کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بوشهر گران‌ترین استان بعد از تهران‌


کد خبر : ۱۰۴۴۹پنجشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲:۵۷۵۴۸۵ بازدید

گرانی‌های ایام نوروز و روزهای پیش از آن یک اتفاق همیشگی است که دیر یا زود بازار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و این روزها نیز کم‌کم زمزمه‌های ...

گرانی‌های ایام نوروز و روزهای پیش از آن یک اتفاق همیشگی است که دیر یا زود بازار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و این روزها نیز کم‌کم زمزمه‌های ورود گرانی به بازار بوشهر شنیده می‌شود.

تا شروع سال جدید چندین روز بیشتر باقی نمانده است و کم‌کم در حال و هوای ایام نوروز قرار می‌گیریم که طبق معمول هر ساله در این ایام میزان خرید مردم بالاتر می‌رود و تقاضا برای کالاهای مختلف افزایش می‌یابد. افزایش نقدینگی در سطح بازار و آغاز خریدهای گسترده مردم همواره همراه با افزایش قیمت کالاست که هر چه به ایام نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، شیب افزایش قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد. گرانی‌های روزهای پایانی سال و ایام نوروز موضوع جدیدی نیست و هر ساله در این ایام انتظار این افزایش قیمت‌ها را می‌کشیم؛ افزایش قیمتی که قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد. معمولا در این ایام سال نظارت‌ها تشدید می‌شود ولی باز هم فروشگاه‌های مختلف راهکارهایی را برای گران‌فروشی خود دارند و گرانی‌ها سر قرار هر ساله خود می‌رسند و بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اهالی استان بوشهر نیز هر ساله این گرانی‌ها را بشدت احساس می‌کنند و البته طبق آمار منتشره، این استان همواره به‌عنوان یکی از گران‌ترین استان‌های ایران شناخته شده است و قیمت‌ها در این فصل از سال با سرعت بیشتری بالا می‌رود.

هر چند در بسیاری از کشورها، در هنگام افزایش قیمت یک کالا، مردم از خرید آن کالا امتناع می‌ورزند تا قیمت آن کاهش یابد ولی در ایران برعکس است و استقبال از کالاهایی که گران می‌شود، بیشتر می‌شود. می‌طلبد تا مسؤولان توجه بیشتری روی قیمت‌ها در سطح بازار داشته باشند و با کنترل مناسب و نظام‌مند و اعمال جریمه برای واحدهای گران‌فروش، از افزایش نجومی قیمت‌ها جلوگیری کنند.


لزوم نظارت بیشتر بر قیمت‌ها در بازار بوشهر

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌وگو با ما اظهار داشت: متاسفانه قیمت‌ها در شهر بوشهر بسیار بالاست و لازم است نظارت و دقت بیشتری از سوی مسؤولان بر بازار بوشهر صورت گیرد. علی‌اکبر شمسا با بیان اینکه بوشهر دارای رتبه دوم گرانی شهرهای کشور است، خاطرنشان ساخت: این رتبه یک امتیاز منفی برای بوشهر است و در شأن شهروندان نیست و لازم است با نظارت مناسب از این گران‌فروشی‌ها جلوگیری شود. وی تصریح کرد: مردم از مسؤولان انتظار دارند نظارت مناسبی روی قیمت‌ها در بازار داشته باشند تا فروشگاه‌های مختلف به راحتی قیمت‌ها را بالا نبرند و با گران‌فروشی به‌صورت جدی مقابله شود. این عضو شورای شهر بوشهر با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ایام نوروز، بیان داشت: اداره تعزیرات حکومتی و اداره صنعت، معدن و تجارت باید اقدامات مناسبی را در راستای مقابله با افزایش قیمت‌ها داشته باشند.


پایش روزانه بازار کالا و خدمات و اجرای طرح نظارت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با ما اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی به منظور نظارت بر بازار و بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته است. سیدحسین حسینی‌محمدی اضافه کرد: نشست‌هایی را نیز با مدیر کل تعزیرات و رئیس اتاق اصناف استان برگزار کرده‌ایم تا نسبت به پایش روزانه بازار کالا و خدمات و اجرای طرح نظارت بر بازار تلاش شود. وی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات، نمایشگاه‌های فروش بهاره و فروش فوق‌العاده اصناف نیز برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در دسترسی مناسب‌تر مردم به کالاها و خدمات مورد نیاز با قیمت مناسب داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر افزود: به منظور تامین کالا و خدمات با کیفیت و ارزان با تولیدکنندگان و مراکز پخش تعامل مناسبی برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود. وی با بیان اینکه اصناف مختلف ملزم به درج قیمت روی اقلام هستند، ادامه داد: حوزه بازرسی و نظارت از اصناف انتظار دارد کالاهای با کیفیت ارائه داده و فاکتور با لحاظ درصد‌های سود مصوب صادر شود. هر چند نظارت دستگاه‌های مختلف بویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند نقش مهمی در کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی داشته باشد ولی عوامل دیگری نیز در این زمینه موثر است. اگر اصناف مختلف با رعایت انصاف به ارائه خدمات و کالاها بپردازند، قیمت اجناس خیلی دیرتر افزایش می‌یابد و شاهد گران‌فروشی کمتری در بازار خواهیم بود. به هر حال، قیمت بازار متاثر از عوامل مختلفی است و مردم می‌توانند در قیمت‌ها تاثیرگذار باشند و گاهی با نخریدن و گاهی هم با رعایت انصاف می‌توان بازار مناسب‌تری داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها