز اجرای توافق هسته ای هستند.

فرانسه نیز مهمترین مخالف این تقاضای ایران است و پاریس آن را به صورت کامل رد می کند. این موضوع باعث شد پیشرفت و ادامه مذاکرات با مشکل مواجه شود.

پاریس در مذاکرات، سرسخت ترین عضو گروه 1+5 است و تندروترین مواضع را در پیش گرفته است.

علاوه بر این بخشی از مهمترین تحریم های اعمال شده علیه ایران توسط کنگره آمریکا تصویب شده و کسی جز کنگره هم توانایی لغو آنها را ندارد. کنگره نیز در حال حاضر در کنترل جمهوری خواهان آمریکاست که از اساس مخالف تلاش های دیپلماتیک باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای حل مسئله هسته ای ایران هستند.

علاوه بر این،‌ فرانسه خواهان دریافت تضمین های بیشتری درباره صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران است تا درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان کسب شود.

فرانسه همچنین خواهان نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر همه تاسیسات هسته ای ایران است.

پاریس هشدار داده است در غیراین صورت توافق هسته ای با شکست روبه رو خواهند شد.
فرانسه در مذاکرات از آمریکا نیز عبور کرده است و شدیدترین و سرسخت ترین مواضع را در پیش می گیرد.

10 یا 25 سال

از جمله اینکه آمریکا خواهان محدودیت های 10 ساله برای برنامه هسته ای ایران به ویژه تعداد سانتریفیوژهای ایران است اما فرانسه اصرار دارد این زمان 25 ساله باشد.

تعداد سانتریفیوژها

آمریکا موافقت کرده است ایران از مجموع 10 هزار سانتریفیوژ 6 هزار دستگاه ان را حفظ کند. این در حالی است که قبل از این آمریکا خواهان حفظ تنها 1500 دستگاه سانتریفیوژ ایران بود. این موضوع دلیلی بر عقب نشینی امریکاست.

سطح غنی سازی

اختلاف دیگر بر سر میزان غنی سازی 20 درصدی است.
کشورهای 1+5 خواهان عدم غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ایران است اما تهران می گوید برای مصارف دارویی و تولید برق نیازمند غنی سازی 20 درصدی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها