کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

خوب و بد خودروسازی ایران در سال 93

کدخبر:۱۰۷۱۰چهارشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲:۵۳۴۲۷۳ بازدید

سال 93 در حالی تا چندین ساعت دیگر به پایان می‌رسد که طی آن، روزهای تلخ و شیرینی برای صنعت خودرو کشور رقم خورد و خودروسازان توانستند پس از ...
خوب و بد خودروسازی ایران در سال 93

سال 93 در حالی تا چندین ساعت دیگر به پایان می‌رسد که طی آن، روزهای تلخ و شیرینی برای صنعت خودرو کشور رقم خورد و خودروسازان توانستند پس از دو سال سخت (91 و 92)، نفسی تازه کرده و تا حد زیادی به آرامش برسند.

اگر مروری بر رخدادهای صنعت خودرو طی سال 93 بیندازیم، متوجه می‌شویم که طی آن صنعت خودرو توانسته خود را از بحران تولید نجات بدهد و در آستانه زندگی دوباره با شرکای خارجی بی‌وفایش قرار بگیرد. آن‌طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، «افزایش تولید» و «فراهم شدن مقدمات بازگشت خودروسازان خارجی» دو اتفاق خوشایند خودروسازی ایران در سال 93 به‌شمار می‌روند و در کنار آنها باید از «افزایش قیمت» و «رکود بازار» نیز به‌عنوان رخدادهای ناخوشایند آن یاد کرد. 


 عبور از بحران تولید

به باور بیشتر کارشناسان، بهترین اتفاق در صنعت خودرو طی سال 93، صعودی شدن دوباره تولید بود، چه آنکه خودروسازان کشور توانستند با عبور از «بحرانی بزرگ»، به مسیر رشد بازگردند و تیراژشان را افزایش دهند. اهمیت این «رشد» بیشتر از آن جهت است که صنعت خودرو ایران دو سال بسیار سخت (سال‌های 91 و 92) را تجربه کرد و نه تنها نتوانست موقعیت خود را در عرصه تولید حفظ کند؛ بلکه زیر پایش خالی شد و تیراژش به یک سوم سال 90 (سالی که بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسید)، نزول کرد. مشکلاتی از قبیل «تحریم»، «کاهش نقدینگی» و «تلاطمات ارزی»، آن چنان فشاری به صنعت خودرو آورد که برخی از کارشناسان از احتمال نابودی این صنعت صحبت به میان آوردند، اما در نهایت ماجرا ختم به خیر شد و غول‌های جاده مخصوص دوباره روی پایشان ایستادند تا همچنان باد به پرچم‌شان بوزد. البته خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند به روزهای اوج شان در سال 90 برسند و تیراژ آن سال را یک بار دیگر تجربه کنند، با این حال، دیگر کسی حرف از نابودی آنها نمی‌زند و از طرفی، دیگر خبری از آن افت تیراژهای پی‌در‌پی نیست. طبق آخرین آماری که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» منتشر کرده، تولید خودرو در 11 ماه امسال و فقط در بخش سواری، حدود 52 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و همچنین در مجموع بیش از یک میلیون دستگاه انواع خودرو (شامل سواری و تجاری) در کشور به تولید رسیده است.

هر چند شاید از نظر برخی کارشناسان و بخشی از افکار عمومی، رشد تولید خودروهای داخلی به واسطه کیفیت نه چندان مناسب شان، چندان اتفاق خوبی نباشد، اما به هر حال سرپا ماندن خودروسازی به‌عنوان دومین صنعت بزرگ ایران، تضمین‌کننده اشتغالی چند صد هزار نفری است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت.


 پاشنه آشیل صنعت خودرو

خودروسازان اما در شرایطی توانستند طی سال 93 تیراژ محصولات خود را بالا ببرند که کارشناسان همچنان از «کیفیت» به‌عنوان پاشنه آشیل صنعت خودرو کشور یاد می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان، خودروسازان با وجود رشد کمی، نتوانستند طی سال 93 کیفیت محصولات خود را مطابق با انتظار مردم افزایش دهند و مشتریان هنوز هم با این چالش بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. البته طبق آمارهای ارائه شده از سوی برخی نهادها مانند شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سطح کیفی تولیدات خودروسازان داخلی در سال 93 با رشد روبه‌رو بوده است، با این حال مشتریان همچنان نسبت به کیفیت خودروها ناراضی‌اند و فاصله‌ای زیاد میان آنچه آنها می‌خواهند و آنچه خودروسازها می‌سازند، به چشم می‌آید.   با این شرایط به‌نظر می‌رسد باید سال 93 را سالی نسبتا متوسط برای صنعت خودرو کشور در «حوزه کیفی» بدانیم؛ زیرا از یک سو آمارها از افزایش کیفیت می‌گویند و از سوی دیگر مشتریان هنوز ناراضی‌اند.


 آشتی با شرکای پیشین

اما یکی از اتفاقات مهمی که برای خودروسازی ایران در سال 93 رخ داد، فراهم شدن مقدمات بازگشت شرکای خارجی به «جاده مخصوص» بود. خودروسازی ایران همان‌طور که در سال‌های 91 و 92 توان تولید خود را از دست داد، از شرکای خارجی‌اش (پژو و رنو) نیز دور شد و این «جدایی»، روزهایی سخت را برای آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص رقم زد. دلیل اصلی این ماجرا، «تحریم» بود، چه آنکه ابتدا پژو و بعدها نیز رنو، تحت‌تاثیر تحریم‌ها با خودروسازی ایران وداعی مقطعی کردند، آن هم در حالی که به نظر می‌رسد قلبا راضی به این کار نبودند. هرچه بود، طی سال 93 و در پی مذاکرات متعددی که میان خودروسازان ایرانی و دو شرکت فرانسوی رنو و پژو شکل گرفت، طرفین به نقاط مشترکی با یکدیگر رسیدند تا بعد از مدتی جدایی، به‌دنبال پیوندی جدید باشند. آن‌طور که خبر می‌رسد، خودروسازان ایرانی قراردادهای جدیدشان را با پژو و رنو نهایی کرده‌اند و قرار است شراکتی جدید و متفاوت از گذشته را تجربه کنند. به گفته مسوولان ایران خودرو، در قرارداد جدیدی که با پژو نهایی شده، بندهایی مهم از قبیل «صادرات 30 درصدی خودروهای تولیدی پژو در ایران» و همچنین «تاسیس شرکتی مشترک میان ایران خودرو و پژو» در نظر گرفته شده و اجرای این قرارداد از سال آینده کلید خواهد خورد.
در مورد رنو نیز گفته می‌شود که این شرکت فرانسوی با شرایط جدید خودروسازان ایرانی تقریبا کنار آمده و از همین رو مقدمات آغاز شراکتی جدید میان دو طرف فراهم آمده است.


 اتفاق تلخ

شاید تلخ ترین اتفاق سال 93 برای مشتریان بازار خودرو ایران، افزایش قیمت‌ها باشد، چه آنکه شورای رقابت (مسوول قیمت‌گذاری خودرو) در اوایل تابستان امسال رای به گران شدن خودروهای داخلی داد تا به‌طور متوسط 5/ 5 درصد به قیمت‌ها اضافه شود. این اتفاق در حالی رخ  دادکه مشتریان ایرانی انتظار کاهش و حداقل تثبیت قیمت خودرو را داشتند، اما شورای رقابت با استناد به مسائلی مانند افزایش تورم و...، به خودروسازان اجازه داد قیمت محصولات خود را بالا ببرند. از طرفی، خودروسازان نیز آب پاکی را روی دست مشتریان ریختند و عنوان کردند قیمت خودرو نه تنها پایین نخواهد آمد؛ بلکه افزایش نیز خواهد داشت. مساله ناخوشایند دیگر در سال 93 اما تداوم اختلافات شورای رقابت و خودروسازان بود، اختلافاتی که برای مشتریان سودی نداشت. در سال 93، بارها میان شرکت‌های خودروساز داخلی و شورای رقابت، جنگ لفظی پیش آمد و هر یک از طرفین با استدلال‌های خاص خود، دیگری را محکوم کرد. اصل اختلاف میان خودروسازان و شورای رقابت به این برمی گردد که خودروسازها می‌گویند بازار خودرو انحصاری نیست و قیمت‌گذاری باید دست خودشان باشد، اما شورای رقابت می‌گوید بازار در انحصار قرار دارد و طبق قانون، این شورا مسوول تعیین قیمت خودروهاست. هر چه هست، تداوم اختلاف میان خودروسازان و شورای رقابت را باید یکی از اتفاقات ناخوشایند سال 93 دانست؛ زیرا تا این «اختلاف» وجود دارد، بعید است «پرونده قیمت‌گذاری خودرو» بسته شود.


 رکود نامتعارف بازار خودرو

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم در سال 93 چه بر آن گذشت. شاید گزاف نباشد اگر بگوییم سال 93 راکدترین روزها را برای بازار خودرو ایران رقم زده است، سالی که پرنده در «بازار» پر نزد و نمایشگاهداران همواره از رکود و بی‌میلی مشتریان به خرید گفتند. اوضاع به شکلی پیش رفت که شاید اگر همین چند روز پایانی سال هم نبود، بازار خودرو در سال 93 هیچ‌گاه رونقی نسبی را نیز به خود نمی‌دید. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، رکود بازار خودرو در سال 93 دو دلیل عمده دارد، اول «قیمت بالای خودروها» و دوم «کاهش قدرت خرید مردم»؛ به اعتقاد آنها، بسیاری از مشتریان با توجه به همین دو دلیل، خودرو را جزو اولویت‌های آخر خرید خود قرار داده یا مجبور به حذف آن از سبد کالاهای موردنیازشان شده‌اند. 


 وداع با یادگار پیکان

سال 93 اما سال توقف تولید برخی خودروهای تولید و مونتاژ داخل نیز بود، خودروهایی که در میان آنها نام «وانت پیکان» بیشتر به چشم می‌آید. این وانت که تنها بازمانده نسل خاندان پیکان به‌شمار می‌رفت، هفته گذشته برای همیشه با ایرانی‌ها وداع کرد و راهی عراق شد تا در این کشور به زندگی‌اش ادامه بدهد.  حدودا 10 سال پیش بود که پیکان پس از سال‌ها فرمانروایی در صنعت و بازار خودرو ایران، راهی موزه شد، اما تولید وانت پیکان همچنان ادامه داشت و این خودرو توانست سود زیاد و کم دردسری را برای ایران خودرویی‌ها به ارمغان بیاورد. وانت پیکان طی این سال‌ها همواره به دلیل ایمنی پایین، آلایندگی و مصرف سوخت بالایش مورد انتقاد برخی نهادها مانند پلیس و سازمان محیط زیست بود و در نهایت مسوولان ایران خودرو به توقف تولیدش رضایت دادند و محصولی با حدودا دو برابر قیمت، جایگزین آن کردند.به جز وانت پیکان اما خودروهای دیگر مانند «رنومگان» و «نیسان تیانا» نیز از «جاده مخصوص» رفتند که در این بین، «مگان» رفتنی پر حاشیه داشت، هرچند هنوز هم برخی امیدوار به بازگشت آن هستند. خط مونتاژ مگان در شرایطی از حرکت ایستاد که این خودرو پنج هزار ثبت‌نام‌کننده داشت و در نهایت تقریبا دست هیچکدام به این میهمان فرانسوی نرسید. رفتن مگان، حاصل اختلاف رخ داده میان سایپا و رنو بود، چه آنکه هر دو طرف خواسته‌هایی نامعقول (از دید یکدیگر) داشتند و این وسط، ثبت‌نام‌کنندگان مگان متضرر شدند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

کوکی(تویوتا): 1393/12/2708:07:11،
29
13

در مورد همه چیز مزدم چشم دارن و میبینن.

حالا هی خودتون رو به آب و آتیش بزنید.
امیر: 1393/12/2709:31:39،
21
12
جک سال 94 قبل سال 93 اومد به بازار ( ماشین خوب ایران در سال 93 ) !!!!
علی: 1393/12/2711:15:47،
24
11
سلام. همه امیدوار بودیم با خداحافظی با پیکان، خودروهای بروزتر و بهتری سوار شیم، اما متآسفانه نه تنها این امر محقق نشد، بلکه الان امیدواریم همون خودرو پیکان رو سوار شیم، اما با کیفیت گذشته...
اردشیر: 1393/12/2712:09:42،
17
18
با37م ت بنظرتون چه ماشینی بخرم بهتره لطفا اگه استفاده کردین نظرتونو بگین .ممنون.خودم فکر میکنم 206 اس دی وی8
کوکی(تویوتا): 1393/12/2712:31:39،
14
20

دوست عزیز یه راهنمایی میکنم که بری تا عمر داری دعام کنی.
به نظرم با پولی که دارید برید مزدا 323 مدل بالا 85 یا 86 بخرید.البته فکر کنم بتونید اتوماتش رو هم با این مبلغ پیدا کنید.
MOHAMAD: 1393/12/2712:46:51،
13
9
خوب و بد!!!؟؟ مگه خوبی هم داره ؟
Mmmmmmmmmmmmmm: 1393/12/2708:07:13،
33
13
شما ميتونيد يه مورد نام ببريد كه در كشمكش بين مردم و خودروسازان، مردم برنده باشند؟؟؟. نامردها هر جور دلشون خواست بامردم رفتار كردند.
علی 12: 1393/12/2717:39:40،
10
12
چرا کسی نگفت که سایپا خودروهای موعد تحویل بهمن و اسفند رو تحویل نداده هنوز؟
سایتش چرا باز نمیشه؟
یک نکته: 1393/12/2708:16:24،
39
27
در سال 1394 ، با شعار ؛ " فشار جدی، تحمل ملی "
ایران را می سازیم
يك نكته ديگه!: 1393/12/2710:25:46،
9
46
به كوري چشم دشمنان و بدخواهان و منفي بافان داخلي

"ايران را مي سازيم"
سامان: 1393/12/2708:22:22،
27
22
دوستان نظر بدید پژو 206 تیپ2 یا سایپا111 ؟کدوم بهتره

ارزش داره 10 ملیون بیشتر بدی برا پژو؟
احمد: 1393/12/2712:58:01،
23
18
206تپپ دو موتوری کشش نداره.مثل پرایده.فقط بدنه206 و هزینه های 206 رو با خودش داره.پرایدم به یه عابر پیاده بزنی خودت بیشتر از عابر مجروح میشی.با این پول بهتره یه سمند بگیری درسته قیافه نداره ولی جونتو حفظ میکنی قدرتش خوبه خرجشم کمه.قیافش از پراید باز یه سروگردن بهتره
amir: 1393/12/2716:32:40،
13
17
اقا سامان عزیز تو این رنج قیمتی 111خیلی خیلی بهتر از 206تیپ 2یا سمند هست 111کم خرجتر و جوانپسندتره.قیمت عادلانه تری داره.تیپ2 تقریبا33تا 32هست با موتور 1400خوب 111هم 1400با قیمته 21تومن
پاسخ به سامان: 1393/12/2722:43:07،
20
20
داداش 206 که خیلی وضعش خرابه تازه تیپ 2 همه چیش هم دستیه و موتورشم 1350 تقریبا با 111 برابری میکنه
من 111 دارم راضیم ازش امسال که همه از خودرو سازها مینالند با اون ماشین های اشغالشون باز 111 وضعیت بهتری داره
111 رو کاشان میزنه از 131 تهران کرج خیلی بهتره
نظر من رو 111 هست خوددانی
محمد: 1393/12/2708:33:53،
17
9
مگه خوب هم داشته ؟
علیرضا: 1393/12/2708:40:44،
40
10
آقا مااستعداد خودروسازی ندااااااااااااریممممممممممم

ینی47سال رانت و حمایت دولتو بستن مرزها برا ورود خودری خارجی وتعرفه های وحشتناک برا حمایت بی چون وچرا ازین باصطلاح صنعت ملی وبومی و تحلیل دستاوردهاونتایجش در مقابل کشورهایی که باما وبعدماشروع کردن خودروسازی رو,کافی نیس تا قبول کنیم این کاره نیسیم؟؟؟؟؟؟
mk: 1393/12/2708:44:26،
19
52
هر کی با خودروی ایرانی مشکل داره 2 راه داره: یا پای پیاده کز کنه، یا چند صد میلیون بده خودروی وارداتی بخره! در غیر این صورت هیس!
م: 1393/12/2711:27:24،
35
13
شما حق نداري براي كسي تعيين تكليف كني هر كسي مختاره نظرش رو بده شما هم يا موافق نظر هستي يا مخالف همين.
محسن: 1393/12/2712:28:13،
24
12
شما اگه طاقت انتقاد ندارى نيا اينجا به ملت بگو هيس ملت دوست دارن اينجا نظراتشونو بذارن
امیر علی: 1393/12/2708:50:43،
39
25
دوستان لطفا راهنمایی کنید
کیا سراتو ۱۶۰۰ دستی صفر+++++++++++

مگان ۲۰۰۰ اتومات مدل ۹۱-------------
شایان: 1393/12/2709:59:42،
25
22
من 1 سال مگان اتومات داشتم.. اشغال واسه 1 لحظشه.. باز سراتو بهتره
محمدحسين: 1393/12/2713:40:04،
20
11
زوتي يا اريو بخر كه مشتري اول و اخرش خودت باشى
محی: 1393/12/2710:22:22،
16
14
فقط و فقط دلمون خوشه ماشین داریم.
اما خودمونم میدونیم قابل مقایسه با روز دنیا نیستن
تاسف: 1393/12/2712:42:02،
14
13
دوستم 206 اس دی 93 صفر خرید تو دنده 1 و 2 میلرزه ترمزش ایراد داره دو تا صندلی جلوش هم ابراش خراب شده حالا هی میگن تیراژ رو بردیم بالا به چه قیمتی یعنی پراید دوامش خدا وکیلی از 206 های جدید بیشتره دوامش میگم نه راحتی امکانات وامنیت
سوخته: 1393/12/2712:55:51،
12
13
تاسف جان وضع ماشین های داخلی بدتر از این حرفهاست.وقتی تولید کننده میره جنس بنجل برای ترمز به اسم بوش (البته ساخت بوش هنده و سنسورهاش ساخت بوش چین) و حق دلالی به بوش ترکیه میده و میخره چی بیشتر میخوای!!
علی : 1393/12/2712:47:42،
13
23
دنا بخرم یا نه
امیر: 1393/12/2714:20:42،
16
16
من دنا داشتم .48 فروختم چون سراتو 2000 ثبت نام کردم وگرنه خودم سوارش میشدم .ماشین خوبیه . برو از نزدیک ببین و سوارش شو تا بهتر بتونی تصمیم بگیری
poya: 1393/12/2716:28:11،
22
13
از بغلش رد شدی؟ سر ستونو دراشو که ببینی نظرت عوض میشه....هیچ نو اوری درش نیس دقیقا مثل 206sd و راناس جریانش.........تو مردم جا نمیوفته.
مهمان: 1393/12/2800:15:11،
23
21
همون سمند ظاهر فرق كرده ماشين خوبيه اما نه اين قيمت بايد به نظر من زير 40 تومان باشه تا بي ارزه
پرایدو: 1393/12/2719:40:14،
30
13
موتور دنا EF7هست که خدمات نداره پراید بخر داخل اتاقشو بزک کن میشه دنا__رانا
خدمات فنی EF7: 1393/12/2722:26:29،
8
19
داداش یک نگاهی به محصولات ایران خودرو بنداز و ببین که موتور EF7 تا یک یا دو سال دیگه چه تعداد زیادی تولید میشه و بالاخره هر مکانیک و تعمیرکاری هر جای ایران باشه باید خودشو بروز کنه و تعمیرات EF7 را یاد بگیره وگرنه کلی مشتری رو از دست میده
بهتره یاد بگیریم که EF7 هم یک مدل موتوره ، غول بی شاخ و دم نیست
حميد: 1393/12/2721:04:19،
22
17
با اين وضع افزايش ماليات وبيمه ونرخ دستمزد واب وبرق و كاز و هزار كوفته زهر ماري ديكه خبري از ارزوني نيست و افزايش 17 درصدي خودرو و غيره در راه است
حميد: 1393/12/2721:04:31،
19
30
با اين وضع افزايش ماليات وبيمه ونرخ دستمزد واب وبرق و كاز و هزار كوفته زهر ماري ديكه خبري از ارزوني نيست و افزايش 17 درصدي خودرو و غيره در راه است

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار