کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاوان ضعف اطلاع‌رسانی بانک مرکزی را مردم باید بدهند


کد خبر : ۱۰۰۸۶سه شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹:۴۱۳۲۶۴ بازدید

اطلاع رسانی ضعیف بانک مرکزی در خصوص بخش‌نامه های مهم بانکی که با امور روزمره مردم درگیر است، موجب سردرگمی آنها شده است.

کیفیت ارتباط یک نهاد با مخاطبانش یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مقولاتی است که می‌تواند بر ناکامی یا موفقیت در رسیدن به اهداف سازمان بسیار موثر باشد. درک مخاطب و تلاش برای ایجاد و تعمیق تفاهم با او، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای ایجاد بستر امن به منظور دستیابی به مقاصد و افق پیش‌روست.

 اگر مخاطب بداند و اطمینان داشته باشد که سازمان برای تامین آرامش و آسایش او می‌کوشد و سعی می‌کند بهترین تصمیمات را اتخاذ کند تا کمترین هزینه ( اعم از مالی و غیرمالی) را به مخاطب تحمیل کند قطعا در شرایط بحرانی، همین مردم یار سازمان خواهند بود.

این مقدمه کوتاه را گفتیم که تاکید کنیم مردم می‌توانند همراه و همدل سازمان باشند اگر به اطمینان و یقین برسند که سازمان قصد تامین آرامش دارد، اما متاسفانه مردمی که مخاطب بانک‌ مرکزی هستند، نه تنها چنین اعتقادی ندارند بلکه هر روز و هر ساعت منتظر اخبار ضدو نقیض این نهاد سیاستگذار حوزه پولی کشور هستند.

یک بار خبر می‌رسد که به ازای هر تراکنش دستگاه pos  قرار است کارمزدی دریافت شود و صنوف هم در اوج بی‌اطلاعی دردسرهایی برای مردم درست می‌کنند و بعد تکذیب می‌شود که فعلا منتفی‌ است؛ یک بار فهرست موسسات اعتباری مجاز را اعلام می‌کنند بعد هر کسی می‌پرسد که آیا فلان موسسه یا بانکی که در لیست شما نیامده یعنی بدون مجوز است هیچکس پاسخگو  نیست؛ ناگهان در ضعف اطلاع‌رسانی بانک‌مرکزی، نماینده‌ای مصاحبه می‌کند که قرار است یک موسسه لغو مجوز شود و معلوم هم نیست کدام موسسه!

دغدغه و نگرانی و دلهره برای مردمی که دیگر حتی به «بانک» هم نمی‌توانند اعتماد کنند؛ و آخرین دسته‌ گلی که روانه آب کرده‌اند اینکه یک بخشنامه صادر شده مبنی بر اینکه چک‌های بالای 10 میلیون تومان سه بانک وصول نشود... مردم و مشتریان از همه جا بی‌خبر به شعب مراجعه می‌کنند که عملیات بانکی خود را طبق معمول انجام دهند، کارمند شعبه به راحتی می‌گوید : بانک‌مرکزی بخشنامه کرده است. کی؟ از چه طریقی اطلاع‌رسانی شد؟ چه مدت مهلت دادند که مطمئن شوند مردم در جریان قرار بگیرند؟ هیچکدام پاسخی ندارد.

و جالب تر اینکه خبرنگاران و نمایندگان افکار عمومی هم محرم نیستند و بخشنامه را برای آنها هم محرمانه می‌دانند. مگر نه اینکه یک سر این قضیه مردم هستند؟ مگر نه اینکه چک مردم نباید وصول شود؟ پس چرا مردم نباید مطلع شوند؟ و اینها سوالاتی هستند که تاکنون هیچکس پاسخی برای آنها نیافته است.

گفتنی است که این بخشنامه مهم درحالی در سکوت خبری رسانه‌ای شد که در مراجعه حضوری به شعب بانک های دولتی و خصوصی براحتی متن این دستور بانک مرکزی قابل مشاهده است چراکه این بانک ها در اطلاعیه‌ای که در شعب نصب کرده اند آورده اند"از تاریخ 9 بهمن چک های عهده دار با مبلغ بالای 100 میلیون تومان از بانک های ...، ... و ... طبق بخشنامه بانک مرکزی وصول نمی شود".

بنابراین طبق دستورالعمل بانک مرکزی بانکها موظف شده اند که از 9 بهمن ماه سال جاری تا اطلاع ثانوی از پذیرفتن چک‌های با ارزش بیش از 100 میلیون تومان اعم از چک عادی، رمزدار و بین بانکی دو بانک تحت نظارت و یک بانک بدون مجوز بانک مرکزی جهت واگذاری در سامانه چکاوک و یا تحویل به اتاق پایاپای اسناد بانکی خودداری کنند.

بانک مرکزی به بانک‌ها اخطار داده که در صورت تخطی از این دستور ضمن اینکه هیچ ضمانتی درمقابل عواقب آن ندارد، در صورت مشاهده از طریق سامانه چکاوک و پایش گزارش های دریافتی از اتاق پایاپای اسناد بانکی نسبت به برخورد انضباطی نیز اقدام می کند.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها