کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت نامعلوم جامانده‌های سهام عدالت


کد خبر : ۱۰۲۵۶سه شنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰:۴۷۲۴۷۳ بازدید

بحث و نظر درباره چگونگی واگذاری سهام عدالت به جامانده‌‌‌‌‌ها، واگذاری سود این سهام و آزادسازی آن چند ماهی است که در میان مجلس و دولت ...

 بحث و نظر درباره چگونگی واگذاری سهام عدالت به جامانده‌‌‌‌‌ها، واگذاری سود این سهام  و آزادسازی آن چند ماهی است که در میان مجلس و دولت در رفت‌وآمد است. سازمان خصوصی‌سازی معتقد است آزادسازی این سهام در شرایط کنونی درست نیست و از سوی دیگر دست‌اندرکاران بخش خصوصی از تعلق نگرفتن این سهام به جامانده‌ها بویژه کارگران ساختمانی گله‌مند هستند.

در این‌باره نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس معتقد است عملکرد مدیران سهام عدالت موجب بی‌اطلاعی مردم از ساز و کار اداره این سهام شده و موضوع پاداش‌های کلان در تعاونی‌های سهام عدالت جای تأمل دارد. محمدرضا پورابراهیمی درباره لایحه آزادسازی سهام عدالت هم گفته است پارسال همزمان با بررسی بودجه 1393، موضوع آزادسازی سهام عدالت مطرح و قرار شد به لحاظ اهمیتی که این موضوع دارد در قالب طرحی جدا از احکام بودجه پیگیری شود.

به‌گفته وی، موضوع آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت امسال با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت، سازمان خصوصی‌سازی و برخی نمایندگان مجلس مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت و در نهایت لایحه آزادسازی سهام عدالت در چند ماه گذشته از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به هیات دولت ارسال شد. وی با بیان اینکه این لایحه تاکنون توسط کمیسیون‌های مختلف دولت بررسی و حتی به تایید کمیسیون اقتصادی دولت نیز رسیده است، گفت: علاوه‌ بر این نیز به‌تازگی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری برای پیگیری لایحه آزادسازی سهام عدالت نوشته‌ایم.

پورابراهیمی درباره آخرین وضع تحقیق و تفحص از سهام عدالت نیز تصریح کرد: این طرح در چند هفته گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید که بر این اساس قرار است تا پایان امسال کارگروهی در کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شود تا همزمان با بررسی آزادسازی سهام عدالت، تحقیق و تفحص از این سهام نیز انجام شود. پورابراهیمی با بیان اینکه در سبد سهام عدالت 40 درصد سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از جمله پتروشیمی‌ها، ملی صنایع مس، بانک‌ها و بیمه‌ها قرار دارد، تاکید کرد: بر این اساس از هر 5 عضو هیات مدیره شرکت‌ها، 2 نفر از سهام عدالت حضور دارند که نه پاسخگوی عملکرد خود به دولت هستند و نه مردم و به پرسنل مدیرعامل برای انجام دستورهای او تبدیل شده‌اند.

وی درباره حضور نمایندگان دولت در هیات مدیره شرکت‌ها نیز اظهار داشت: این تصمیم در چند ماه گذشته صورت گرفته است تا قبل از آزادسازی، نمایندگان دولت به‌عنوان نمایندگان سهام عدالت در هیات مدیره شرکت‌ها حضور داشته باشند، بر این اساس نیز هر چند مالکیت و مدیریت سهام عدالت به دولت واگذار می‌شود اما این افراد باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.


تکمیل طرح توزیع سهام‌عدالت کارگران ساختمانی

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه از تکمیل شناسایی و توزیع سهام‌عدالت در میان کارگران فصلی و ساختمانی خبر داد. غلامرضا بستان‌منش با بیان این مطلب به رادیو اقتصاد گفت: وزارت تعاون اهتمام جدی در این زمینه دارد تا همه کارگران به حقوق خود برسند. بستان‌منش اظهار داشت: شرکت‌های تعاونی سهام‌عدالت کارت‌های سهام‌عدالت را در میان افراد واجد شرایط توزیع کرده‌اند.

 وی از همکاری با سازمان خصوصی‌سازی برای شناسایی، پالایش و تکمیل فرم اطلاعات خانوارهای کارگران مشمول توزیع سهام‌عدالت خبر داد و گفت: حدود500 هزار نفر هم ظرفیت داریم که می‌توان برای پوشش افراد جامانده استفاده کرد.  بستان‌منش گفت: سازمان خصوصی‌سازی 2 میلیون و 335 هزار و 300 فرم ثبت‌نام برای کارگران فصلی و ساختمانی توزیع کرده که یک‌میلیون و 968 هزار و169 فرم تکمیل و تحویل شده است. وی اظهار داشت: کارگران مشمول توزیع سهام‌عدالت با افراد خانوار خود به 8 میلیون نفر می‌رسند.  بنابراین گزارش، از حدود 8 سال پیش نام‌نویسی از متقاضیان دریافت سهام‌عدالت آغاز شد و تاکنون شمار ثبت‌نام‌شدگان 42میلیون نفر را شامل می‌شود و با اضافه شدن بخشی از کارگران فصلی به متقاضیان پیشین این تعداد به 48 میلیون نفر خواهد رسید.

سهام‌عدالت در قالب 61 شرکت دولتی واگذار شده است.  پول سهام از محل سود آن آزاد شود و مهلت زمان آن نیز 10 سال پیش‌بینی شده است و از سال 85 تا 94 فرصت طبیعی برای اجرای طرح سهام‌عدالت وجود دارد.  فرآیند اجرای طرح توزیع سهام‌عدالت در چند سال گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است که با روی کارآمدن دولت یازدهم، موضوع ساماندهی سهام‌عدالت به‌عنوان یکی از اولویت‌های ویژه در دستور کار قرار گرفته و با شناسایی آسیب‌های موجود، راهکار مشخصی جهت به ثمر رساندن و ساماندهی طرح توزیع سهام‌عدالت کارگران ساختمانی و فصلی تکمیل خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها