اگرچه دولت بسته خروج از رکود را به معنای واقعی کلمه همچنان بسته نگه داشته است اما مردم خود دست به کار شدهاند و شب عیدی با خریدهای خود البته با پولهای خرد، بازار را رونق دادهاند. دولت قرار بود که از ماهها قبل، سیاستهای خروج از رکود را برای بخشهای مختلف اقتصاد کشور از جمله تولید و بازار، اجرایی کرده و با تحریک تقاضا، زمینهساز رونق تولید شود، البته آن روزها دولتمردان اعلام کرده بودند که تحریک تقاضا در دو بخش داخلی و خارجی را صورت خواهند داد؛ بدون اینکه تورم ناشی از برهم خوردن عرضه و تقاضا، گریبانگیرشان شود. اما گویا چندان در اجرای این سیاست موفق نبوده و بنابراین بسته خروج از رکود به معنای واقعی کلمه را همچنان بسته نگاه داشتهاند.
از سوی دیگر، هر کشوری در ایام پایانی سال یا همان شب عید، رونق کسبوکار را شاهد است، اگرچه ممکن است نوسانات این رونق در سالهای مختلف، متفاوت باشد اما به هرحال چون گردانندگان اصلی اقتصاد در این ایام را مردم تشکیل میدهند، بنابراین آنها خود دست به کار شده و هم نقش تقاضاکننده را بازی میکنند و هم به نوعی عرضهکننده میشوند بنابراین چرخ تولید را به حرکت درمی آورند.
بنابراین این نمونه موفقی از اقتصاد رقابتی و البته مردمی است که در شب عید در کشور صورت میگیرد، در غیر این صورت دولت برنامه مشخصی برای خروج از رکود بازار عملیاتی ندارد. این روزها هم بازار بزرگ تهران در کنار بسیاری از مراکز خرید پایتخت، شاهد همین رفت و آمدها و حضور پررنگ مردم است که خود میخرند و خود هم میفروشند. البته سرمایهها اندک و پولها خرد است و بیشتر به همان عیدی کارمندان و حقوق پیش از موعد، اسفندماه خلاصه میشود. همین رونق نسبی هم که در بازار بزرگ تهران مشاهده میشود، چندان سبب رونق خرید و فروش نشده است چراکه آنگونه که فروشندگان میگویند، بیشتر حضور مردم در این ایام در بازار بزرگ تهران نمایشی است اما بالاخره نسبت به ماههای دیگر سال بازار را رونق داده و زمینه را برای فروش کالاها فراهم کردهاند. به گزارش مهر، اگر این روزها گذرتان به بازار بزرگ تهران بیفتد با جمعیتی انبوه و قابل توجه مواجه میشوید که تردد در خیابان و بازدید از مغازهها را با سختی مواجه کرده است اما جالب اینجاست که بازار بزرگ تهران به عنوان بزرگترین مرکز خرید پایتخت، باوجود همین جمعیت زیاد نتوانسته فروشندگان را به میزان توقعی که دارند، راضی نگاه دارد.
یکی از فروشندگان بازار بزرگ تهران میگوید: مردم بیشتر کالاهای مصرفی میخرند و البته کالاهایی همچون پوشاک و کیف و کفش هم طرفداران خاص خود را دارد اما اگر نگاهی به کیسههایی که دست مردم است، بیندازید بیشتر کالاهای با قیمت مناسب را خرید کردهاند، این را میتوان از کیسهها و نوع بستهبندی کالاهایی که خریداری کردهاند، فهمید. قسمت ابتدایی بازار بزرگ در خیابان اصلی به چند حجره و مغازه لباس فروشی اختصاص دارد؛ بخشی که به نظر میرسد شلوغتر از سایر اصناف است. همچون سالهای گذشته مردم استقبال زیادی برای خرید پوشاک نشان دادهاند به گونهای که به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت به سختی میتوان وارد برخی لباسفروشیها شد.
فروشندگان البته از وضعیت بازار پوشاک اظهار گلهمندی میکنند و میگویند: هرچند میزان تقاضا و خرید پوشاک در این ایام نسبت به روزها و هفتههای گذشته بیشتر شده اما در سالهای قبل میزان خرید مردم بیشتر از امسال بود و دلیل حضور قابل توجه مردم در بازار پوشاک این است که بسیاری از مردم صرفا برای دیدن و قیمت گرفتن اجناس میآیند و تعداد کمتری خرید میکنند. یکی دیگر از فروشندگان میگوید: استقبال بیشتر از بازار پوشاک نسبت به سایر بخشها امری طبیعی است اما تخفیفها و حراجیهای زودرس لباسهای زمستانی هم از دلایل مهم برای استقبال مردم است چراکه عرضه لباسهای زمستانی که به دلیل کوتاه شدن دوره سرما در زمستان امسال، خیلی زودتر با تخفیف در مراکز خرید عرضه میشوند در حضور مردم در بازارهای خرید موثر است.
از سوی دیگر بخش اصلی بازار بزرگ تهران را که خوراکیها تشکیل میدهند، شلوغ است و مردم هم البته به تناسب بودجه خود، قیمت و کیفیت اجناس را میبینند و خرید میکنند. وقتی اتیکتهای قیمتی آجیل و خشکبار را بررسی میکنیم، همه نوع آجیل با کیفیت و قیمتهای متنوع عرضه میشود؛ از آجیل چهارمغز ۳۰ هزار تومانی گرفته تا ۶۰ هزار تومانی، البته بسته به کیفیت، قیمت هم متنوع است. برخی فروشندگان در بیان دلایل این اختلاف قیمت میگویند: آجیلهایی که قیمت کمتری دارند از خشکبار ایرانی استفاده شدهاند بنابراین اغلب ریز هستند ولی طعم خوبی دارند در حالی که آجیلهای با قیمت بالا از مغزهای خارجی استفاده میکنند و گرانتر هستند.
در کنار این بازار دستفروشان هم داغ است، دستفروشانی که به دلیل عدم توانایی مالی قادر به اجاره غرفهها و حجرههای بازار بزرگ تهران نیستند و با پرداخت پول اندکی به شهرداری از فضای بیرونی بازار بزرگ تهران استفاده میکنند بنابراین آنها هم این روزها کسب و کار خاص خودشان را دارند. از سوی دیگر این داستان را مردم تشکیل میدهند، مردمی که خرید از دستفروشان را به صرفه میدانند و معتقدند که اگر همین دستفروشان نباشند، آنها قدرت خریدشان به نصف میرسد. یکی از این مشتریان میگوید قیمت پلیوری که از یکی از دستفروشان خرید کرده کمتر از مغازههایی است که حراج هم زدهاند. یکی دیگر از مشتریان خرید از دستفروشی میگوید: این روزها تنوع در اجناس بازار بالاست و همین تنوعگرایی ما را تشویق به خرید از دستفروشان میکند چرا که به هر حال قیمت بسیار مناسبتر از مغازههای سطح شهر است. وی میافزاید: قیمتهایی که دستفروشان بازار تهران عرضه میکنند، از دستفروشیهای سایر نقاط بسیار ارزانتر است و باوجود اینکه باید شلوغی بازار را تحمل کرد اما خرید از دستفروشان حاشیه بازار تهران بسیار به صرفه است. در عین حال، یکی دیگر از افرادی که مشتری دایم بازار تهران برای مغازه خرده فروشی خود است، میگوید: مغازههای بازار تهران چندان هم ارزانتر از سایر مغازههای شهر نیستند، زیرا اوضاع کاسبی خوب نیست و مغازه دار هم باید هزینههای خود را از فروش هر چند اندک اجناس جبران کند.
وی تصریح میکند: بازار تهران دیگر بازار سابق نیست و رکود بر آن حاکم شده است به همین دلیل فروش غیرنقدی یا نسیه کالاها در عمل صورت نمیگیرد، بساط خرید و فروش با چک برچیده شده و در نهایت اجناس به صورت نقدی و با اختلاف جزیی قیمت و تخفیفهای اندک به فروش میرسد. به هر حال این رونق بازار هم حداکثر تا ۲۹ اسفندماه پا برجاست و به طور قطع، فروردینماه باز هم رکود بازار را در بر میگیرد اما مهم این است که آیا دولت برای این دسته از کسبوکارهای خرد آن هم در قلب اقتصادی پایتخت یعنی بازار بزرگ تهران، برنامهای تدارک خواهد دید تا این رونق را باز هم به خود ببینند؟
رونق بازار شب عید هر سال بدتر از پارسال
کد خبر : ۱۰۵۴۵ | دوشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷:۳۲ | ۴۷۱۲ بازدید |
اگرچه دولت بسته خروج از رکود را به معنای واقعی کلمه همچنان بسته نگه داشته است اما مردم خود دست به کار شدهاند و شب عیدی با خریدهای ...