کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شرايط جديد جايگزينی خودروهای فرسوده


کد خبر : ۱۰۳۹۹دوشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱:۱۱۱۳۰۶۵ بازدید

شايد به شما هم پيشنهاد شده باشد كه خودرو فرسوده بياوريد و با يك قسط‌بندي جزيي حدودا با پرداخت ماهيانه 150 هزار تومان صاحب پرايد صفر ...

شايد به شما هم پيشنهاد شده باشد كه خودرو فرسوده بياوريد و با يك قسط‌بندي جزيي حدودا با پرداخت ماهيانه 150هزار تومان صاحب پرايد صفر شويد‌. البته اين پيشنهاد از سوي برخي دلالان خودروهاي فرسوده است. اما واقعيت امر اين است كه سازمان حمل‌و‌نقل و ترافيك طرحي را براي جايگزيني خودروهاي فرسوده داشت. چند ماه پيش يكي از شركت‌هاي خودروسازي با اعلام اينكه با مسووليت خود طرح جايگزيني را پيگيري مي‌كند. در‌حالي‌كه آمار مراكز اسقاط فعال در كشور بيش از 128مركز اعلام شده است.

اما بحث جايگزيني خودروهاي فرسوده از سه سال پيش آغاز شد و حدود 20‌هزار خودرو توسط ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت كشور اسقاط شد و متقاضيان تحويل خودروهاي جديد 3سال پيش خودروهاي فرسوده خود را باتوجه به مقررات ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و سوخت كشور اسقاط كردند، اما باتوجه به اينكه شبكه بانكي نتوانست به‌موقع تسهيلات خود را به اين متقاضيان پرداخت كند اجراي اين طرح متوقف شد و با وجود اينكه از رده‌خارج‌كردن خودروهاي فرسوده يك مسووليت اجتماعي تلقي مي‌شود و همه شركت‌ها و سازمان‌ها بايد در اجراي اين طرح ملي با يكديگر همكاري مي‌كردند، متاسفانه نبود منابع مانع از ادامه اين طرح شد.

با اين حال يك شركت خودروسازي به‌صورت داوطلبانه اقدام به پيگيري جايگزيني خودروهاي فرسوده كرده است با اينكه پرايد تنها تا يك‌سال آينده توليد خواهد شد و اين اقدام مي‌تواند در راستاي فروش هرچه بيشتر اين خودرو باشد. اما مي‌توان اين اقدام را مثبت ارزيابي كرد چرا كه طرح‌هاي جايگزيني تاكنون چندان نتيجه مثبتي نداشته و اين امر كمك مي‌كند تا دست دلالان از جايگزيني خودسر و پرسود كوتاه شود. در اين خصوص در آغاز اعلام طرح جايگزيني اين شركت خودرويي رييس ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و سوخت كشور گفت: اين اقدام بدون نياز به منابع دولتي و با برنامه‌ريزي منسجم سايپا صورت خواهد گرفت و باعث افزايش خروج خودروهاي فرسوده از چرخه حمل‌و‌نقل خواهد شد.

عليرضا فيض‌بخش در جريان امضا توافقنامه همكاري ميان سازمان مديريت حمل‌و‌نقل و سوخت كشور و گروه خودروسازي سايپا با هدف جايگزيني خودروهاي فرسوده اظهار كرد: جايگزيني خودروهاي فرسوده كشور به جهت كمبود منابع مالي و بانكي دولتي با مشكلات زيادي مواجه بوده كه اين اقدام گروه سايپا و برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته توسط اين خودروساز، زمينه بهبود اجراي اين طرح را فراهم خواهد كرد.
 

 تامين مالي داوطلبانه جايگزيني

آذر امسال باتوجه به مشكلات مربوط به طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، سايپا تحويل خودروهاي يادشده را با پرداخت تسهيلات 12ميليون توماني و با استفاده از منابع مالي خود با سود 19.5درصد به متقاضيان آغاز كرد.

در آن زمان حسن عموزاده, قائم‌مقام وقت مديرعامل گروه خودروسازي سايپا اعلام كرد؛ در راستاي اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده اين شركت تا پايان سال جاري 20‌هزار دستگاه از توليدات خود را به متقاضيان اين طرح واگذار مي‌كند.

حسين كاظمي، مدير بازاريابي و فروش گروه سايپا با بيان اينكه فاز دوم اين طرح به زودي آغاز مي‌شود، به «تعادل» گفت: در اجراي اين طرح نخستين گروه خودروهاي جديد متقاضيان پس از 3سال تاخير به‌دليل مشكلات بانكي با استفاده از منابع مالي سايپا تحويل آنها شد. باتوجه به مشكلات مربوط به طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، درنهايت سايپا تحويل خودرو را با پرداخت تسهيلات 12ميليون توماني و با استفاده از منابع مالي خود با سود 19.5درصد به متقاضيان آغاز كرد.  در اين طرح هر دستگاه خودرو فرسوده اسقاطي متقاضيان 2ميليون و 500‌هزار تومان محاسبه شده و با پرداخت تسهيلات 12ميليون توماني از طريق شركت رايان‌سايپا، مانده قيمت خودروهاي مورد نظر توسط متقاضيان نقدا پرداخت خواهد شد تا خودرو آنان تحويل شود. ساپيا در نظر دارد علاوه بر اين 20‌هزار دستگاه، طي يك‌سال آينده 30‌هزار دستگاه ديگر از محصولات خود را با خودروهاي فرسوده جايگزين كند. اين تعداد خودرو تا 60‌هزار دستگاه نيز قابل‌افزايش است و سايپا قصد دارد تا آنجا كه امكان دارد به مسووليت‌هاي اجتماعي خود در اين زمينه عمل كند. اين شركت در تحويل انواع محصولات خود در اين طرح هيچ محدوديتي ندارد و هر خودرو فرسوده مي‌تواند در اين طرح قرار گيرد.


شرايط و نحوه دريافت خودرو جديد

گروه سايپا، خودرو را به‌شرط اجاره به‌شرط تمليك به اسقاط‌كننده خودرو فرسوده مي‌فروشد و 50درصد بهاي خودرو را به‌صورت نقد دريافت كرده و 50درصد باقيمانده را به‌صورت وام با سود 19.5درصد دريافت مي‌كند. خودرو فرسوده توسط خودروساز به بهاي 2.5ميليون تومان كه از سوي دولت تصويب شده محاسبه مي‌شود و حداكثر راس يك هفته پس از اسقاط خودرو جايگزين تحويل مشتري مي‌شود. در اين طرح خودروهايي چون تيبا، 131 و وانت پرايد به متقاضيان واگذار مي‌شود و اولويت با متقاضياني است كه سال‌هاي گذشته خودرو خود را اسقاط كرده‌اند اما موفق به دريافت خودرو جديد نشده‌اند. بازگرداندن وام حدودا بين 3 تا 4سال پيش‌بيني شده و قسط ماهيانه آن نيز براي گروه ايكس100 حدود 340‌هزار تومان خواهد بود. خودروهاي جايگزين نيز شامل خودروهاي خانواده ايكس100 (انواع پرايد)، خانواده ايكس200 (تيبا) و پرايد وانت است. البته محدوديتي در انتخاب خودرو جايگزين وجود ندارد بدين معني كه با خودرو سواري اسقاط شده مي‌توان خودرو وانت ‌تحويل گرفت يا بالعكس.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها