کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هجوم طلبکاران به موسسه اعتباری میزان در مشهد


کد خبر : ۱۰۳۷۷دوشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲:۰۶۹۳۶۵ بازدید

40 روز می‌شود که موسسه اعتباری میزان با بحران مواجه شده‌ است. شعب این موسسه هرروز شاهد حضور تعداد قابل‌توجهی از معترضان هستند.

روزنامه شرق نوشت : روز گذشته این اتفاق بازهم تکرار شد؛ جمعی از سهامداران و سپرده‌گذاران موسسه اعتباری میزان در مقابل شعبه مرکزی این موسسه در میدان جانباز مشهد حاضر و خواستار پاسخگویی مسوولان موسسه میزان به مطالباتشان شدند.  پرداخت‌نکردن سود یا اصل سپرده‌ها، خواسته اصلی این گروه است. برخی از این افراد مدعی شدند موسسه میزان چک‌های صادره از سوی سپرده‌گذاران را از مردم می‌گیرد و به‌جای آن حواله می‌دهد، اما در مراجعه برای نقدکردن این حواله‌ها نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

یکی از این سپرده‌گذاران که خود را «مسعود مهریار» معرفی می‌کند در گفت‌وگویی می‌گوید: هم‌اکنون نه قوه‌قضاییه، نه استانداری و نه سرپرستی شعب میزان، هیچ‌کدام پاسخگوی مردم نیستند.  یکی از دست‌اندرکاران موسسه میزان نیز می‌گوید: دستگاه‌های خودپرداز موسسه را به‌دلیل شلوغ‌نشدن و عدم‌تجمع سپرده‌گذاران جمع کرده‌ایم. موسسه میزان اکنون چندبرابر سپرده مردم سرمایه و اعتبار دارد، ولی با هجوم یک‌باره سپرده‌گذاران برای بازپس‌گیری سپرده‌ها، نمی‌تواند پاسخگوی مردم باشد.  اظهارات غفور حلمی، رییس هیات‌مدیره موسسه اعتباری میزان، مبنی‌بر «هیچ‌حقی از هیچ‌یک از سهامداران و سپرده‌گذاران این موسسه ضایع نخواهد شد» نیز این معضل را نتوانست حل کند.  ظاهرا این‌گونه که حلمی گفته بحران از یک شایعه آغاز شد که جوی روانی را علیه این موسسه شکل داد.  چندی‌پیش مسوولان موسسه میزان، تسهیلات 300 میلیاردتومانی را با درخواست شرکت پدیده شاندیز به‌ازای دریافت وثیقه‌ای به میزان سه‌برابر ارزش وام، که شامل بهترین ساختمان‌های پدیده در مشهد بود، به این شرکت پرداخت کردند.

شرکت پدیده شاندیز نیز متعهد شد این میزان تسهیلات را با احتساب سود، به میزان ٤٢٠میلیاردتومان، به موسسه میزان بازپرداخت کند که این شرکت براساس تعهدات یادشده از زمان پرداخت تسهیلات تاکنون حدود ١٢٠میلیاردتومان از اقساط را پرداخت کرده است.  بنابراین شرکت پدیده شاندیز تاکنون تمام سود متعلق به این تسهیلات را به میزان پرداخت کرده و هم‌اکنون اصل تسهیلات یعنی همان ٣٠٠میلیاردتومان باقی مانده است. 

اما در پی بروز مشکلاتی برای شرکت پدیده شاندیز، شایعاتی درخصوص ناتوانی این شرکت در بازپرداخت تسهیلات به موسسه میزان منتشر شد که هجوم مشتریان به شعب را برای دریافت سپرده‌های خود رقم زد. هجوم سپرده‌گذاران از شهرهای کوچک استان خراسان‌جنوبی ازجمله گناباد، تربیت‌حیدریه و بجستان آغاز و درنهایت این وضعیت به استان خراسان‌جنوبی و مشهد نیز کشیده شد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که مسوولان میزان به سپرده‌گذاران این موسسه بارها اعلام کرده بودند، شرکت پدیده همانند سایر تسهیلات‌گیرندگان از این موسسه تسهیلات دریافت کرده و در‌ازای آن وثیقه نیز اخذ شده و این شرکت تاکنون تمام اقساط خود را پرداخت کرده است.

دستگیری عده‌ای به‌عنوان شایعه‌ساز که رییس هیات‌مدیره میزان از آن خبر داده نیز تاکنون نتوانسته جو روانی شکل گرفته علیه این موسسه را آرام کند. تمامی این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که این موسسه درحال گذران مراحل قانونی دریافت مجوز فعالیت از بانک‌مرکزی است.  ولی‌اله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی، نیز در روزهای گذشته در پاسخ به پرسشی درخصوص وضعیت موسسه میزان گفته بود: درحال‌حاضر مساله صدور مجوز برای موسسه میزان مطرح است که در صورت ارایه اسناد و مدارک لازم به بانک مرکزی و مطابقت آن با ضوابط بانک‌ مرکزی، این مجوز صادر خواهد شد.

در ضمن موضوعی درباره ادغام این موسسه با موسسات یا بانک‌های دیگر مطرح نیست. حتی شنیده می‌شود بانک ‌مرکزی به‌دنبال اختصاص خط اعتباری ویژه‌ای برای رفع مشکل و جبران کمبود نقدینگی این موسسه است، ضمن اینکه سایر موسسات نیز همکاری‌هایی را با میزان برای تامین نقدینگی موردنیاز انجام خواهند داد. موسسه مالی و اعتباری میزان در بهمن‌ماه١٣٧٩ با همت سه‌هزار نفر از کارکنان و قضات دادگستری خراسان‌بزرگ با عنوان «تعاونی اعتبار» تشکیل و با یک شعبه در مشهد آغازبه‌کار کرد. پس از مهیاشدن زیرساخت‌ها، به‌تدریج ١٠٧شعبه در استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی ایجاد و به‌این‌ترتیب موسسه، خدمات خود را از مشهد به سایر شهرستان‌ها گسترش داد.

توسعه میزان در سال١٣٨٦ پس از فعالیت موفق در عرصه خدمات مالی و اعتباری در این سه‌استان، در روند تبدیل از «تعاونی» به «موسسه» قرار گرفت. مدیران این موسسه در سال١٣٩٠ همزمان با سال جهاد اقتصادی، ساختمان سرپرستی و شعبه بزرگ و مرکزی خود را در پایتخت افتتاح کردند. با افتتاح این شعبه، سیستم بانکداری متمرکز و سیستم بانکداری الکترونیک موسسه نیز به‌صورت همزمان نصب و راه‌اندازی شد. در سال١٣٩١ موسسه مالی و اعتباری میزان به بازار پرکشش جزیره کیش وارد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها