کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ميزان خريد‌ و‌ فروش ملک در تهران / جدول + نمودار


کد خبر : ۱۰۲۳۲دوشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸:۱۲۵۷۴۶ بازدید

سال 93، فرصت طلايي وزارت راه و شهرسازي دولت اميد و تدبير بود تا از طريق تحرك‌بخشي به بازار مسكن، اقتصاد كشور را از تنگنای ركود نجات ...

سال 93، فرصت طلايي وزارت راه و شهرسازي دولت اميد و تدبير بود تا از طريق تحرك‌بخشي به بازار مسكن، اقتصاد كشور را از تنگنای ركود نجات دهد. به اين ترتيب، وزارتخانه مربوطه برنامه‌هاي خود را با بازنگري در طرح جامع مسكن آغاز كرد تا با الگوبرداري صحيح از پروژه‌هاي موفق ساير كشورها، ديگر شكستي را در حوزه توسعه مسكن تجربه نكند. به اين ترتيب، برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه مسكن با راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري متعدد در سطح ملي و محلي شروع شد تا اينكه به اين شكل بازار مسكن از ظرفيت بازارهاي سرمايه و ابزارهاي مالي بهره‌مند شود. همچنين رساندن سهم مسكن از تسهيلات بانكي به 25درصد، ديگر هدف وزارتخانه بود كه براي تحقق آن وزارت راه و شهرسازي گام بزرگي براي هدايت اين نوع تسهيلات به حوزه مسكن برداشت. بر اين اساس، وزارت راه ‌و شهرسازي سقف تسهيلات بانكي ساخت مسكن را تا 50ميليون تومان افزايش داد تا رونق ساخت‌و‌ساز در بازار مسكن شكل بگيرد.

البته افزايش سقف وام خريد مسكن تا سقف 80ميليون تومان از ديگر برنامه وزارت راه و شهرسازي براي تحرك‌بخشي به بخش مسكن بود. اما اختلاف‌نظر اين وزارتخانه با بانك مركزي باعث شد، تصويب آن با حرف‌و‌حديث همراه باشد و به اين ترتيب به سال آينده موكول شود. همه اين برنامه‌ها و تصميم‌گيري‌ها حاكي از آن‌است كه سال94 آبستن اتفاقات مهمي براي حوزه مسكن است. با اين‌حال، آمار رسمي منتشرشده از سوي وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد ميزان معاملات مسكن در كلان‌شهر تهران طي بهمن سال جاري با كاهش مواجه بوده است.

چرا كه در بهمن93 بالغ بر 6هزار و 979واحد آپارتمان مسكوني در دفاتر مشاور املاك خريد‌و‌فروش شده است. اين در حالي است كه در بهمن سال92 اين ميزان بالغ بر 8هزار و 938واحد بوده تا حجم معاملات مسكن در ماه گذشته 22درصد كاهش يابد. البته در مقايسه با دي سال جاري كه هفت‌هزار و 810 واحد آپارتمان به فروش رسيده بود، حجم معاملات يازدهمين سال جاري نسبت به ماه گذشته آن حدود 11درصد كاهش يافته است. اين روند نزولي در بازار اجاره مسكن پايتخت نيز رخ داده است. چرا كه طي بهمن سال جاري در تهران چهار‌هزار و 658واحد مسكوني اجاره شده است. در مقايسه با بهمن سال گذشته مي‌توان دريافت كه حجم اين نوع معاملات مسكن 9/35درصد كاهش يافته است. زيرا براساس اجاره‌نامه‌هاي صادرشده از سوي دفاتر مشاور املاك در بهمن سال گذشته، هفت‌هزار و 706 ملك اجاره شده است.

همچنين در دي سال جاري پنج‌هزار و 695واحد آپارتمان مسكوني اجاره شده است. بنابراين طي بهمن سال جاري بازار مسكن با كاهش 2/18درصدي مواجه باشد. با وجود ركودي كه بازار مسكن كشور در چند سال اخير آن را تجربه كرده است، كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند باتوجه به سياست‌هاي توسعه مسكن اتخاذ‌شده از سوي وزارت راه و شهرسازي، سال94 خاستگاه بازار مسكن براي گذار از دوران ركود است.

 خريد‌و‌فروش مسكن

براساس آمار منتشره از سوي وزارت راه و شهرسازي طي بهمن سال جاري حدود 6هزار و 979واحد مسكوني در دفاتر مشاور املاك پايتخت خريد‌و‌فروش شده است كه ارزش هر مترمربع اين املاك به‌طور ميانگين حدود چهار‌ميليون تومان بود. با اين‌حال، بيشترين ميزان خريد‌و‌فروش واحدهاي مسكوني پايتخت در دفاتر منطقه4 واقع در شمال تهران با صدور 772 مبايعه‌نامه با متوسط ارزش چهارميليون و 800هزار تومان براي هر مترمربع آپارتمان مسكوني انجام گرفته است. پس از آن مشاوران املاك ديگر منطقه شمالي تهران يعني منطقه2 تهران بيشترين مشتري براي املاك واقع در شمال‌غرب تهران پيدا كردند تا بتوانند 653واحد آپارتمان مسكوني را با ارزش ميانگين متري 6ميليون و 200هزار تومان به فروش برسانند. همچنين مالكان آپارتمان منطقه5 از اقبال بلندي براي فروختن واحد خود برخوردار بودند. چرا كه 537واحد آپارتمان مسكوني با متوسط قيمت متري چهارميليون و 600هزار تومان خريد‌و‌فروش شد.


 اجاره مسكن

آمار رسمي وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد طي بهمن سال جاري حدود چهار‌هزار و 658 اجاره‌نامه در پايتخت صادر شده كه متوسط اجاره‌بهاي هر مترمربع اين آپارتمان‌هاي مسكوني اجاره‌شده حدود 19‌هزار تومان است. همچنين بيشترين آپارتمان اجاره‌شده در منطقه2 انجام گرفته با ميانگين اجاره‌بهاي 26هزار تومان براي هر مترمربع صورت گرفته است. به‌عبارت ديگر هزينه اجاره يك آپارتمان 100متري در منطقه2 تهران طي بهمن سال جاري حدود دوميليون و 600هزار تومان بود. البته ارزش اجاره اين در منطقه5 تهران با اجاره 550مورد بيشترين حجم اجاره داشته بالغ بر دوميليون و 200هزار تومان بود. پس از اين دو منطقه مذكور، بيشترين تعداد اجاره‌نامه صادر شده از سوي دفاتر مشاور املاك منطقه7 واقع در مركز تهران با تعداد 386 فقره انجام گرفته كه براساس آن اجاره‌بهاي هر مترمربع آپارتمان مسكوني در اين منطقه حدود 22هزار تومان است.


 بازار مسكن در سال 94

سياست‌هاي توسعه مسكن وزارت راه و شهرسازي در سال جاري نشان مي‌دهد در سال آينده با رويدادهاي مهمي مواجه خواهيم بود. البته تعداد قابل‌توجهي كارشناس مسكن نسبت به بازگشت رونق به بازار مسكن از نيمه‌دوم سال آينده ابراز اميدواري كردند. اين نگاه خوش‌بينانه در حالي است كه به گفته اين كارشناسان بايد انتظار افزايش قيمت در حوزه مسكن را داشت.با اين‌حال، رسمي‌ترين پيش‌بيني از سوي معاون وزير راه و شهرسازي حاكي از آن‌است كه روزهاي طلايي بازار مسكن از ارديبهشت سال94 آغاز مي‌شود. همچنين قيمت مسكن با اختلاف 5درصدي كمتر از تورم رشد خواهد كرد.

43qr31j8qdzcywj6381.png


ميزان خريد‌ و‌ فروش ملك در تهران


f7a1c6mlchzaxrekmoff.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها