کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرايت ركود به صنعت سراميک ایران


کد خبر : ۱۰۳۱۱جمعه، ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳:۵۴۳۳۴۵ بازدید

پس ازتوقف 30 روزه توليد سيمان، حالا صنعت كاشي و سراميك 45 روز به تعطيلات مي‌رود .
سرايت ركود به صنعت سراميک ایرانسرايت ركود به صنعت سراميک ایران

مازاد عرضه كاشي و سراميك در كشور مديران و مسوولان صنعت كاشي و سراميك را ناگزير از تصميم‌گيري براي تعطيلي 45روزه توليد محصولات اين رشته فعاليت صنعتي كرده است. آمارها هم اگرچه مثبت هستند اما مازاد عرضه و تغيير و تعديل توليد را حكايت مي‌كنند. بر اساس تازه‌ترين آمارها، توليد كاشي و سراميك با رشد 8/26درصدي بيشترين رشد را در جدول توليد كالاهاي منتخب معدن و صنايع معدني در 10 ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل به خود داشته است. در عين حال، آمارها از كاهش 2/21درصدي توليد كاشي و سراميك در دي‌ماه در مقايسه با آذرماه حكايت مي‌كند. به‌گونه‌يي كه در دي‌ماه سال جاري 26ميليون مترمربع كاشي و سراميك توليد شده است. ميزان توليد كاشي و سراميك در آذرماه 33ميليون مترمربع بوده است.

در همين حال، بهنام عزيززاده مدير انجمن كاشي و سراميك در گفت‌وگو با «تعادل» خبر مي‌دهد كه براي رفع انباشت محصولات سراميكي در انبار كارخانه‌ها، توليد محصولات اين رشته فعاليت صنعتي در كشور ۴۵روزه متوقف خواهد شد.

عزيززاده مي‌افزايد: البته هر سال، كارخانه‌ها در تعطيلات فروردين براي تعميرات با توقف توليد روبه‌رو مي‌شوند. اما امسال مقرر شد از 15 اسفند امسال تا ابتداي ارديبهشت سال آينده توقف توليد كاشي و سراميك داشته باشيم كه البته بخش زيادي از اين تعطيلي با تعطيلات عيد همزمان است.

عزيززاده درباره وضعيت بازار داخل اين صنعت مي‌افزايد: در حال حاضر بازار داخل و همچنين بازارهاي صادراتي كشش زيادي براي خريد كاشي و سراميك ايران ندارد، هم‌اكنون كارخانه‌ها با كمتر از 70درصد ظرفيت خود فعاليت مي‌كنند و در عين حال، صادرات كاشي و سراميك به كشور عراق نيز كاهش يافته است.

وي تصريح مي‌كند: عراق بزرگ‌ترين بازار كاشي و سراميك منطقه به شمار مي‌رود. در همين حال، 80درصد صادرات كاشي و سراميك ايران به عراق صورت مي‌گيرد كه امسال نسبت به سال گذشته با كاهش 10 تا 15 درصدي روبه‌رو بوده است.
مدير انجمن كاشي و سراميك با اشاره به توليد 500ميليون‌ مترمربع كاشي و سراميك در كشور طي سال 92، مي‌گويد: پيش‌بيني ما توليد 450ميليون مترمربع كاشي و سراميك براي امسال بود، اما با توجه به شرايط فعلي پيش‌بيني مي‌كنيم، اين رقم كمتر از 400 ميليون مترمربع باشد.

 
سرايت معضل مسكن به صنعت كاشي

آرمان خالقي، عضو هيات‌مديره خانه صنعت، در گفت‌وگو با «تعادل» درباره اوضاع صنعت كاشي و سراميك مي‌گويد: خوشبختانه كشورمان از لحاظ خاك و مواد معدني از پتانسيل‌هاي خوبي در صنعت كاشي و سراميك برخوردار است.

وي افزود: در اين صنعت معادن و كارخانه‌هايي با ظرفيت بالا مشغول به توليد هستند اما متاسفانه با توجه به شرايط تحريم و ركودي كه در صنعت ساختمان حاكم است، اين قبيل مشكلات به صنعت كاشي نيز سرايت كرده و در حال حاضر با اين نوع مشكلت دست و پنجه نرم مي‌كند.

خالقي اظهار مي‌كند: با توجه به ظرفيت‌هاي بالقوه در اين صنعت، كارخانه‌هاي متعددي از سوي وزارت صنعت مجوز اخذ كرده‌اند و اين همين مساله باعث شده كارخانه‌ها براي رفع انباشت محصولات‌شان فعاليت در اين صنعت را تعطيل كنند.

عضو هيات‌مديره خانه صنعت با اشاره به صادرات صنعت كاشي و سراميك گفت: با توجه به آمارهاي 10ماهه كالاهاي منتخب صنعت خوشبختانه اين صنعت از رشد خوبي برخوردار بوده است و صنعتگران اين بخش با برنامه‌يي منسجم مي‌توانند در بخش صادراتي آن ورود پيدا كنند. خالقي با اشاره به پتانسيل‌هاي موجود اين صنعت گفت: از جمله پتانسيل‌هاي اين صنعت طراحي، رقابتي‌بودن محصولات، فراواني ماده معدني و انرژي است كه در صنعت كاشي در زمينه طراحي از طراحان خوبي برخوردار هستيم و صنعتگران در اين بخش حرف‌هايي براي گفتن دارند و محصولات ايراني به واسطه طراحي و كيفيت مناسب‌شان مورد استقبال كشورهايي چون حاشيه خليج فارس و عراق قرار مي‌گيرد. وي تصريح مي‌كند: براي دستيابي به رشد بيشتر اين صنعت در بخش صادرات بايد توليدكنندگان اين صنعت با تشكيل كارگروهي برند مشتركي را ايجاد كنند تا با توجه به توليد انبوه در بازار هدف و منطقه حرفي را براي گفتن داشته باشيم.


ظرفيت كاشي‌سازي 2 برابر نياز كشور

كمال سيدمحسني، عضو هيات‌مديره انجمن توليدكنندگان كاشي و سراميك، نيز در گفت‌وگو با «تعادل» درباره مشكلات صنعت كاشي و سراميك مي‌گويد: بيش از دو برابر نياز كشور، ظرفيت كارخانه‌يي نصب شده داريم كه اين موضوع خود معضل اساسي در اين صنعت است. به ويژه اينكه ركود صنعت ساختماني و ركود اقتصادي در كشور اين معضل را بزرگ‌تر كرده است.

به گفته كمال سيدمحسني در حال حاضر دپوي كارخانجات و به 350ميليون مترمربع كاشي و سراميك رسيده است و در حال حاضر نيز ظرفيت توليد كمتر از 65 درصد موجود است. عضو هيات‌مديره انجمن توليدكنندگان كاشي و سراميك مي‌افزايد: عاملي كه ركود در صنعت كاشي و سراميك و ساير صنايع را تشديد مي‌كند، سرمايه در گردش بانك‌ها است. متاسفانه نوع تعامل بانك‌ها با بنگاه‌هاي اقتصاد و شيوه خدمات‌دهي بانك‌ها باعث شده است تا توليدكنندگان نتوانند توليد با ظرفيت و كيفيت بالا داشته باشند. در حال حاضر، اغلب صنايع از كمبود نقدينگي رنج مي‌برند و اين مشكلي است كه بانك‌ها سهم اساسي در ايجاد و تداوم آن دارند.

وي با اشاره به صادرات توليد كاشي و سراميك مي‌گويد: در حال حاضر به بيش از 44 كشور صادرات داريم كه از جمله مقصدهاي صادراتي ما كشورهايي چون عراق، افغانستان، پاكستان و كشورهاي آسياي ميانه است، سال 92 نيز 114 ميليون مترمربع صادرات كاشي صورت گرفته كه ارزش آن 445 ميليون دلار بوده است. وي مي‌گويد: اعضاي صنعت كاشي و سراميك از وزارت صنعت تقاضا دارند صدور مجوز تاسيس براي كارخانه كاشي و سراميك را كاهش دهد، چرا كه با تاسيس اين نوع كارخانه‌ها مشكلات و معضلات انباشت محصولات به وجود مي‌آيد و در نهايت نيز هم بازار داخلي ناسالم به وجود آمده و اجناس نامرغوب صادر مي‌شود.

عضو هيات‌مديره انجمن توليدكنندگان كاشي و سراميك ادامه مي‌دهد: افزايش هزينه‌هاي جاري پرسنلي، آب و برق و گاز از سوي دولت نيز بر مشكلات ما افزوده است و ديگر صنعت كاشي و سراميك رمقي براي ايستادگي ندارد.


توليد كاشي 3 برابر نياز كشور

سعيدرضا كريم‌نژاد، دبير انجمن كاشي و سراميك كشور، از دپوي بيش از ۱۸۰ ميليون مترمربع كاشي و سراميك در كارخانه‌هاي كاشي و سراميك استان يزد خبر مي‌دهد.

كريم‌نژاد با اشاره به مشكلات عديده كارخانه‌هاي كاشي مي‌گويد: وضعيت توليد و سراميك در كشور به گونه‌يي است كه هم‌اكنون بيش از 3 برابر مازاد بر مصرف و نياز كشور توليد مي‌شود كه قيمت تمام شده كالا را افزايش داده است. وي تصريح مي‌كند: صادرات كاشي و سراميك به دليل مسائل منطقه‌يي عراق تا حد چشمگيري كاهش داشته و اين مساله بار مالي و مشكلات فراواني را بر صنعت كاشي و سراميك تحميل كرده است. دبير انجمن كاشي و سراميك كشور معتقد است كه در صورت ادامه وضعيت فعلي، كارخانه‌ها مجبور به كاهش توليد و به ناچار تعديل بخشي از نيروهاي كار خود خواهند بود، مگر آنكه دولت از توليدكنندگان پشتيباني كرده و تحولي در صنعت ساخت‌وساز صورت بگيرد.

كريم‌نژاد اظهار مي‌كند: شرايط ركود اقتصادي در كشور و كاهش قيمت نفت و آشفتگي بازار باعث شده كه كارخانه‌هاي كاشي و سراميك با كاهش توليد، دپوي فراوان و عدم صادرات مواجه شوند.


 كاهش شديد مصرف داخلي

مرتضي شريف‌فرد يك توليدكننده و فعال صنعتي كاشي در گفت‌وگو با «تعادل» مي‌گويد: مصرف داخلي صنعت كاشي و سراميك بنا به ركود ساخت و ساز به‌شدت كاهش يافته است.

 به گفته شريف‌فرد در بازار محصولات بهداشتي ساختمان عرضه انبوه كالا، فروش را با مشكل مواجه كرده است.

 وي درباره شرايط كنوني مي‌افزايد: كاهش تقاضا به معناي توقف توليد محصولات نيست، بلكه در اين زمينه ما شاهد كاهش ساخت‌وساز بوده‌ايم كه اميدواريم با ايجاد توافقات هسته‌يي رونق به تمام بخش‌هاي صنعت بازگردد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها