کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرمایه‌گذاران بازار مسکن و طلا برندگان 10 سال گذشته


کد خبر : ۱۰۱۸۷شنبه، ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱:۴۶۵۲۱۱ بازدید

یک کارشناس بورس گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد افرادی که در بازارهای طلا و سکه و مسکن سرمایه‌گذاری کرده بودند 10 برابر در ...

یک کارشناس بورس گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد افرادی که در بازارهای طلا و سکه و مسکن سرمایه‌گذاری کرده بودند 10 برابر در 10 سال گذشته سود کردند، آنهایی که دلار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند سه برابر و آنهایی که بورس را انتخاب کردند 7 برابر در 10 سال گذشته سود نصیبشان شده است.

امیرحسین اسماعیل‌پور در همایش سرمایه گذاری در بورس بایدها و نبایدها اظهار کرد: بازارهای کالا، طلا، مسکن، بانک و ارز چهار بازار اصلی بورس را به وجود می‌آورند که بازار اولیه و ثانویه از مهمترین بازارها هستند.

وی با بیان اینکه ثبت یک شرکت ورود آن را به بازار اولیه تایید می‌کند و پس از ورود و قیمت‌گذاری بازار ثانویه ایجاد می‌شود، افزود: روند بررسی بازار سکه نشان می‌دهد که در 10 سال گذشته یعنی از سال 1383 تا کنون سکه تمام بهار آزادی از 105 هزار تومان به 900 تا یک میلیون تومان در سال 1393 رسیده است و این یعنی در این بازار ما با رشد 10 برابر مواجه بوده‌ایم.

این کارشناس بورس اضافه کرد: سکه در بازار کشور دارای دو وجه است چراکه هم تابع تغییرات قیمت ارز بوده و هم تابع تغییرات قیمت طلا است و این بازار این نوید را به مشتریانش می‌دهد که از دو سو می‌توانند سود کنند و البته از دو سو می‌توانند ضرر هم ببینند.

اسماعیل پور به بازار ارز اشاره کرد و ادامه داد: دلار در سال 1383 حدود 870 تومان قیمت داشت، اما فروردین سال جاری قیمت آن سه هزار و 100 تا 3 هزار و 500 متغیر بوده است و این یعنی در 10 سال گذشته بازار دلار نزدیک به سه برابر سود داشته است.


بازار مسکن؛ جالب‌ترین بازار

وی بازار مسکن را بازار جالبی عنوان کرد و گفت: این بازار از آن بازارهای قدیمی است که ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری بسیار آن را می‌پسندند و آنچه تحقیقات نشان داده در کشور بازار مسکن به طور تقریبی از سال 1383تا 1393 نزدیک به 10 برابر رشد قیمت داشته است.

اسماعیل پور به شاخص بورس در 10 سال گذشته اشاره کرد و افزود: این شاخص از 11 هزار واحد در سال 1383 به 70 هزار واحد در ابتدای سال 1393 رسیده که نشان از افزایش هفت برابری در این 10 سال می‌دهد.

وی به رابطه دلار با شاخص بورس اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ دلار باعث افزایش نرخ خدمات شرکت‌ها و به همین واسطه باعث افزایش سود شرکت می‌شوند و به دلیل اینکه شرکت‌های بورس، صادرات محور هستند و نرخ‌های آنها با نرخ‌های بازار جهانی تعیین می‌شود و بیشتر شرکت‌هایی که بورس بر روی آنها می‌چرخد پتروشیمی و معدنی هستند دلار بر روی بورس بسیار موثر است.


ارتباط امید با صعود بورس

نویسنده کتاب "شناخت گاوها در بورس" افزود: البته گاهی امیدواری‌ها در جامعه، بورس را مثبت می‌کند برای مثال در سال گذشته با پایین بودن نرخ ارز بورس همچنان صعود بود و دلیل آن برمی‌گشت به توافق ژنو و احتمال دسترسی به منابع مالی و بانک‌های خارجی که انجام نشد و امیدواری‌ها از بین رفت و بورس فرو ریخت، اما آنچه بررسی‌ها و اطلاعات نشان می‌دهد شاخص بورس 85 درصد به نرخ دلار وابستگی دارد.

اسماعیل‌پور رابطه نفت و درآمدهای نفتی با شاخص بورس را مورد بررسی قرار داد و گفت: شاخص بورس زمانی رشد کرده است که درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده یعنی در زمان دولت احمدی‌نژاد که نفت در اوج فروش و قیمت خود بود شاخص بورس نیز به روند صعودی ادامه می‌داد چراکه دولت پول داشت و به جامعه تزریق می‌کرد و باید بدانیم پولی که دولت به جامعه تزریق می‌کند 5 برابر بیشتر از مقدار واقعی اثر دارد.

وی اضافه کرد: پس زمانی که ما درآمدهای بالای نفتی داریم شاخص خوبی هم داریم و باید گفت که وابستگی شاخص به درآمدهای نفتی 88 درصد است.

این تحلیل‌گر بورس بحث نفت اوپک را مهم تلقی کرد و گفت: نفت اوپک تاثیری در بورس ایران ندارد چراکه اصلا در وضعیت نفت کشور آنچه برای ما مهم است تعداد بشکه‌های نفتی است که می‌فروشیم و بالا و پایین شدن قیمت برای ما از اولویت برخوردار نیست چراکه نفث بر سه محور نرخ ارز، تعداد بشکه و نرخ هر بشکه برای ما مهم می‌شود.

اسماعیل‌پور بودجه عمرانی را هم یکی دیگر از شاخص‌های مهم برای صعود بورس عنوان کرد و افزود: افزایش بودجه عمرانی کشور شاخص بورس را بالا می‌برد چراکه این بودجه‌های عمرانی است که زیربنای سازه‌های کشور را تعیین می‌کند پس بورس به آن واکنش نشان می‌دهد و 68 درصد بورس به این بودجه برای تغییر شاخص وابسته است.


اقبال عمومی در بورس

وی با بیان اینکه محصولات شیمیایی 80 درصد، فراورده‌های نفتی 84 درصد، مواد فلزی 92 درصد و داروها 75 درصد به نرخ ارز در بورس وابسته هستند، ادامه داد: اقبال عمومی در بورس بیشتر به سمت محصولات شیمیایی با 35 درصد، صنایع خودرو و قطعات 13 درصد و بانک‌ها و موسسات مالی با 10 درصد می‌باشد. این در حالی است که یک پنجم بازار دست محصولات شیمیایی، یک دهم دست بانک‌ها، 11درصد دست نفتی‌ها و 10 درصد دست فلزات است.

این کارشناس بورس گفت: این روزها بورس با دو چالش اصلی و جدی روبرو است یکی اینکه میان توافق و عدم توافق پرونده هسته‌ای گیر افتاده و دوم اینکه کاهش قیمت‌ها در تمام موارد از فلزات و مواد نفتی تا صنایع خودرو به طور جهانی ایجاد شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها