کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک مرکزی تا دير نشده برای موسسات مالی کاری کند


کد خبر : ۱۰۵۶۱سه شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸:۳۵۶۴۱۸ بازدید

اينجا مشهد است. ميدان جانباز. محل تجمع بانک ها و موسسات مالي و اعتباري مجاز و غيرمجازي که اين روزها بحران آفرين شده اند. يک روز مردم خشمگين ...
بانک مرکزی تا دير نشده برای موسسات مالی کاری کندبانک مرکزی تا دير نشده برای موسسات مالی کاری کند

اينجا مشهد است. ميدان جانباز. محل تجمع بانک ها و موسسات مالي و اعتباري مجاز و غيرمجازي که اين روزها بحران آفرين شده اند. يک روز مردم خشمگين به سرپرستي يکي از اين موسسات حمله ور مي شوند و شيشه هاي آن را خُرد مي کنند. روز ديگر، سپرده گذاري به بالاي ساختمان موسسه ديگري مي رود تا خود را به پايين بيندازد؛ چرا که از دريافت پولش نا اميد بوده است. هرچند سپرده گذار خود را از طبقه چندم آن موسسه به پايين نينداخت و توانست جان و مالش را با هم نجات دهد اما حکايت هم چنان باقي است.کاري به نيت اشخاصي که اين جريان هاي خبري و رسانه‌اي را راه مي اندازند، نداريم و اين کار را به مقامات قضايي کشور واگذار مي کنيم.

اما همان طوري که پيش تر نيز گفته بوديم وقتي به ناگاه مردم براي دريافت پول هايشان به هر بانکي مراجعه کنند، بدون شک آن بانک با بحران مواجه خواهد شد اصلا هم مهم نيست که اين بانک يا موسسه منابع کافي داشته باشد ياخير. چرا که بانک ها براي ادامه حيات نياز به سرمايه گذاري دارند و نقد کردن پول هاي هزينه شده در سرمايه گذاري زمان بر است. هرچند که خيلي از موسسات نمي خواهند مشترياني که در سال هاي متمادي به دست آورده اند را يک شبه از دست دهند.

با اين حال در اکثر کشورهاي جهان که با مشکلاتي اين چنيني مواجه شده اند، بانک هاي مرکزي به کمک موسسات پولي و مالي مي آيند و با استفاده از منابعي که بانک ها در اختيار بانک مرکزي قرار داده اند، بدهي هاي آن موسسه يا بانک را تاديه مي کنند. اما در مورد موسساتي که اخيرا در مشهد با مشکل مواجه شده اند، بانک مرکزي بي تفاوت از کنار وضعيت آن ها عبور کرد و به گفته هاي عادي بسنده کرد. بانک مرکزي مي گويد براي آگاهي از موسسات مجاز به سايت اين بانک مراجعه کنيد. اما غافل از اين که اين موسسات(که بنا به تعبير بانک مرکزي غيرمجاز است) شعب بسياري در کشور دارند و ساليان سال است که در اين حوزه فعالند. سوالي که در اينجا پيش مي آيد اين است که آيا بدون مجوز مي شود در دورافتاده ترين نقطه شهر، سوپر مارکت تاسيس کرد يا خير؟ حال چه شده است که يک موسسه بيش از 100 شعبه در استان هاي خراسان دارد، بي آنکه مجوز داشته باشد!

شايد بانک مرکزي با عدم واکنش به اين اتفاقات مي خواهد اين موسسات هرچه سريعتر مسير دريافت مجوز را طي کنند و مسير را براي موسسات جديد غيرمجاز ببندد. با اين حال نبايد غافل شويم که اين هزينه از جيب مردماني پرداخت مي شود که بعضا تمامي سرمايه شان را از دست داده اند. مردماني که براي خرج عمل جراحي محتاج پول هايي هستند که در اين موسسات قرار دارد و اکنون قابليت نقدشوندگي ندارد. پس قبل از اينکه اين پديده به معضل اجتماعي فراگيري بدل نشده است، کاري کنيم!


رسانه ملی و تخریب روحیه میلیون ها سپرده گذار 

در حالی که موسسات مالی و اعتباری سخت ترین روز های خود را پشت سر می گذاراند مسئولان صدا و سیما روحیه میلیون سپرده گذار این موسسه را تخریب کردند. 

بخش خبری مجله خبری باشگاه خبرنگاران جوان شب گذشته در اقدامی عجیب و دور انتظار در میان بهت بینندگان خود به سراغ موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز رفت! 

این در حالی است که حال و روز برخی از موسسات مالی و اعتباری در تعدای از استان های کشور و بخصوص خراسان رضوی و شهر مشهد چندان مساعد نیست و وارد بحران کمبود نقدینگی شده اند.  در گزارش پخش شده تصور می شد صدا و سمیا می خواهد با پخش صحبت های مسئولان بانک مرکزی فضای بی اعتمادی موجود را کمی کاهش دهد تا سپرده گذران با خیال راحت به تعطیلات عید بروند. 

اما در میان تعجب در همان ابتدای پخش گزارش صحبت های آرشيوي معاون نظارتی بانک مرکزی مبنی بر عدم سپرده گذاری در موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز را پخش کرد! همچنین در طول گرارش نیز بارها شهوندان را به خاطر سپرده گذاری در موسسات مالی و اعتباری مورد نکوهش قرار داد و جالب تر اینکه در انتهای این گزارش نیز طی تماس با مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد شهروندان نباید در موسسات مالی و اعتباری سپرده گذاری کنند! 

حال مسئولان صدا و سیما با چه تدبیری در چنین روزهایی از سال که موجی از نگرانی فضای جامعه اقتصادی و بانکی در خراسان رضوی را فرا گرفته است پخش می کنند جای سوال بسیار دارد. آیا مسئولان امر تصور نکردند در صورت پخش این گزارش آن دسته از سپرده گذارانی که از موضوع بی اطلاع هستند نیز آگاه و موجی از نگرانی فضای کشور را در بر خواهد گرفت؟ 

آیا در این شرایط بحرانی که برخی از موسسات توان پرداخت سپرده های مشتریان خود را ندارند درست است که دیگر مشتریانی که از موضوع اطلاع ندارند را به جهت دریافت سپرده ها شان نیز به شعب راهنمایی کنیم؟ بهتر است مسئولان صدا و سیما اگر نمی خواهند آب بر روی آتش بریزند لااقل آن را شعله ور تر نکنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها