کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نظر۴ اقتصاددان درباره حرف های دلاری رئیس کل بانک مرکزی


کد خبر : ۱۰۵۹پنجشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷:۱۱۱۱۵۷۶ بازدید

قیمت دلار که تا دو روز پیش داشت روند نزولی خود را طی میکرد روند سقوطش را با اظهارنظر رئیس کل جدید بانک مرکزی متوقف کرد تا معلوم شود که دولت روحانی به هیچ وجه قصد کاهش قیمت دلار را ندارد.

ولی الله سیف  دو روز پیش درباره روند قیمتی دلار گفت :"نرخ ارز منطق خاص خود را دارد،هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید."اما طبق پیش بینی ها پس از اظهارات سیف بازار سریعا به حرف های او واکنش نشان داد و دلاری که قبل از حرف های رئیس کل داشت به مرز ۲۸۰۰ و حتی کمتر پیش میرفت به یکباره به بالای ۲۹۰۰ رفت ! اما ماجرا به همین جا ختم نشد و محمد باقر نوبخت که جز تئوریسن های اقتصادی  دولت  و معاون رئیس جمهور است در کمتر از ۲۴ ساعت به اظهارات  آقای رئیس واکنش نشان داد : "سخنان ایشان به این مفهوم نیست که دولت به دنبال افزایش ارز باشد بلکه دولت اصلا چنین قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشیدن به بازار ارز است." وی تصریح کرد:" بانک مرکزی باید در خصوص ثبات نرخ ارز و ثبات در بازار پاسخگو باشد."

حالا حدود دو روز از اظهارات رئیس کل جدید بانک مرکزی که در سالهای اخیر فقط بانکدار بوده است و خیلی به اصول علم اقتصاد آشنایی ندارد میگذرد و قیمت دلار پس از حرف های او لحظه به لحظه و ساعت به ساعت افزایش یافته است . به گزارش تراز ،  نکته قابل توجه در این باره صف های طولانی و ازدیام گسترده شهروندان تهرانی برای خرید دلار در فردوسی است.مثل اینکه مردم قبل از اظهارات رئیس کل جدید فکر میکردند  دلار حالا حالاها روند کاهشی داشته باشد اما حرف های سیف به مردم این هشدار را داد که اصلا به فکر کاهش قیمت دلار نباشند ! اما حال سوال این است حرف های رئیس کل جدید بانک مرکزی تا چه حد مبنای اقتصادی دارد و تا چه حد مخالف اصول علم نوین اقتصاد است ؟


به گزارش تراز ، ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران دراین باره معتقد است :" در طی سالهای اخیر دولت با دلار ارزان توانسته بدون دلیل واردات انجام دهد ؛ وارداتی که برخی از آنها کالای لوکس بوده و اگر واردات هم نمیشدند اتفاق خاصی نمی افتاد ؛ دلیل اصلی واردات گسترده دلار ارزان است."


اما علی قنبری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس نظر دیگری دارد ، او معتقد است :" بررسی گفته‌های سیف نشان می‌دهد که او قصد دارد بر تقویت صادرات تکیه کند و در این رهگذر دلار ۳ هزار تومانی به نظرش مناسب می‌آید."


مهدی تقوی اما مخالف نظر رئیس کل بانک مرکزی است. این اقتصاددان معتقد است:"‌ ما صادراتی جز نفت نداریم و بسیاری از کالاهای اساسی که با معیشت مردم سر و کار دارد را وارد می‌کنیم. در این شرایط هر چه نرخ دلار و دیگر ارزها کمتر باشد، به نفع معیشت مردم است."


اما امید کریمیان یکی از نمایندگان مجلس هم معتقد است:" بانک مرکزی نباید به شکل دستوری در قیمت ارز دخالت کند. با این همه به نظر می‌رسد تیم مدیران بانک مرکزی دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز نمی‌بینند."



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها