کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حذف پردرآمدها از دریافت یارانه پایان تراژدیک داشت!


کد خبر : ۱۰۳۰۴پنجشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸:۱۵۹۷۸۰ بازدید

کابوس حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه‌ها در سال آینده با تصمیمات روزهای اخیر مجلس و دولت به پایان شومی رسید. قرار بود‌ مکانیزم پرداخت یارانه‌ها ...

کابوس حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه‌ها در سال آینده با تصمیمات روزهای اخیر مجلس و دولت به پایان شومی رسید. قرار بود‌ مکانیزم پرداخت یارانه‌ها و پرداخت آن به همه مردم ‌ یکسان تغییر پیدا نماید که این اتفاق رخ نداد. 

تابناک نوشت : مجلس و دولت بر خلاف قانون هدفمندی، دوباره تصمیم گرفتند ‌روند اشتباه گذ‌شته را ادامه دهند. محمد باقر نوبخت اعلام کرده ‌که «دولت و مجلس نسبت به افزایش قیمت‌ها حساس هستند و نباید به مردم فشار وارد شود و راه دیگر آنکه تعداد‌ یارانه‌بگیران را محدود کنیم و برای آن هم نمی‌توان به راحتی عده‌ای را حذف کرد که کمبود ۱۰ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی یارانه‌ها جبران شود. بسیاری از مردم استحقاق دریافت یارانه نقدی دارند و نمی‌توان افراد پولدار را شناسایی کرد و این نظر مردم است که باعث شده ما و شما مجلسی‌ها امروز اینجا باشیم‌». 

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که همین چندی پیش بود که آقای نوبخت در اظهار نظر متفاوتی اعلام کرد، ‌«یارانه افراد خارج از کشور را بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار داشتیم‌ کامل حذف کرده‌ایم، اما پر درآمدهای داخل کشور نیز به تدریج در حال حذف شدن ‌هستند‌».

بنابراین مشاهده می‌شود که حتی مسئولان دولتی نیز در اظهاراتشان کاملاً ضد و نقیض هستند و این موضوع عاملی خواهد بود که به رغم اینکه تاکنون پیشنهادهای فراوانی جهت حذف یارانه پردرآمد‌ها اعلام شده، هیچ یک از آن‌ها به مرحله اجرا نرسد. 

دولت و مجلس هر بار علت عدم حذف یارانه‌بگیران پردرآمد را ‌نداشتن اطلاعات درآمدی خانوار‌ها اعلام می‌کردند. این موضوع در حالی است که همین آقای نوبخت در ‌اظهار‌نظری کاملاً متفاوت اعلام می‌کند، ‌از ۴۰ پایگاه اطلاعاتی میزان درآمد افراد محرز شده ‌و آن‌ها را در پروسه حذف قرار داده است. 

از آذر ماه سال ۱۳۸۹ با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و تصمیم برای پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در هر ماه به متقاضیان، همواره کسری ناشی از پرداخت‌های نقدی و نماندن هیچ منبعی برای اختصاص به تولید، بهداشت و هزینه‌های دولت که در قانون هدفمندی پیش‌بینی شده بود، از مهم‌ترین مسایل پیش روی دولت‌ها بوده است. 

البته عدم پایبندی به قانون و تصمیم برای پرداخت یارانه نقدی در دولت قبل که آغازگر فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها بود، شروع شد و اکنون با گذشت بیش از چهار سال از کلید خوردن این قانون، دولت و مجلس نتوانسته‌اند راهکار مناسبی برای جلوگیری از هدر رفت خارج از ضابطه منابع پیش‌بینی کنند. 

بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر اختصاص ۵۰ درصد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در هر سال به توزیع نقدی و غیرنقدی به خانوار‌ها، ۳۰ درصد برای حمایت از تولید و ۲۰ درصد برای کمک به هزینه‌های دولت با تاکید بر طرح‌های عمرانی، در این دوران هیچ ‌گاه رقمی به تولید اختصاص نیافت و تنها در سال جاری طبق آخرین آمار ارائه شده، رقمی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۴۸۰۰ میلیاردی در نظر گرفته شده در بودجه به بهداشت و درمان تعلق گرفته است. 

جالب اینکه آقای جهانگیری اعلام کرده است، با توجه به شرایط فعلی به احتمال زیاد در سال آینده نزدیک به ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان، پرداخت نقدی یارانه‌ها کسری داشته باشد. 

این موضوعات چند سؤال مهم را به ذهن متبادر می‌کند. چرا نمایندگان مجلس و دولت به رغم اینکه اذعان دارند روند موجود پرداخت یارانه‌ها به نفع اقتصاد و توسعه کشور نیست و این وضعیت حتی رفاه مردم را در ‌‌نهایت با چالش جدی روبه‌رو می‌کند، پرداخت یارانه نقدی به همه مردم ادامه می‌دهند؟ 

آیا بعضی از موضوعات سیاسی به قدری اهمیت دارند که ‌روی یک تصمیم‌گیری ملی تأثیر گذار است؟ و در ‌‌نهایت اینکه اگر واقعاً تصمیم‌گیری در این موضوع به این دشواری است، چرا این همه تناقضات در اظهارات مسئولان امر وجود دارد؟ 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها