کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در تعيين دستمزد، صدای بيکاران را هم بشنويم


کد خبر : ۱۰۲۳۴دوشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵:۲۹۲۳۱۵ بازدید

اگر چه صاحبان مشاغل کساد بودن بازار و نبودن مشتري براي فروش محصولات را علت کليدي استخدام نکردن نيروهاي جوان مي دانند اما دليل ديگری ...

چند وقتي هست که ديگر در جست و جوي شغل نيست. ديگر انگيزه و تواني براي از اين اداره به آن سازمان رفتن ندارد. از 2 سال پيش که از دانشگاه فارغ التحصيل شد، در به در به دنبال شغل بود؛ اما دريغ از کاري که بتواند درآمد معقولي به دست آورد. اين روزها هم که طاقتش طاق شده است، در خانه مي نشيند و فوتبال هاي داخلي و خارجي را با جديت پيگيري مي کند. البته به تازگي که از کسب درآمد نا اميد شده است، تصميم دارد بار ديگر به سراغ کتاب و دفترش برود؛ بلکه در کنکور کارشناسي ارشد فرجي حاصل شود.

آنچه در بالا گذشت برشي از زندگي بسياري از جوانان اين مرز و بوم است. در حال حاضر حدود يک ميليون و 500 هزار نفر از جوانان بين 15 تا 29 سال به دنبال کار بوده اند اما شغلي پيدا نکرده اند. اگر به اين تعداد دانشجوياني که از نبود شغل به دانشگاه پناه برده اند را هم اضافه کنيم، آمار و ارقام سر به آسمان مي کشد.

بيکاري و نا اميدي در يافتن شغل معضلي جدي است که نه تنها پيامدهاي اقتصادي زيادي را به همراه دارد بلکه فرهنگ و اجتماع را هم به انحطاط مي کشاند.اصلي ترين دليل ايجاد اين وضعيت، نبودن تقاضاي نيروي کار از طرف بنگاههاي اقتصادي است. يعني صاحبان کارگاه ها و کارخانه ها و مغازه ها استخدام کارگر جديد را سود آور نمي دانند و ترجيح مي دهند با کارگران پيشين کار را جلو ببرند.

اگر چه صاحبان مشاغل کساد بودن بازار و نبودن مشتري براي فروش محصولات را علت کليدي استخدام نکردن نيروهاي جوان مي دانند اما دليل ديگري که وجود دارد دستمزدهايي است که به کارگران پرداخت مي شود. بنگاه زماني که دستمزد پايه قانون کار و پرداخت سهم بيمه صاحب کار و ساير تعهدات را مي بيند، طبيعي است که دست از اشتغال مي کشد. البته نمي خواهيم اينگونه وانمود کنيم که با پايين آمدن دستمزد، همه مشکلات بيکاري حل مي شود ولي بايد به اين جنبه قضيه نگاه کنيم که اگر دستمزد افزايش پيدا کند، پيدا کردن شغل براي بيکاران سخت تر مي شود.

اين بيکاران ماهيتاً هيچ تفاوتي با افرادي که شاغل هستند ندارند و شوراي عالي کار بايد حال و روز آن ها را نيز در نظر بگيرد.مسئولان اتحاديه هاي کارگري با پيش زمينه ذهني «وجود سودهاي سرشار براي کارفرمايان» همواره به دنبال بيشتر کردن دستمزد کارگران هستند، بي آنکه نيم نگاهي به حال و روز جمعيت بيکار جامعه بيندازند. لذا اکيدا پيشنهاد مي شود که در تصميم گيري ها و چانه زني هاي دستمزد نيروي کار، فقط وضعيت شاغلان ديده نشود، بلکه وضعيت بيکاران نيز در نظر بيايد.

همچنان جوانان زيادي هستند که شغل مي جويند و نمي يابند؛ شايد مهندس شوند و دوره کارشناسي ارشد خود را هم بگذرانند. اصلا بعيد نيست که مدرک دکتراي خود را هم قاب بگيرند اما آن چيزي که مهم است شغل است و کار.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها