کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

موسسات آرمان،نور و بانك مهر اقتصاد منتظر دريافت مجوز


کد خبر : ۱۰۷۱۷چهارشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵:۱۸۹۷۸۹ بازدید

از یک سال گذشته بانک مرکزی دولت یازدهم تلاش دارد کار ناتمام اسلافش درباره موسسات اعتباری فاقد مجوز را به پایان برساند آن هم به گفته معاون ...

از یک سال گذشته بانک مرکزی دولت یازدهم تلاش دارد کار ناتمام اسلافش درباره موسسات اعتباری فاقد مجوز را به پایان برساند آن هم به گفته معاون نظارتی بانک با چراغ خاموش، به دور از هیاهو و تبلیغات؛ بر عکس اما در مقایسه با سال های گذشته، سال ۹۳ یکی از پرتنش ترین سال ها در رابطه با مؤسسات اعتباری و بانک ها و ماجرای مجوزهایشان بود. نکته عجیب اما این است که علت اصلی این هیاهوها، تصمیمات و اقدامات بخش نظارت بانک مرکزی بوده است؛ اما چرا؟

واقعیت این است که مسئولان بانک مرکزی به درستی تشخیص داده بودند که عبور از پیچ تند ساماندهی مؤسسات اعتباری در شرایطی که هر یک از این مؤسسات به فراخور قدمت و شهرت، سپرده گذاران و سهامدارانی دارند، باید در سکوت و به دور از رجزخوانی هایی انجام گیرد که مسئولان وقت بانک مرکزی در دولت گذشته به آن عادت کرده بودند.

اشتباه اما آن زمان رخ داد که سایت بانک مرکزی در یک اقدام عجولانه، تنها نام بانک ها و مؤسسات مورد تأیید خود را منتشر کرد و به این ترتیب هر بانک و مؤسسه ای که نامش در فهرست منتشر شده نبود، غیرمجاز تلقی می شد در حالی که بان کها و مؤسساتی خارج از این فهرست وجود داشتند که در مسیر دریافت مجوز از بانک مرکزی حرکت می کردند و به گفته مسئولان بانک قرار بود در صورت طی مسیر تعیین شده و کسب استانداردهای لازم تا پایان سال در جمع بانک ها و مؤسسات اعتباری مجاز بانک مرکزی قرار گیرند.

عدم اشاره به نام این دسته از بانک ها و مؤسسات در فهرست منتشر شده بانک مرکزی در ماه های بعد دردسرهای فراوانی به وجود آورد هم برای خود بانک مرکزی و هم برای این بنگاه ها؛ با وجود اینکه معاون نظارتی بانک مرکزی در ابتدی سال وعده داده بود تمامی بانک ها و مؤسسات اعتباری فاقد مجوز را تعیین تکلیف کند، حواشی بوجود آمده برای مؤسساتی که نامشان از سوی بانک مرکزی به عنوان مرسساتی که در حال طی مسیر دریافت مجوز هستند، اعلام نشده بود در بازه های مختلف و به بهانه های گوناگون دچار چالش هجوم سپرده گذاران برای دریافت پول هایشان شدند.

اکنون سال ۱۳۹۳ روزهای پایانی خود را سپری می کند و با اطمینان می توان گفت وعده بانک مرکزی برای تعیین تکلیف این ۶ مؤسسه اعتباری محقق نشد. باید منتظر ماند و دید سال ۹۴ آبستن چه رخدادهایی برای این مؤسسات و بازار غیر متشکل پولی خواهد بود.

نتایج بررسی خبرآنلاین را در مورد وضعیت هر یک از این مؤسسات را می توانید در ادامه ملاحظه کنید:

بانک مهر اقتصاد (دریافت مجوز)
طی دو ماه گذشته اساسنامه بانک مهر اقتصاد در شورای پول و اعتبار مصوب شده و به مرحله بعد که ثبت در فرابورس و پذیره نویسی سهام می باشد انتقال یافت. این بانک متعهد شده تا ظرف مدت محدودی با اصلاح ساختار مالی آخرین مراحل برای اخذ مجوز را طی کند. پذیره نویسی سهام این بانک در سال آینده انجام خواهد شد.

موسسه اعتباری نور(دریافت مجوز)
این موسسه که متشکل از موسسه کارسازان آینده و ریحانه گستر و مشیز و ...... می باشد علاوه بر اینکه پذیره نویسی شده، اساسنامه آن هم در شورای پول و اعتبار طرح شده است. از طرفی اعضای هیئت مدیره این موسسه نیز به بانک مرکزی معرفی شده در حال مصاحبه و دریافت تایید از بانک مرکزی هستند.

موسسه اعتباری آرمان(دریافت مجوز)
موسسه آرمان که متشکل از ۸ موسسه و تعاونی اعتبار کوچکتر مانند فرشتگان و فردوسی می باشد نیز پس از تشکیل پرونده مراحل تکمیل آن را طی کرده و به فرابورس معرفی و پذیره نویسی آن انجام شده است. آرمان نیز در حال معرفی مدیران و اعضای هیئت مدیره هستند تا به اداره ثبت شرکت ها معرفی شوند.

موسسه افضل توس(در حال طی مراحل نهایی)
تعاونی اعتباری افضل توس از جمله تعاونی هایی بحساب می آمد که اکثر سهامداران آن را خانواده های شهدا تشکیل می دادند. این تعاونی پس از ادغام چند تعاونی ریز و درشت دیگر تبدیل به مؤسسه اعتباری افضل توس شد و مراحل دریافت مجوز را نیز تحت نظر بانک مرکزی آغاز کرد. اما وجود برخی ابهامات درباره عملکرد عده ای از سهامداران که دست بر قضا خود از سهامداران یکی از بانک های فاقد مجوز بودند، روند حرکتی این مؤسسه را با کندی مواجه کرده بود.

اکنون اما پس از صدور حکم دادگاه به نفع سهامداران و مدیران اصلی مؤسسه به نظر می رسد گام های بعدی با سرعت بیشتری برداشته شود و پس از تایید هیات مدیره توسط بانک مرکزی مجوز این مؤسسه نیز صادر شود.

موسسه میزان (آخرین تصمیم فعلا ادغام)
بانک مرکزي طی ابلاغیه ای در اردیبهشت ۸۷ موافقت اصولي خود را با تطبیق و تبديل وضعيت موسسات قرض الحسنه قوامين ، انصار و تعاوني اعتبار ميزان را اعلام کرد، اين موسسات می توانستند در صورت موفقيت در انجام تعهدات و اصلاحات ظرف مدت تعيين شده مجوز فعاليت از بانک مرکزي دريافت کنند. از بین این سه موسسه قوامین و انصار تبدیل به بانک شدند اما موسسه میزان همچنان با نواقص پرونده و اشکالاتی روبروست. این اواخر این موسسه بعلت اعطای تسهیلات به پروژه پدیده شاندیز دچار مشکلاتی شده و موسسات دیگر را نیز به مخاطره انداخته است.امروز خبری منتشر شد که این موسسه در یک بانک بزرگ ادغام می شود.

موسسه ثامن الحجج (در حال مذاكره با بانك مركزي)
مسوولان اين موسسه به اخبار بانك گفته‌اند كه در حال تطبيق خود با مقررات بانك مركزي هستند و توانسته‌اند 23 تعاوني زير مجموعه خود را ساماندهي كند.مسوولان اين موسسه مدعي‌اند كه در حال تغيير نام و اجراي دستورات بانك مركزي هستند.

موسسه ثامن(در حال تكميل مدارك)
اين موسسه نيز براساس اطلاعات رسيده در حال تكميل مدارك مورد نياز بانك مركزي است.اين موسسه نام خود را تغيير داده و بخشي هم بعنوان سرمايه نزد بانك مركزي توديع كرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها