کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بهای آهن آلات پس از ترمز ارز کاهشی است یا افزایشی؟


کد خبر : ۱۰۵۵پنجشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۱:۲۹۳۸۹۷ بازدید

کاهش بیشتر نرخ ارز و نوسانات شدید آن به نفع کشور نخواهد بود و نرخ فعلی دلار در محدوده 2900 الی 3000 تومان، نرخ خوبی برای مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی است.

حدیث موسوی: همانطور که انتظار می‌رفت سخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر به کف رسیدن نرخ دلار به مثابه ترمزی روی نوسانات کاهشی نرخ ارز عمل کرد و جلوی افت بیشتر آن را در روز چهارشنبه گرفت. این گفته‌ها به همین جا نیز ختم نشد؛ چرا که معاون ارزی بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد: کاهش بیشتر نرخ ارز و نوسانات شدید آن به نفع کشور نخواهد بود و نرخ فعلی دلار در محدوده 2900 الی 3000 تومان، نرخ خوبی برای مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی است.


این سخنان کافی بود تا فعالان بازار پس از مدت‌‌ها بلاتکلیفی و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها و عدم خرید مصنوعات فولادی چه برای نیازهای مصرفی و چه برای خریدهای انباری، به نوعی خاطر جمع شوند که امیدها برای خریدهای ارزان‌تر دیگر رنگ باخته است و از این پس سطح قیمت‌ها یا ثبات را از خود نشان می‌دهد یا به دنبال بازگشت خریدها و هیجان نسبی در بازار اندکی افزایش می‌یابد. 


البته سطح قیمت‌های ثبت شده برای‌ مقاطع فولادی در آخرین روز مبادلاتی بازار آهن در هفته جاری نشان داد که هنوز به طور کامل با تغییر جهت نرخ دلار و پا گذاشتن آن به کانال 3000 تومانی هماهنگ نشده است؛ چرا که در این روز برای برخی مقاطع آهن‌آلات از جمله شاخه‌های پرکاربرد تیرآهن قیمتی اعلام نشد یا ثبات و اغلب افزایش نرخ در بعضی دیگر از انواع آهن‌آلات به چشم خورد. 


از سوی دیگر در این روز تولیدکننده‌های خصوصی نیز که در چند وقت اخیر از روند کاهشی قیمت‌ها گله‌مند بودند و سطح آنها را در بازار برخلاف نرخ واقعی تولید خود عنوان می‌کردند، یا از فروش به بازار آهن امتناع کردند یا محصولات خود را با افزایش 5 تا 30 تومانی برای بعضی سایزهای میلگرد، محصولات مفتولی، کلاف ساده و ... به بازار‌های فروش رساندند. 


اما در این میان معامله‌گران بازار و بسیاری از فروشنده‌های آهن- برخلاف خریداران محتاط که در روزهای آتی انتظار ثبات یا افزایش نرخ مقاطع فولادی را دارند- پیش‌بینی می‌کنند از آنجا که اغلب صنف آهن فروش از ضعف شدید نقدینگی در دوره‌های اخیر رنج می‌برند؛ بنابراین قیمت‌ها در هفته آینده از سوی آنها به‌رغم تغییرات مثبت نرخ ارز باز هم با کاهش چند درصدی اعلام خواهد شد تا شاید از این راه خریداران را ترغیب به حضور در بازار و معامله محصولات فولادی کنند. 


 معامله‌گران می‌گویند بازار در روزهای آینده همچنان در سکوت به سر خواهد برد مگر اینکه صرف نظر از نوسانات قیمت آهن‌آلات، تقاضای مصرفی از سوی بخش‌های اقتصادی فولادبر وارد بازار شود که در این برهه از زمان چندان محتمل نیست.   


پایان هفته رینگ فولاد چگونه گذشت؟ 
در حالی‌که در بازار آزاد حجم دادوستدها کماکان در سطح پایینی قرار داشت، اما در بورس کالا پس از چند روز سکوت، سرانجام یکی از سبدهای میلگرد عرضه شده از سوی یک فولادساز خصوصی، با 2200 تن تقاضا روبه رو شد. 


در این روز استراتژی عرضه‌کننده‌های میلگرد بر کاهش نرخ پایه بود تا از این راه خریداران را به حضور در معاملات تشویق کنند، اما این سیاست نیز چندان موثر واقع نشد. چهارشنبه نقدی میلگرد A2 سایز 14 و 16 با قیمت 1770 تومان در حجم 4400 تن از طرف شرکت سیرجان حدید جنوب به روی تابلو عرضه رفت که بدون تقاضا ماند. در همین حال نقدی سبد میلگرد A3 سایز 16 تا 28 نیز با نرخ پایین‌تری یعنی 1760 تومان، از سوی فولاد آلیاژی ایران عرضه شد که به رغم آنکه انتظار می‌رفت با حداقلی از تقاضا مواجه شود، اما باز هم بدون خریدار ماند. در این روز نبشی شاخه 12 فولاد اصفهان هم با 6600 تن مازاد عرضه روبه‌رو شد. اما در نهایت در آخرین روز معاملاتی رینگ فولاد، این گروه ملی صنعتی فولاد ایران بود که با عرضه نقدی 3300 تن سبد میلگرد، فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد. به گفته یکی از کارگزاران، برای یک پروژه دولتی در عسلویه معادل 2200 تن تقاضا با قیمت 1780 تومان روی تابلو معاملات ثبت شد که با رضایت فروشنده این محصول 5 تومان زیر نرخ پایه مورد داد و ستد قرار گرفت. این کارگزار افزود: با توجه به اینکه نرخ‌ انواع سایزهای میلگرد در بازار پایین‌تر است، محصولی که در این روز تقاضا شد، جا داشت تا با نرخ پایین‌تری از 1780 تومان هم مورد مبادله قرار گیرد که چنین نشد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها