کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

یک دور باطل در بحث واردات خودرو به کشور

کدخبر:۱۰۲۷۹چهارشنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴:۳۹۶۳۴۰ بازدید

با این دو تصمیم اخیر وزارت صنعت، (آزاد شدن واردات متفرقه خودرو و واگذاری قیمت‌گذاری به واردکنندگان) واردات خودرو به کشور عملا به خانه اول ...
یک دور باطل در بحث واردات خودرو به کشور

وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالی اواخر دی‌ماه امسال واردات خودرو از سوی شرکت‌های متفرقه را ممنوع کرد که از آن زمان تا‌کنون، قدم به قدم از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و در نهایت نیز واردات خودرو را به خانه اول خود بازگرداند.

حدود یک ماه پیش بود که ناگهان خبر رسید وزارت صنعت دستور حذف واردات متفرقه خودرو (خارج از مدار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران) را صادر و اعلام کرده از این پس تمام خودروهای سواری خارجی باید از کانال نمایندگی‌های رسمی وارد کشور شوند. این تصمیم وزارت صنعت، معنایی جز ممنوعیت ثبت‌سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور به‌صورت متفرقه یا همان شناسنامه‌ای و شخصی نداشت و طبق آن، هر شخص حقوقی (غیر از نمایندگی‌ها) که قصد واردات خودرو را داشت، باید پس از هماهنگی با نمایندگی‌های مربوطه، به‌دنبال ثبت‌سفارش و واردات می‌رفت.

آن‌طور که مسوولان وزارت صنعت در آن برهه از زمان اعلام کردند، هدف از این کار (حذف ثبت‌سفارش و واردات متفرقه)، هدفمند کردن و کانالیزه شدن واردات خودرو به کشور بوده، چه آنکه به این واسطه مدیریت بهتر و صحیح‌تری بر بازار خودروهای وارداتی‌ها انجام خواهد داد. به گفته آنها، از آنجاکه 70 درصد از بازار خودروهای وارداتی را واردکنندگان متفرقه تشکیل می‌دهند و سهم نمایندگی‌های رسمی تنها 30 درصد است، خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان (از سوی متفرقه‌ها) ارائه نمی‌شود؛ بنابراین اگر کل واردات به دست نمایندگی‌های رسمی بیفتد، ارائه خدمات مناسب به مردم، تضمین خواهد شد. دفاعیات مسوولان وزارت صنعت از «منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی در حالی بود که بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف اصلی این وزارتخانه از این تصمیم، کاستن از حجم واردات خودرو به کشور (به دلیل کاهش قیمت نفت و کمبود منابع ارزی)، است. آنها اعتقاد داشتند که وقتی وزارت صنعت از سهم 70 درصدی واردات متفرقه خودرو می‌گوید؛ بنابراین با حذف متفرقه‌ها، ورود خودروهای خارجی به کشور افت شدیدی را تجربه خواهد کرد.

کارشناسان همچنین تاکید داشتند که اگر دولت به‌دنبال کاهش واردات خودرو است، باید به جای حذف متفرقه‌ها، تعرفه و نرخ ارز را بالا ببرد؛ زیرا با این دو اقدام، ورود خودروهای خارجی به کشور خود به خود کاهش پیدا خواهد کردن هرچند وزارت صنعت در ابتدا اصرار زیادی روی عملی کردن تصمیم خود داشت و استدلال‌های زیادی نیز بابت منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، آورد، اما رفته رفته بر اثر فشار رسانه‌ها و کارشناسان، از تصمیم خود عقب کشید. برخی مسوولان وزارت صنعت البته چون نمی‌خواستند رسما بگویند که تصمیم نادرستی در مورد انحصاری کردن واردات خودرو گرفته‌اند، قدم به قدم راه را برای بازگشت متفرقه‌ها به بازار خودروهای وارداتی باز و در اولین اقدام، ورود خودروهای متفرقه با مجوز نمایندگی‌های رسمی را آزاد اعلام کردند.

در نشست مشترکی که آن زمان مسوولان وزارت صنعت و واردکنندگان رسمی و غیر‌رسمی برگزار کردند، از طرحی با نام «ساماندهی واردات خودرو» رونمایی شد، طرحی که به واسطه آن، متفرقه‌ها می‌توانستند دوباره اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. با توجه به این طرح، شرکت‌های متفرقه می‌توانستند واردات خودرو را به دو روش انجام دهند؛ مطابق با روش اول، واردکننده غیر رسمی می‌توانست پس از واردات خودرو از طریق نمایندگی رسمی، برای ارائه خدمات پس از فروش به خریداران، اقدامات لازم را انجام دهد؛ به این معنی که خودش باید شبکه خدمات پس از فروش را ایجاد می‌کرد. در روش دوم نیز واردکننده غیررسمی ملزم به واردات خودرو از کانال نمایندگی‌های رسمی بود و خدمات پس از فروش شان نیز از طریق همین نمایندگی‌ها به مشتریان ارائه می‌شد.

روش‌های ابداعی وزارت صنعت در حالی بود که همان زمان کارشناسان تاکید کردند این دو روش به اصطلاح جواب نخواهد داد؛ زیرا نمایندگی‌های رسمی تمایلی به فعالیت متفرقه‌ها ندارند و بنابراین اجازه نمی‌دهند آنها (متفرقه‌ها) به این راحتی‌ها خودرو به کشور بیاورند. آنها تاکید داشتند که بسیار بعید است نمایندگی‌ها اجازه عرض اندام چندانی را در بازار خودروهای وارداتی به متفرقه‌ها بدهند و این نتیجه‌ای جز انحصار نخواهد داشت. اما در همین کش و قوس بود که وزارت صنعت با اعلام ضوابطی 14گانه، از ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (به عنوان نهادی دولتی) به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خبر داد. این تصمیم وزارت صنعت، سبب بهت کارشناسان شد، چه آنکه نمی‌توانستند ورود دولت به قیمت‌گذاری در بازاری کاملا رقابتی را هضم کنند. با این تصمیم وزارت صنعت، قیمت خودروهای وارداتی عملا توسط سازمان حمایت تعیین می‌شد تا بازار وارداتی‌ها نیز مانند بازار خودروهای دخلی، دستوری شود.

در این گیرودار اما وزارت صنعت یک قدم دیگر از تصمیم بحث‌برانگیز خود مبنی‌بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، عقب کشید و اعلام کرد متفرقه‌ها می‌توانند بدون فعالیت زیر نظر نمایندگی‌های رسمی، اقدام به واردات خودرو کنند. طبق گفته مسوولان وزارت صنعت و براساس شیوه‌نامه جدید، واردکنندگان غیررسمی خودرو (متفرقه‌ها) در صورت تضمین ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان، مجاز به واردات خودرو خواهند بود و این یعنی وزارت صنعت عملا از تصمیم یک ماه پیش خود مبنی بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، منصرف شده است. بر این اساس، واردکنندگان متفرقه یا باید به طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافقنامه با نماینده رسمی، این خدمات را ارائه دهند.

وزارت صنعت همچنین برای آنکه به قول خودش اجحافی در حق واردکنندگان متفرقه رخ ندهد، اعلام کرده شیوه‌نامه و توافقنامه‌ میان واردکنندگان متفرقه و رسمی را خود تدوین می‌کند؛ زیرا نمی‌خواهد رسمی‌ها در این مورد «سلیقه محور» عمل کنند.این تصمیم وزارت صنعت در حالی بود که دیروز نیز سازمان حمایت اعلام کرد «قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به واردکنندگان واگذار شده است.» آن‌طور که رئیس سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داده، قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، به واردکنندگان محول شده و این سازمان نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر تخلفی صورت گیرد، با آن برخورد خواهد کرد.

با این دو تصمیم اخیر وزارت صنعت، (آزاد شدن واردات متفرقه خودرو و واگذاری قیمت‌گذاری به واردکنندگان) واردات خودرو به کشور عملا به خانه اول خود برگشت و حالا باید از مسوولان وزارت صنعت پرسید که هدف از این دور باطل چه بوده است؟ 

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

ماشین باز: 1393/12/607:25:55،
119
12
من الان هشت ماهه پول ریختم شرکت آسان موتور برای خرید سانتافه هنوز به من تحویل ندادن جواب درست و حسابی هم به آدم نمی دن ولی به روزی واردات انحصاری بخواد بشه.
نامی: 1393/12/607:52:54،
79
9
ای بابا خوب آزاد کنید تعرفه ها رو دیگه . بیعنی چی آخه ؟ اگه متطقت اینه جاهای دیگه هم تعرفه میگیرن پس سرتون رو تو برف نکنید و نگاه کنید خودرو ساز های داخلیش چه دارن واسه مردمش درست می کنند !!
آقا زاده ای که تو مسئول این کارایی اینو بدون توی چین این ماشین های چینی که میاد ایران رو خودشون سوار نمیشن !!
بالاخره آه یه مظلوم گریبان گیر میشه
محمد: 1393/12/608:52:25،
53
11
"بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف اصلی این وزارتخانه از این تصمیم، کاستن از حجم واردات خودرو به کشور (به دلیل کاهش قیمت نفت و کمبود منابع ارزی)، است"

"کارشناسان همچنین تاکید داشتند که اگر دولت به‌دنبال کاهش واردات خودرو است، باید به جای حذف متفرقه‌ها، تعرفه و نرخ ارز را بالا ببرد؛ زیرا با این دو اقدام، ورود خودروهای خارجی به کشور خود به خود کاهش پیدا خواهد کرد"

بالاخره تعرفه بالا ارز از كشور خارج ميكنه يا نه؟؟؟؟؟؟؟
اگه تعرفه زياد بشه كه ارز بيشتري احتياجه
مشكل ما اينه كه چشممون رو بروي واقعيات ميبنديم

يعني همين سانتافه اي كه ٣ سال پيش ٤٠ ميليون بود الان شده ٢٠٠ ميليون و پرفروش ترين وارداتيه.

پس با افزايش تعرفه، خودروهاي رده بالا باز هم مشتري دارند اما اين افزايش، فقط اجحاف به حق مصرف كننده خواهد بود و تبديل خودروهاي اقتصادي دنيا به خودروهاي لوكس براي هموطنان
شسیشس: 1393/12/608:54:40،
30
9
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی. البته باید دید از عقل در چه جهت استفاده میشه له مردم یا علیه مردم.
افشین: 1393/12/612:15:25،
27
8
اینا همش جنگ زرگریه تمام خودرو سازان خارجی گارانتی بین المللی دارند یعنی اگر یک خودرو در استرالیاخریداری بشه و بره کانادا و در اونجا اتفاقی براش بیوفته طبق شرایط گارانتی تعمییر می شود و نمی گویند که چون از ما نخریدی به ما ریطی نداره بعدش هم سوال دیگر من اینه چرا با این همه بوق و کرنا در مورد الودگی هوای شهرها چرا خبری از خودروهای هایبریدی و الکتریکی نیست جهت اطلاع دوستان خودروی برقی در پکن نیم بها عرضه میشود یعنی نیمی از قیمت را خریدار و نیمی دیگر را دولت و شهرداری پرداخت میکند
علیرضا: 1393/12/613:53:40،
29
10
من هم مرداد ماه 80 میلیون برای توسان پول به حسابشون ریختم ،اینطرف سال که خبری نیست ،اونطرف سال هم که معلوم نیست ،من نمیدانم وزیر صنعت چرا جلو این همه نامردی شرکت آسان موتور را نمیگیره؟!!آقای نعمت زاده جان زن و بچه هات مشکل مردم را با خانواده گرامی حل کن.
مجید: 1393/12/614:37:20،
25
7
ظلمی که داره تو کشور ما به مردم توی خودرو میشه

تو هیچ جای دنیا سابقه نداره

خدا از سر ویران خودرو و سایپا نگذره

Mohsen: 1393/12/607:34:33،
85
12
چقدر اینا دلشون واسه مردم میسوزه آخه ای خدا!
چی میشد چشم باز میکردیم تو مملکتی غیره ایران با یه نژاده دیگه متولد میشدیم
دیگه خسته شدیم از این همه فضای اقتصادی و..بسته!
جون هرکی دوست دارید این طمعتون رو بزارید کنار،ایران رو منطقه آزاد کنید بزارید مردم بهترین زندگیشون رو بکنن،مگه ما چیمون کمتره!
پهدی: 1393/12/607:37:49،
45
10
رانت بود که با این کلک تو نستن ماشینهای باد کرده روی دستشون بفروشن وقیمتهارو بالا ببرن
اقتصاددان: 1393/12/607:38:43،
42
9
هدف فقط درست كردن جو روانى مثبت به مردم براى خريدن خودرو و خروج از ركود ميباشد همين!
صابر: 1393/12/607:52:21،
25
10
من اون موقع که این خبر گذاشته بودید گفتم اینا طرح میدن میمونن توش دوباره بر میگردن سر جای اولشون چون تمام طرحاشون به دور از واقعیت اجتماعی اقتصادی کشور فقط بدنبال پیدا کردن طرز فکر خودشونن
حق: 1393/12/608:13:09،
29
13
خودشون هـم نمى دونن چيكار مى كنن. اگه مديريت خوب بود اينهـمه اختلاس و رانت بوجود نمى اومد
زال: 1393/12/608:20:14،
21
11
بارو كنيد چند سال پيش پاى تلوزيون بودم خبر نگار از وزير صنعت سؤال كرد چرا خودرو در ايران گران است ايشون با صراحت اعلام كرد در عوض بنزين ارزان هـست البته بنزين اون موقع صد تومان بود ايشان الان چه جوابى دارن
م: 1393/12/611:19:22،
15
6
مگر بايد جواب بده ؟ مگر اصولا كسي در ايران جواب هم ميده كه ايشون نفر دومش باشه؟
احسان: 1393/12/608:35:37،
28
11
تنها راه نجات صنعت خودرو ایران قرار گرفتن در زنجیره خودرو سازی و قطعه سازی جهانی است. یعنی ایران خودرو و سایپا ماشین روز تولید کنند. اگر تحریمند تا پایان این شرایط واردات (دلالی) و خدمات آنها را انجام دهند. با این کار فقط مواد اولیه، انرژی و البته جان انسانها را هدر می دهند.
علی: 1393/12/609:03:46،
19
14
من که گفته بودم اینا عقب نشینی میکنند همین الانش رکود توافق انجام میشه وقیمت ها نصف میشه تاریخ توافق هسته ای ۹۴/۱/۱۰
آفرودر حرفه ای: 1393/12/609:09:39،
13
19
یه نتیجه داشت فکر کنم.آخر سال باعث شد همه ی واردات متفرقه دی ماه یجا هر چی تونستن وارد کنن نزدیک دو برابر واردات داشتیم نسبت به ماههای قبل که طرف عرضه نزدیک عید زیاد شد ولی پشت سرش وارداتم انحصاری نشد و این باعث می شه قیمت های ماشین وارداتی شب عید باد نکنه که هیچی نمایندگی ها هم بعد از عید عمرا صحبت افزایش قیمت خودرو بکنن به این می گن کنترل تورم با رانت
این دفه رو باس بگم روحانی کارت خوب بود
احمد: 1393/12/610:35:37،
14
10
همیشه میای یه سری حرف المی میزنی ، بی سرو ته !!!
تازه غیر محتوای ببی ربطشم اصلا معلوم نیس جمله بندیت چی هست ، انصافا خودت میدونی چی نوشتی !!!
احسان: 1393/12/611:36:37،
9
8
احمد راست میگه
آفرودر حرفه ای: 1393/12/611:39:08،
17
11
دیگه کلک رشتی به این سادگی چیش مبهمه... گفتن می خوایم انحصاری کنیم همه حول کردن هر چی می خواستن وارد کنن همون ماه وارد کردن ماشین تو بازار زیاد شد بعد گفتن انحصاری نمی کنیم حالا از سر زرنگی یا عمدی... چی شد هر چی وارد کردن موند تو بازار رو دستشون اونم قبل عید که همیشه قیمتا آماده بالا رفتنه
به این ترتیب تا نیمه اسفند رسیدیم ولی قیمت وارداتی ها هنوز افزایش خاصی نداشته چون ماشین زیاده تو بازار
اینجوری دولت بدون اینکه یک قرون از جیب بزاره بازار ماشین رو آروم کرد اونم شب عید!!
علی : 1393/12/609:38:39،
27
6
هدف بالا بردن قیمت ماشین بود. هر زمان خواستن چیزی کنترل کنند بالا رفت. دلار کنترل کردن بالا رفت مرغ کنترل کردن بالا رفت آجیل شب عید کنترل کردن بالا رفت مسکن کنترل کردن بالا رفت جدا این مسولان با فکر کازی انجام میدند یا اوا انجام میدند بعد فکر میکنند ؟ نخواستیم فکر مردم و قیمت ها باشید پول های اختلاس شده رو بر گردونید ...
مهدی: 1393/12/611:21:40،
14
10
انحصار واردات مغایر قانون تجارت است و همچنین اگر نمایندگی ، نمایندگی است ، باید خدمات و گارانتی بین المللی ارایه کند .
علی: 1393/12/612:57:51،
13
8
یعنی چی که آزاد بشه ؟ پس چه جوری ایرانخودرو وسایپا ماشینهاشون رو به مردم چندبرابر قیمت بدهند؟
سانتافه: 1393/12/614:03:53،
14
9
سلام بنده در تیرماه سانتافه 120روزه ثبت نام کردم بعد از گذشت 9 ماه و بعد از3 ماه تاخیر هر بار به یک بهانه واهی و دروعی تحویل ماشین رو خرداد 94 اعلام کردند از این شرکت به کجا میشه شکایت کرد .بعد از این همه مدت دیگه اون ماشین چه ارزشی داره واسه من
ناصر: 1393/12/614:29:29،
7
7
حال ديگر بجائ اينكه مجلس وزير را استيضاع كند وزير خودش رااستيضاع كرد با اين كاراش
ash: 1393/12/614:32:39،
20
10
36 ساله دور باطله میزنیم
حسن: 1393/12/615:34:18،
11
6
دلیل عقب نشینی این بود که خودرو متفرقه رو کیا میارن،عمه من.اینا زورشون نرسید،اینا میخاستم انحصاری کنن خودرو رو

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل