کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روایتی از فقرنشینان جزیره کیش


کد خبر : ۱۰۶۴۹یکشنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸:۲۰۷۳۶۱ بازدید

کیش در حالی یکی از مناطق گردشگری ایران محسوب می شود و ثروت سرشاری از ناحیه آن کسب می‌کند که باور کردن اینکه هنوز در این جزیره ...

کیش در حالی یکی از مناطق گردشگری ایران محسوب می شود و ثروت سرشاری از ناحیه آن کسب می‌کند که باور کردن اینکه هنوز در این جزیره مناطقی هستند که مردم آنها در فقر مطلق زندگی می‌کنند را غیرممکن می کند.

اینجا کیش است؛ جزیره ای که وقتی نام آن را می شنوید، به یاد ساختمان و هتل‌های لوکس، اتومبیل‌های گران قیمت، پاساژهایی با مارک‌ها و برندهای خارجی و غیره می‌افتید، اما در کنار این سیمای زیبای کیش، مناطقی هم هست که فقر در آنها بیداد می‌کند و باور پذیر کردن اینکه در این جزیره با این ثروت سرشار برخی‌ها با حداقل‌ها زندگی می کنند، غیرممکن است.

طی سال‌های اخیر  مناطق آزاد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در ایران درآمده‌اند که می توانند درآمدهای سرشاری را نصیب اقتصاد کشور کنند، اما مسئولان برخی از این مناطق نتوانسته اند برنامه ریزی اساسی و مناسبی برای رضایت گردشگران از این منطقه داشته باشند. هفته آینده کیش میزبان میهمانان و گردشگران خواهد بود اما آمادگی لازم در هتل‌ها، مکان‌های گردشگری و سایر بخش‌هایی که امکانات رفاهی و توریستی را در اختیار گردشگران قرار می دهد، به چشم نمی‌خورد. این در حالی است که تمامی هتل‌های این جزیره از هفته های قبل با قیمت‌های سرسام آور رزرو شده اند و بلیت‌های هواپیمایی به فروش رسیده است.  


هزینه سفر داخلی همتراز با سفر خارجی

سیاست‌گذاری های غلطی که در این سال‌ها در کیش صورت گرفته است، هزینه سفر به این جزیره را برای مسافران داخلی به اندازه هزینه سفر به کشورهای همسایه کرده است. یک هفته پیش سفری به این جزیره که گفته می شود، قلب خلیج فارس است، داشتیم، اولین نکته ای که در بدو ورود به جزیره خودنمایی کرد، ساخت و سازهای بی رویه ای است که در هر نقطه ای به چشم می خورد و نگاه تفریحی و گردشگری و دیدن طبیعت این منطقه را از یاد می برد. این ساخت و سازهای بی رویه و این چهره ای که کیش برای خود به نمایش می گذارد، نتیجه سیاست‌های اشتباهی است که مسئولان مناطق آزاد در حال حاضر و همچنین در دوره های مختلف گرفته اند. پس از آن وارد هتل شدیم، به نظر می رسد با توجه به وفور ساخت هتل‌های متعدد در این منطقه، نظارت بر رفتار و عملکرد هتل‌ها از یاد رفته است.

برخوردهای بی تفاوت کارکنان هتل‌ها که البته جزو هتل‌های بین المللی و به اصطلاح چندستاره در دنیا محسوب می‌شوند، هنوز هم با هتل‌های بین المللی در دنیا بسیار فاصله دارد و  احساس نامطلوبی از ورود به این منطقه و فضا را در انسان به وجود می آورد. در عین حال بررسی های اجمالی به نرخ‌های هتل‌ها حاکی از قیمت‌های سرسام آوری است که دارند. برخی از هتل‌ها که معمولا تورهای مسافرتی به دلیل قیمت‌های پائین، آنها را برای گردشگران انتخاب می کنند، از نازل‌ترین کیفیت‌ها برخوردارند. وضعیت سرویس دهی در بخش غذا، کیفیت هتل، اتاق‌ها، رستوران‌ها و راهروها و تهویه برخی از هتل‌ها وضعیت چندان مناسبی ندارند، با این وجود همچنان به فعالیت ادامه می دهند.

اما برخی دیگر از هتل‌ها هم هستند که کیفیت مناسبی دارند، اما قیمت‌های بسیار بالایی دارند و خانوارهای متوسط هیچگاه قادر به اقامت در اتاق‌های اینگونه هتل‌ها نخواهند بود. برخی از این هتل‌ها برای اتاق‌های یک تخته شبی ۴۴۰ هزار تومان هم در نظر گرفته اند و نرخ‌های سوئیت‌ها به بیش از یک میلیون تومان می رسد.


هزینه سفر یک خانوار 4 نفره به کیش

حال سئوال اینجا است که با چنین نرخ‌هایی هزینه یک سفر به کیش چقدر برای یک خانوار سه تا چهار نفره تمام خواهد شد؟ و خانوارهای با درآمد متوسط ایرانی سفر به این منطقه برایشان تبدیل به رویا می شود؟وارد بازارهای خرید کیش می شویم، اما اولین نکته ای که جلب توجه می کند، این است که بازارها و پاساژهای کیش تبدیل به فروشگاه ها و مغازه هایی با انواع و اقسام کالاهای بنجل، بی کیفیت و چینی به اسم خارجی شده اند، گرچه برخی از این کالاها قیمت‌های ارزانی را دارند، اما کیفیت لازم را ندارند.

برخی از فروشندگان می گویند که برخی از این اجناس از تهران به این منطقه می آید و به اسم کالای خارجی فروخته می شود و این حلقه مفقوده بازار کیش است. کالاهای چینی بدون هیچ کیفیتی در تمام فروشگاه ها و پاساژها به وفور دیده می شود و به نام کالای خارجی به مشتریان عرضه می شود.از سوی دیگر، برندهای خارجی و معروف دنیا هم بخشی دیگر از کالاها را برای فروش به خود اختصاص داده اند اما بررسی اجمالی نرخ‌های کالاها و اجناسی که آنها به مردم ارائه می کنند، حاکی از تفاوت قیمت‌های بسیار بالایی است که این نرخ‌ها در سایر کشورها نسبت به این منطقه دارند و مشخص است که نظارت چندانی از سوی مسئولان ذی‌ربط منطقه بر عملکرد آنها وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، چشم پوشی می‌شود.

رقابتی شدن بازارهای کیش چه از لحاظ قیمت و چه کیفیت، تنوع محصولات از نیازهای اولیه است، این درحالی است که فروشندگان در افزایش قیمت از یکدیگر پیشی گرفته اند و گویا یک مسابقه به راه انداخته اند و بعضا با فروش کالاهای بدلی به مردم بازار را از تب و تاب خریدهای نوروزی می اندازند. در عین حال تفاوت قیمتی بین منطقه آزاد و مناطق اصلی دیده نمی شود، در حالیکه این منطقه به دلیل اینکه از پرداخت عوارض و غیره معاف است باید با قیمت های کمتری کالا را در اختیار مردم قرار دهد.

در ادامه سفر سری به دنیای بازی ها و تفریحات دریایی زدیم که با قیمت‌های بسیار بالا هزینه سفر را چند برابر می کند. افرادی که این تفریحات را تدارک دیده اند با انواع ترفندها، پول‌های کلان و هنگفتی را به جیب می زنند و کمترین امکانات امنیتی را در اختیار گردشگران قرار می ‌هند. به عنوان مثال تنها یک دور ۱۰ دقیقه "شاتل" سواری برای سه نفر حدود ۲۰۰ هزار تومان تمام می شود.نکته دیگر مورد توجه ساخت و سازهایی است که در یک نقطه از کیش و در نزدیکی دریا احداث شده است که بعضا در آب هم پیشروی داشته اند و با مجوزهایی که به برخی از هتل‌ها و پروژه های بزرگ داده می شود، فاصله ساخت و سازها با دریا به کمترین حد خود رسیده است.
 


هزینه های کرایه های تاکسی، آژانس‌ها و غیره نیز از دیگر مواردی است که به چشم می خورد. مشکلات مربوط به کیفیت آب نیز از دیگر مواردی استکه باید به شدت مورد توجه مسئولان قرار گیرد. البته مشکل آب فقط مختص مناطق توریسیتی نیست و مناطقی از این منطقه که افراد بومی در آ «زندگی می کنند با این مشکل به شدت دست به گریبان هستند و در تامین آب مورد نیاز روزانه و مصارف روزمره خود مانده اند.
 


فقر یا ثروت ؟

اما با این همه پول‌هایی که به این جزیره سرازیر می شود و گردش مالی بسیار بالای این منطقه، مناطقی در این جزیره است که در بخش‌هایی از این جزیریه، فقر بیداد می کند و مردم از کمترین امکانات و خدمات بهره مند هستند. مشاهده ماشین های خارجی و گران قیمت و آنچنانی در خیابان‌های مناطق اصلی این جزیره تفرح می کنند، هیچ این نکته را که در این جزیره افرادی هستند که در فقر مطلق زندگی می کنند را غیرقابل باور می کند، در حالی که با این ثروت سرشاری که راهی این جزیره می شود، وجود فقر بی معنا و ابهام برانگیز است؟

جزیره کیش یا همان مروارید خلیج فارس از پرطرفدارترین مناطق توریستی است که هتل‌ها و ساحل مرجانی اش در نگاه اول به ذهن متبادر می شود اما ساکنان بومی این جزیره در وضعیتی متفاوت زندگی می کنند.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها