کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تورهای داخلی در دام سوخت ارزان


کد خبر : ۱۰۵۷۵چهارشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰:۴۹۳۳۴۰ بازدید

اگر بخواهید با تور، سفری 2 روز و یک شب به اصفهان داشته باشید یا 3 روز و 2 شب به شیراز، به ترتیب حدود 300 و 350 هزارتومان باید بیشتر از زمانی که ...

اگر بخواهید با تور، سفری 2 روز و یک شب به اصفهان داشته باشید یا 3 روز و 2 شب به شیراز، به ترتیب حدود 300 و 350 هزارتومان باید بیشتر از زمانی که این سفر را با اتومبیل شخصی خود انجام می‌دهید هزینه کنید. در این برآورد، همه شرایط از جمله محل اقامت، هزینه بازدید از اماکن و... به غیر از انتخاب شیوه سفر که همان تور در مقابل استفاده از وسیله نقلیه شخصی است، یکسان در نظر گرفته شده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»،  در حالی که سفر با تور در اغلب نقاط جهان ارزان‌تر از دیگر اقسام رایج سفر است، در ایران گران‌تر بودن تورها در مقایسه با انتخاب وسیله نقلیه شخصی برای سفر، رواج و توسعه این شکل از سفر را محدود کرده است.سفر با تور را شاید به نوعی بتوان صورت احیا شده سفر با  کاروان دانست. اینکه در گذشته تقریبا همه مردم به صورت دسته‌جمعی  سفر می‌کردند چندین دلیل عمده داشته است که از آن میان باید به پایین بودن امنیت راه‌ها، عدم احاطه و آشنایی همگان نسبت به مسیرها و طولانی بودن مسافت‌ها اشاره کرد که انجام سفر به تنهایی یا در قالب گروه‌های کوچک‌تر و خانوادگی را مخاطره‌آمیز می‌کرد؛ مسائلی که در گذر زمان با به وجود آمدن سیستم‌های حمل و نقل و توسعه راه‌ها و برقراری امنیت به حداقل رسیده است. اما آنچه در دنیای امروز، یکبار دیگر سفر به صورت گروهی و به همراه تور را رونق داده و جذاب کرده، تجربه زندگی جمعی، تفویض مسوولیت‌ها و امور مربوط به برنامه‌ریزی و هماهنگی در سفر به گردانندگان تور، و از همه اینها مهم‌تر کاهش هزینه‌های سفر است. 


 گرانی تورهای داخلی به خاطر رشد گردشگران ورودی!

اگرچه آماری رسمی در این مورد که چند درصد از سفرها با تور انجام می‌شود وجود ندارد، اما به گفته مدیر یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه خدمات مسافرتی و گردشگری داخلی، تا پیش از امسال و با وجود تمامی مسائل و موانع، آمار سفر با تور در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشت. مجتبی تهرانی با بیان این موضوع افزود: فرهنگ سفر با تور به قصد دیدن جاذبه‌های داخلی طی چند سال گذشته شکل گرفته و در حال گسترش بود اما در سال جاری با افزایش گردشگران ورودی که البته اتفاقی میمون است، به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها به ویژه کمبود هتل‌ها و مراکز اقامتی مناسب، تورهای داخلی با مشکلات اقامتی مواجه شده‌اند که اثر این موضوع در قیمت تورها انعکاس یافته و به همان نسبت از تعداد کسانی که تور را برای سفر انتخاب می‌کنند کاسته است.


 کاهش هزینه سفر، فلسفه سفر با تور

در همین خصوص دکتر محمود ضیایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به گسترش انتخاب تور در سطح جهانی برای سفر به عنوان راهی مطمئن اشاره کرد و گفت: اگرچه اغلب مردم در سفرهای خارجی برای کاهش ریسک سفر به مناطق جدید از آن جهت که با جغرافیا و فرهنگ مردم آن مناطق آشنا نیستند، تور را انتخاب می‌کنند، اما می‌توان گفت بیشتر سفرهای داخلی در همه جای جهان همچنان با استفاده از وسایط نقلیه شخصی صورت می‌گیرد.

ضیایی کاهش هزینه‌ها در سفر با تور را به عنوان یکی از فلسفه‌های بنیادین رواج این شیوه از سفر عنوان کرد و ادامه داد: در دنیا سفر با تور به دلیل اثرات کاهشی هزینه‌ها در مقیاس بزرگ، ارزان‌تر تمام می‌شود که این عامل در کنار ارائه صادقانه خدمات به مشتریان، با کاهش مسوولیت‌ها و دغدغه‌ها در طول سفر، گرایش مردم را به استفاده از تور بیشتر کرده است؛ این در حالی رخ می‌دهد که در ایران نه تنها هزینه سفر با تور بیشتر از سفر به صورت شخصی است که به دلیل نبود ارائه خدمات مناسب و درخور با سطح تبلیغات و پول اخذ شده، مردم ایران در مقایسه با دیگر کشورها، رغبت چندانی برای سفرهای داخلی با تور، نشان نمی‌دهند.این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر لزوم گسترش سفرهای داخلی  با تور اظهار کرد: کاهش ترافیک و حوادث جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، افزایش سفرها و رونق گردشگری داخلی، شکل‌گیری فرهنگ صحیح سفر و ایجاد اشتغال از نتایج رواج انتخاب تور برای سفرهای داخلی است.

وی با بیان اینکه اگر خدمات مناسب در تورها ارائه شود، مردم با تقبل حتی 10 درصد هزینه بیشتر، تور را انتخاب خواهند کرد، افزود: برای اینکه مردم برای سفرهای داخلی تور را انتخاب کنند باید تعهد و مسوولیت‌پذیری تورها بیشتر شود، استانداردها ارتقا یافته و مراجع نظارتی به صورت فعال‌تر و جدی‌تر وارد عمل شوند؛ در عین حال در کنار نهاد‌های نظارتی، لازم است مراجعی نیز برای اخذ و رسیدگی به شکایت‌ها به معنای واقعی آن وجود داشته باشد.

در  واقع با تبدیل شدن گردشگری به یک صنعت رو به رشد در جهان، بحث‌های مربوط به آن نیز هر روز تخصصی‌تر شده و از این رو خدماتی که در این زمینه به مشتریان عرضه می‌شود هم به همان نسبت متنوع‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است؛ از همین رو در این سال‌ها  شرکت‌های خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری زیادی تاسیس و هر روز بر تعداد، دامنه و حجم فعالیت‌هایشان افزوده می‌شود. از سوی دیگر، مردم نیز به عنوان مشتریان چنین خدماتی، بیشتر طالب این هستند که در این زمینه به افراد حرفه‌ای مراجعه و خدمات را از آنها دریافت کنند؛ راهی امن و مطمئن برای سفر که در ایران در وهله نخست به دلیل اختلاف نسبتا قابل توجهی میان نرخ تورها و هزینه سفر با اتومبیل شخصی، کنار گذاشته می‌شود و ارزان بودن سوخت در ایران نسبت به قیمت‌های جهانی را عمده دلیل به صرفه بودن سفر با وسیله نقلیه شخصی می‌توان دانست؛ مساله‌ای که همواره طرح شده و دلیل اصلی بسیاری از معضلات محیط‌زیستی نیز به شمار می‌رود. اگرچه ارزان بودن سوخت در ایران مهم‌ترین عامل استفاده زیاد از وسایل نقلیه شخصی است اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که برای جا افتادن فرهنگ سفر با تور لازم است زمان بیشتری سپری شود و در این راستا پایبندی تورها به استانداردها و ضوابط حاکم بر تورگردانی در جهان، عاملی برای جذب اعتماد مردم به تورها، انتخاب این شیوه برای سفرهای داخلی  و در نهایت تسریع روند رایج شدن سفر با تور به عنوان شکل و انتخابی مقبول از میان تمام راه‌های ممکن برای سفر کردن است. اما مهم‌تر از همه همچنان قیمت‌های بعضا نامعقولی است که از تورها سرمی‌زند و مردم را از این‌گونه سفر کردن، منصرف می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها